1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. عضو مجمع تشخیص مصلحت: واردات خودرو باید منتفی شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت: واردات خودرو باید منتفی شود

20 آذر 1400
  • 12

واردات خودرو هنوز نتوانسته است هفت خان رستم را کامل طی کند. به این مسیر پر پیچ و خم هر روز خان جدیدی اضافه می شود که انتظار آن را نداشته باشیم. بعد وزیر صمت، رئیس بانک مرکزی و برخی دیگر از مسئولین، امروز یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام طی گفتگویی از مخالفت صریح خود با بازگشایی مجدد واردات خودرو به کشور خبر داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: واردات خودرو باید منتفی شود، چرا که برخلاف سیاست‌های کلی نظام است.

سید مصطفی میرسلیم، با اشاره به مخالفت مجدد هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام با واردات خودرو، اظهار داشت: واردات خودرو برخلاف سیاست‌های کلی نظام است.


خودرو جزو کالاهای اساسی نیست

وی در تشریح علت مخالفت هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام با واردات خودرو، گفت: کشور ما در شرایط کنونی وضعیت خوبی از لحاظ ارزی ندارد و باید ارز در اختیار کشور صرف واردات کالاهای اساسی و ضروری شود، اما خودرو جزو کالاهای اساسی نیست و نباید ارز کشور را صرف واردات خودرو کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: واردات خودرو باعث می‌شود به تولیدکنندگان داخلی لطمه وارد شود و این کار به مصلحت نیست. البته مشکلاتی از نظر کیفیت تولیدات داخلی خودرو وجود دارد که باید حل و فصل شود اما راهکار آن فنی است، نه اینکه با واردات خودرو باعث تعطیلی و یا رکود فعالیت‌های داخلی صنعت خودرو شویم.

میرسلیم متذکر شد: خوشبختانه در سال‌های اخیر زحمات زیادی در این زمینه کشیده شده که نشان می‌دهد صنعت خودرو داخلی ما حرکت اصلاحی خوبی را در زمینه‌های فنی آغاز کرده است، اما هنوز این اقدامات تکمیل نشده است و باید این روند اصلاحی ادامه پیدا کند.


واردات خودرو برخلاف سیاست‌های کلی نظام است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا واردات خودرو به کل منتفی می‌شود، گفت: واردات خودرو باید منتفی شود، چرا که برخلاف سیاست‌های کلی نظام است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به مصوبه مجلس مبنی بر اینکه واردات خودرو به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو است، تصریح کرد: واردات خودرو به صورت کلی برخلاف سیاست‌های نظام است چرا که ما تولید داخلی خودرو را داریم و میزان تولید داخلی خودرو پاسخگوی نیازهای داخلی کشور است و حتی میزان تولید، بیشتر از نیازهای کشور است.


آنقدر خودرو در خیابان‌ها ریخته که نمی‌توانیم راه برویم

میرسلیم درباره اظهارات برخی از افراد مبنی بر اینکه باید با واردات، انحصار تولید خودرو را از بین ببریم، بیان کرد: در حال حاضر انحصاری در خودروسازی‌ نداریم. صرفا شرایط توزیع خودرو در کشور ما ایراد دارد که باید این مشکل هم حل شود. میزان تولید خودرو در کشورمان زیاد است و آنقدر خودرو در خیابان‌ها ریخته است که نمی‌توانیم راه برویم.

وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه اگر تولید داخلی خودرو به اندازه کافی است، پس چرا مردم ماه‌ها در صف قرعه‌کشی خرید خودرو می‌مانند، اظهار داشت: برخلاف تمام کشورهای دنیا خودرو در کشور ما کالای مصرفی نیست، بلکه متاسفانه کالایی سرمایه‌ای محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجایی که مردم ما نمی‌دانند با پول خود چه کار کنند تا ارزش آن کاهش نیابد، خودرو، طلا و کالاهای اینچنینی خریداری می‌کنند که این راه‌ها انحرافی است.


خودرو در کشورمان به اندازه کافی تولید می‌شود

میرسلیم با تاکید بر اینکه خودرو کالای سرمایه‌ای نیست بلکه کالای مصرفی است، گفت: خودرو در کشورمان به اندازه کافی و به میزان نیاز مردم تولید می‌شود، البته باید کیفیت تولید خودروی داخلی بهبود یابد و قیمت آن کاهش پیدا کند. همچنین لازم است دولت توزیع درست خودرو و جلوگیری از دلالی، سوء استفاده و واسطه‌گری در بازار خودرو را در دستور کار خود قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو مخالف است و ما این موضوع را ابلاغ کردیم.

منبع مهر


نظرات

  • مظلوم مظلوم (24 آذر 1400 ساعت 21:49)

    چین یکی از بزرگترین تولید کنندگان خودرو است. اما، تاکسی این کشور هیوندای و تویوتاست و مردم عموما ماشین های آلمانی و ژاپنی با قیمت و تعرفه های متعارف میخرند و تمایلی به خرید ماشین چینی ندارند. حتی دولت کمونیستی این کشور این موضوع را فهمیده به بهانه حمایت از تولید داخلی، ماشین چینی را به مردم خودش تحمیل نکند. امثال میرسلیم فهمی از حقوق مصرف کننده ندارند.

  • مرینت مرینت (21 آذر 1400 ساعت 14:28)

    وای بر ما که میرسلیم مصلحت مملکت ما را تشخص میده در حالیکه چپ و راست خود را نمیتونه تشخیص بدهد.

  • رضا رضا (21 آذر 1400 ساعت 13:54)

    اقای میرسلیم تو از کیفیت . انحصار . مسائل فنی ووووو چی میدونی .. خون مردمو تو شیشه کردین با این نظرات بی اساس و بی پایه ...

  • شهنام شهنام (21 آذر 1400 ساعت 12:54)

    مردم ایران را عده ای خاص ، با نقاب منافع ملی و ... بدون پشتوانه علمی و ... ، تنها با تکیه بر موقعیت های حاکمیتی ، فدای منافع ، انحصار و ... شخصی خود خود کرده اند

  • تاسف تاسف (21 آذر 1400 ساعت 12:02)

    این ملت کی میخوان بفهمن که بجز خودشون کسی به بفکرشون نیست.
    وقتی آشغال های ایران خودرو و سایپارو با هر قیمت و کیفیتی میخرید، انتظار شرایط بدتر از این هم داشته باشید.
    لطفا نگید مجبوریم، انتخاب دیگه ای نداریم!
    مگه چند درصد مردم با استفاده از خودرو هزینه های زندگی شون رو تامین میکنن؟ که مجبورن با این شرایط بخرن. تازه اونی هم که مجبوره خودروی صفر نمیخره!!
    اکثرا برای رفاه بیشتر خودروی صفر میخرن
    اگر 6 ماه کسی خودروی صفر نخره، اینا به کی میخوان این آشغال ها رو بفروشن؟ البته نه مثل چند سال پیش:
    ((کمپین "خرید خودرو صفر ممنوع " با گذشت بیش از سه ماه با طرح جدید پرداخت وام 25میلیون تومانی خرید خودرو و استقبال 12هزارنفری در روز نخست با شکست مواجه شد و دولت در مقابل هجمه تبلیغاتی چندماهه شبکه‌های اجتماعی پیروز شد.))

    متاسفانه ملت همیشه در صحنه تفکر و اندیشه رو کلا گذاشتن کنار و فرهنگ این ملت شده منفعت طلبی شخصی.

    از ماست که بر ماست

    "نه به خرید خودروی صفر" تنها راه چاره

  • سعید سعید (21 آذر 1400 ساعت 07:13)

    واردات خودرو برخلاف سیاست‌های کلی جیب آقایون است. اگه خودرو وارد بشه اینا از کجا سهم خواهی کنن و ماشین کادویی از کی بگیرن و ...........

  • هاشمی هاشمی (21 آذر 1400 ساعت 00:19)

    دلم گرفت برای خودم و مردمم که از حق طبیعی داشتن خودروی باکیفیت محرومیم و مسئولینی برای ما تصمیم میگیرند که هیچ راهکاری به جز ممنوعیت واردات حتی برای تنظیم بازار ندارند

  • حسین حسین (20 آذر 1400 ساعت 22:29)

    به این گاریها که خیابانهاروپرکردن میگیدخودرو واقعامتاسفیم برای مسِئول تشخیص مصلحت که حسرت ملت ایران روتمدیدکرده است.بخدا ماهم انسانیم حسرت بردلمون مونده بذاریدنفس بکشیم آخه چراباید فقط گاریهای داخلی رو بخریم.خدالعنت کنه کسی که ملت رو محروم کنه

  • امین امین (20 آذر 1400 ساعت 22:27)

    ******************************* گرانی خودرو هستی این واردات خودرو چهره واقعی تو رو به مردم به عنوان یکی از کاندیداهای رئیس مهور نشون داد به امید روزی هستیم که *******************

  • محمد کیخا محمد کیخا (20 آذر 1400 ساعت 22:04)

    سلام از آقای میر سلیم سوال کنید سهم شما از ایران خودرو چقدر است که پافشاری میکنید اگه یاد تان باشد مرتب هر دوسال یا چهار سال تمديد میشد تا شرکت‌های خودروسازی خود را با رقابت های خارجی آماده کنن حالا برای ملت مافیای خودرو مشخص شد که مافیا در شورای نگهبان و تشخیص مصلحت نظام است و ما دنبال آمریکا و اسرائیل میگردیم

  • انسان انسان (20 آذر 1400 ساعت 22:03)

    چون بنفعشون هست و از این راه کسب درآمد میکنند،وگز نه اینا بفکر ملت نیستند که اگر بودند مملکت رو به فنا نمی‌دادند

  • آراز آراز (20 آذر 1400 ساعت 19:59)

    ********** وقتی خودرو سازها قطعات بنجل وارد می‌کنند این قطعات بنجل کالاهای اساسی هستند؟؟!!!

    وقتی خودرو سازها با پررویی با جان و مال مردم بازی می‌کنند خودرو جز کالاهای اساسی نیست؟!!!

    وقتی خودروسازها با پررویی اقتصاد را به سخره گرفته و با تورم هزار درصدی معاشقه می‌کنند خودرو کالای اساسی نیست؟!!!