1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. خودروهای ناقص در کف انبارها چرا تکمیل و راهی بازار نمی شوند؟

خودروهای ناقص در کف انبارها چرا تکمیل و راهی بازار نمی شوند؟

14 دی 1400
  • 7

زیان انباشته در خودروسازان بزرگ کشور رو به افزایش است و تنها راه حل از نظر آنها افزایش قیمت محصولاتشان در کارخانه است. دو خودروساز بزرگ کشور اعتقاد دارند که محصولات تولیدی را با ضرر به فروش می‌رسانند و قیمت تمام شده آنها بیشتر از فروش با نرخ دستوری می‌باشد. از این رو روند تولید خودروهای ناقص رو به افزایش است و پارکینگ ها و انبارهایشان مملو از خودروهایی شده است که می‌گویند کمبود قطعه دارند و امکان تجاری سازی آنها وجود ندارد.

اگر همین امروز آزادسازی قیمت خودرو در کارخانه اتفاق بیفتد مطمئناً به سرعت خودروهای ناقص تکمیل و تجاری‌سازی می‌شوند و آماده ورود به بازار می شوند و این بیانگر این است که احتمالاً کمبود قطعه تنها بهانه‌ای برای نفروختن با قیمت های دستوری می باشد. سازمان ها و ارگانهای نظارتی خبر از احضار مدیران خودروسازان برای جوابگویی در خصوص دلایل عدم تکمیل خودروهای ناقص می‌دهند ولی بدون هیچ نتیجه‌گیری و اعلام دلایل این موضوع، تنها اظهار امیدواری می‌کنند تا مشکلات حل و یا کم شود.

خودروسازان داخلی در 8 ماهه امسال کمتر از 600 هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند ولی چرا آماری از تعداد عرضه خودروهای تولید شده به بازار ارائه نمی شود؟ ایران خودرو و سایپا طی سال 1400 شاید کمتر از 100 هزار خودرو را در طرح‌های فروش فوری و یا فوق‌العاده به فروش رسانده اند که این میزان کمتر از یک سوم تولیدات این دو شرکت در 8 ماه سال 1400 است. در اخباری که اخیراً مخابره شده است از مهم‌ترین دلایل ضرر دهی در دو خودروساز بزرگ کشور به حضور 25 هزار نیروی مازاد و بهره‌وری بسیار پایین در خطوط تولید اشاره شده است. انباشت بدهی به قطعه سازان هم که دیگر نیازی به توضیح ندارد.

کارشناسان و متخصصان حوزه صنعت خودرو همواره دلیل اصلی رشد قیمت‌ها در بازار را کمبود عرضه به بازار می‌دانند و رشد آمار محصولات ناقص در کف کارخانه را دلیلی بر کمبود عرضه خودرو عنوان می‌کنند. در این زمینه گفتگویی با دبیر انجمن خودروسازان انجام شده است که در ادامه ذکر می‌شود.

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه درحال حاضر بدهی خودروسازان به قطعه سازان حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: مجوز افزایش قیمتها فقط توانست بخشی از زیان خودروسازان را جبران کند.

احمد نعمت بخش در خصوص دلایل روند کند تکمیل خودروهای ناقص در شرکتهای خودروسازی، گفت: مجوز افزایش قیمتها فقط توانست بخشی از زیان خودروسازان را جبران کند اما باید این نکته را مدنظر قرار دهید که همچنان صنعت خوردو با تحریم روبروست و همین امر تامین قطعات الکترونیکی را برای واحدهای تولیدی سخت کرده است.

8.webp

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر بدهی خودروسازان به قطعه سازان حدود  40 تا 50 هزار میلیارد تومان است، افزود: چندین بار درخواست کرده ایم تا 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار صنعت خودروسازی قرار بگیرد که انها بتوانند بخشی از بدهی خود را به قطعه سازان پرداخت کنند اما متاسفانه هنوز این موضوع مورد موافقت قرار نگرفته است

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: براساس آمار حدود 150 هزار خودروی ناقص کف کارخانه های خودروسازان قرار دارد که آنها در تلاش برای تکمیل این خودرو ها هستند ولی کمبود نقدینگی و مشکلات حمل و نقل بین المللی و مشکلات نقل و انتقال پول عاملی شده تا روند تکمیل خودروهای ناقص با زمان بیشتری روبرو شود.

منبع تسنیم


نظرات

  • حسین حسین (14 دی 1400 ساعت 22:32)

    واقعا که خودرو دست چه مافیای خونخواری افتاده نه کیفیت نه ایمنی ونه فضای رقابت .جان مردم برای این گروه ها ارزش یه ریال هم نداره وملت هم از روی نیاز وناچاری مجبور به خرید هست.دیگه مسئولین هم کارشان حمایت بی چون وچرا از اینهاست.مگر خداوند خودش گشایشی بکنه چون ملت هم برای این محصولات عهد بوق سرودست میشکنند ودرصف خرید می ایستند

  • ساناز ساناز (14 دی 1400 ساعت 13:30)

    خيلي ها به اين مورد توجه نمي كنند كه خودرو سازها منتظر چراغ سبز راهنمايي رانندگي هستند تا ماشينها رو با مدل 1401 بدن بيرون چون اگر با اين مدل امسال بخوان بدن بايد 150 هزار خودروي دپو شده رو تا 2 ماه ديگه كه سال تمومه بدن كه نميدن بيرون خيلي سادس اين موضوع

  • علی علی (14 دی 1400 ساعت 12:09)

    برای اینکه خودروهای عهد بوق را به قیمت خون پدرشون بفروشن

  • بهرام بهرام (14 دی 1400 ساعت 09:35)

    بیچاره ها فقط به فکر مردمن! احتمالا دارن رو قیمت حداکثری تمرکز میکنن،که یه وقت خدای ناکرده 2زار ارزونتر دست مصرف کننده نرسه!نخرید ملت ،صفر نخرید ،فقط یه سال.

  • محمد محمد (14 دی 1400 ساعت 09:09)

    برای این است که شرکت های خودرو ساز ایرانی دندانهای مسولین ومردم را شمرده اند

    ایرانی ایرانی (14 دی 1400 ساعت 19:58)

    شاید هم یه چیزایی زیررسبیلی به برخی پشت میزنشینها دادن که ساکت بشن. قضاییه به این مورد بزرگ احتکار و گران‌فروشی که تاثیرات بسیار بیشتر و بزرگتر از صرف بعد اقتصادی بوده و در واقع اخلال در اقتصاد مملکت و بنوعی امنیت کشور مردم و نظام هست به شدت برخورد کند. به عصبانی سازی مردم توسط خودرو ساز ها آن هم در این شرایط بغرنج اقتصادی مردم پایان دهید.

  • Ali Ali (14 دی 1400 ساعت 07:33)

    سالاد ماست دوغ نوشابه چیز دیگه‌ای میل ندارید؟؟
    قیمت خودرو که بالا بره!
    کاری هم به کیفیت نداشته باشند!
    ۲۰ هزار میلیارد هم که تسهیلات بگیرن تا تولید لگن‌ها رو افزایش بدن!
    رو نیست که‌‌‌ سنگ پا قزوینه...
    شما یه رفراندوم بذارید ببینید چند درصد مردم راضی به بقای این دوتا گاریساز هستن، اگر بیشتر از ۳۰ درصد شد هرچی خواستن بهشون تسهیلات بدین.
    تنها راه درمان...فقط نخریدن خودرو...
    مطالبه از مجلس و مسئولین برای کاهش تعرفه واردات و همچنین واردات خودروهای اقتصادی باکیفیتو حتی دست دوم کم کار شرکتی نه شخصی. (نه اینکه کلی ارز بدن برای لندکروز و سانتافه!)