1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. سازوکار و زمان عرضه خودروهای اقتصادی به بازار کشور

سازوکار و زمان عرضه خودروهای اقتصادی به بازار کشور

22 مرداد 1401
  • 0

منوچهر منطقی در خصوص آئین‌نامه واردات خودرو، اعلام کرد: پیش از این صرفاً خودرو‌هایی وارد کشور می‌شدند که افراد متمول توانایی مصرف آنها را داشتند، اما در حال حاضر، توانسته ایم با برنامه‌ریزی و بررسی بازار، خلا‌هایی که در این زمینه وجود دارد، مشخص کنیم.

از این رو قرار است با واردات خودرو از یک سو بازار تنظیم شود و از طرف دیگر بستر برای رقابتی شدن قیمت خودرو‌های داخلی با محصول خارجی فراهم شود. به منظور تحقق این اهداف در مرحله اول، واردات خودرو‌هایی در دستورکار قرار گرفت که نیاز‌های عنوان شده را تامین کند؛ البته خودرو‌های گران قیمت‌تر نیز وارد می‌شوند؛ اما برای شروع، کار را از جایی آغاز می‌کنیم که بخشی که بیشترین مسئله را داشته باشد، در اولویت رسیدگی قرار بگیرد.

سازوکار کاهش تعرفه واردات خودروهای اقتصادی

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازوکاری برای موضوع کاهش تعرفه واردات خودرو‌های اقتصادی پیش‌بینی شده است، تشریح کرد: هنگامی که قرار است خودرو با قیمت مشخص و برای طیف خاصی وارد شود، مهندسی معکوس صورت می‌گیرد؛ به این معنا که هزینه حمل و نقل، تعرفه گمرکی، اسقاط (برای واردات هر خودرو ۲ خودرو باید اسقاط شود) و... محاسبه خواهد شد؛ سپس مشوق‌هایی برای کاهش مولفه‌های مذکور پیش‌بینی می‌شود تا قیمت هدف برای خودرو‌های اقتصادی به دست آید. مشوق‌هایی برای واردات خودرو‌های اقتصادی در نظر گرفته شده است؛ به طور مثال تعرفه واردات تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد، از اسقاط معاف می‌شوند و...

خودروهای اقتصادی داخلی نیمه دوم سال آینده به بازار عرضه می‌شود

منطقی در ادامه درباره خودرو‌های جایگزین سمند و تیبا، افزود: این موضوع که در مقوله واردات چه کمکی می‌توان به تامین خودرو‌های موردنیاز خانواده‌های کم‌درآمد کرد، مورد توجه قرار دارد. در صورتی که به دنبال رشد تیراژ تولید هستیم، تولید باید متناسب با قدرت خرید‌های متفاوت انجام شود.

وی درباره برنامه خودروسازان درباره تولید خودرو‌های جایگزین سمند و تیبا، اشاره کرد: این دو شرکت در حال کار روی خودرو‌های اقتصادی هستند و نیمه دوم سال آینده محصول آن‌ها به بازار عرضه می‌شود، این نیاز در حال حاضر مقرر است با واردات تامین شود.



نظرات