1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. کسب و کار
  4. تفاوت بروکر و صرافی ارز دیجیتال چیست؟

تفاوت بروکر و صرافی ارز دیجیتال چیست؟

8 مرداد 1401
  • 0

کسانی که در زمینه ارز دیجیتال فعالیت دارند، می­دانند که برای انجام معامله با انواع ارزهای دیجیتال دو روش وجود دارد:

  • به کمک بروکر
  • به کمک صرافی

این دو راه برای انجام معاملات ارز دیجیتال، دارای تفاوت­هایی با هم هستند. اما اکثر افراد فعال در این حوزه بر این تفاوت­ها به خوبی واقف نیستند. این مقاله جهت افزایش اطلاعات در مورد تفاوت صرافی ارز دیجیتال با بروکر است.

بروکر چیست؟

 بروکر با معادل انگلیسی Broker همان کارگزار است. شخص و یا شرکتی است که نقش واسط میان دو طرف معامله ارز دیجیتال را بر عهده دارد. یعنی واسطه بین خریدار و فروشنده است.

لازم به ذکر است که بروکر یا کارگزار یا ساده­تر بگوییم، واسطه در هر نوع بازار چه اقتصادی و چه غیراقتصادی وجود دارد. حتی در بازار هنر، بازار املاک و خلاصه هر جایی که دو طرف معامله شکل بگیرند، بروکر هم می­تواند حضور داشته باشد.

اما تفاوت بروکر در معاملات اقتصادی با بروکر در سایر عرصه­ها در این است که در دنیای اقتصاد، کارگزار یک نهاد مالی غیربانکی است. این نهاد غیربانکی وظیفه دارد نرخ دارایی­ها را در بازار به مشتریان اعلام کند.

کسب درآمد بروکرها در بازار ارز دیجیتال به این شکل است که: سفارشات معاملاتی مشتریان را از طریق فکس، تلفن یا اینترنت دریافت کرده و نسبت به اجرای خواسته­های مشتری از محل سپرده آنها اقدام کرده و خرید یا فروش را به انجام می­رساند. حق کمیسیون انجام این دستورات، محل درآمد بروکرها است.

 

tabdeal org buy cryptocurrency1.jpg

 

هر بروکر دارای نرم­افزار خاص خود است که به وسیله آن می­تواند از قیمت­ها مطلع شود. معمولا یک بروکر مجموعه­ای از فعالیت­های ضروری میان فروشنده و خریدار را بنا به مسئولیت پیشین که فروشنده و خریدار به او محول کرده­اند، به انجام می­رساند. تا در نهایت بتواند در شرایط مناسب معامله مد نظر را انجام دهد.

در حوزه ارز دیجیتال، به کمک بروکر سرمایه و دارایی فرد توسط شبکه­ای معاملاتی، مورد خرید و فروش قرار می­گیرد. این شبکه معاملاتی زیر عنوان بازار فرابورس با نام اختصاری OTC قرار می­گیرد. فرایند گفته­شده برعکس چیزی است که در یک صرافی متمرکز اتفاق می­افتد.

بروکرها خریداران و فروشندگانی که دارای حجم بالایی از ارز دیجیتال هستند را یافته و آنها را برای انجام معامله با هم جفت می­کنند. انجام این پروسه توسط بروکرها در مقایسه با انجام آن در صرافی­ها بسیار آسان­تر، سریع­تر و انعطاف­پذیرتر است.

منظور از صرافی چیست؟

معنای لغوی صرافی یعنی جایی برای انجام امورات داد و ستد انواع پول. در مورد این که چرا صرافی­ها شکل گرفته­اند؟ در جواب باید گفت که مردم نیاز داشتند تا وزن و عیار مسکوکات آنها به شیوه صحیح مشخص شود، برای این هدف صرافی­ها به وجود آمدند.

از زمانی که انواع معاملات با ارزهای دیجیتال هم رایج شده است، صرافی ارز دیجیتال ارائه­دهنده خدمات خرید و فروش آنها شده است.

قیمت ارزهای دیجیتال به نسبت میزان تقاضاها برای خرید یا فروش تعیین می­شوند. چنانچه تقاضا برای خرید ارزی خاص افزایش پیدا کند، قیمت آن بالا می­رود. برعکس اگر تقاضا برای خرید پایین باشد، قیمت آن ارز یا ارزها با کاهش مواجه می­شود.

به طور معمول، صرافی­ها بابت انجام هر تراکنش، درصدی را تحت عنوان کارمزد برای خود برمی­دارند. افراد سرمایه­گذار در صرافی­ها ممکن است ارز دیجیتال خود را به ارز فیات تبدیل کنند و یا برعکس. حال ممکن است برخی دیگر صرفا ارزهای دیجیتال گوناگون را با هم مبادله کنند.

در راستای بحث گفته­شده، باید از مبادله بایننس Binance یاد کرد. بایننس از جمله صرافی‌های مشهور و البته محبوب ارزهای رمزنگاری‌شده به شمار می­رود. بایننس فعالیت­های مربوط به تجارت بیش از ۴۵ سکه دیجیتال ازجمله Bitcoin (BTC)، Ethereum (ETH)، Litecoin (LTC) و Binance Coin (BNB) را انجام می‌دهد.

 

tabdeal org buy cryptocurrency2.jpg

 

فرایند افتتاح حساب کاربری در صرافی

باز کردن حساب در یک صرافی همانقدر راحت است که بخواهید در یک وب­سایت حساب کاربری ایجاد کنید. شما باید یک ایمیل داشته باشید، سپس نام کاربری و رمز ایجاد شده را از طریق آن ایمیل تایید کنید.

بعد از این مرحله برای این که شما بتوانید در حساب کاربری خود فعالیت داشته باشد، مثلا از حساب خود برداشت کرده یا در آن سپرده­گذاری کنید، حتما باید فرایند احراز هویت برای شما انجام گیرد.

برای احراز هویت هم نیاز به ارائه کارت شناسایی است که باید نسبت به آپلود آن اقدام نمایید. صرافی­ها پس از چند ساعت و گاها پس از چند روز به فرایند احراز هویت شما جواب می­دهند. تنها صرافی که نیاز به احراز هویت ندارد، صرافی بایننس است.

فرایند افتتاح حساب کاربری در بورکر

ایجاد حساب کاربری در بروکر کار پیچیده­ای نیست. اما داشتن حساب کاربری برای انجام فعالیت­های معاملاتی ضروری است. باید یک یا دو نسخه از مدارک اسکن­شده مورد درخواست بروکر را ارائه دهید. از جمله باید اسکن کارت شناسایی و همینطور آدرس ایمیل خود را ارئه دهید.

پروسه احراز هویت در بروکر بسیار سریع­تر از پروسه احراز هویت در صرافی است. نهایتا 30 دقیقه زمان جهت انجام این کار برای بروکر لازم است. پس از تایید حساب کاربری، شما می­توانید فعالیت­های معاملاتی خود را انجام دهید. گفتنی است که برخی بروکرها مانند برخی صرافی­ها نیاز به احراز هویت ندارند.

سخن آخر

وارد شدن به بازار ارز دیجیتال یکی از کارهای پر از ریسک و نوسان­پذیر است که هم می­تواند باعث سود سرشار شود و هم می­تواند ضرر و زیان زیادی را به بار آورد.

انتخاب پلتفرم برای انجام معاملات ارز دیجیتال هم یکی از جنبه­های مهم در این عرصه است. بروکر و صرافی هر کدام می­توانند توسط مشتریان و سرمایه­گذاران ارزهای دیجیتال برای انجام معاملات­شان انتخاب شوند.

اکثر افراد جامعه اطلاع درستی از تفاوت عملکرد این دو ندارند و از این رو ما این مقاله را به بررسی تفاوت صرافی و بروکر اختصاص دادیم.

سوالات متداول

احتمال دارد در حین مطالعه این مقاله سوال یا سوالاتی ذهن شما را درگیر کنند. ما در ادامه به رایج­ترین سوالات پاسخ داده­ایم.

 چگونه یک صرافی خوب پیدا کنیم؟

فاکتورهای زیادی برای خوب­بودن یک صرافی وجود دارد. از جمله این که به صورت لحظه­ای قیمت­های واقعی را ارائه دهد. دارای دفتر و تلفن ثابت باشد. سریع بتواند فرایند احراز هویت را انجام دهد. دارای پشتیبانی خوب باشد و محدودیتی در انجام معاملات نداشته باشد. در ارزهای ارائه­شده تنوع داشته باشد.

چگونه یک کارگزار خوب پیدا کنیم؟

یک کارگزار یا بروکر باید دارای اعتبار بالایی باشد. همچنین برای ارائه خدمات به مشتریان از سیستم امنیت بالایی برخوردار باشد. این امکان وجود دارد که از طریق کامپیوتر و یا حتی از طریق تلفن همراه خود با کارگزار ارتباط برقرار کنید. کارگزار باید دارای شرایط برقراری این ارتباط باشد.



نظرات