1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. ایجاد سامانه ای برای ارزیابی درک خطر با هدف کاهش حوادث ترافیکی

ایجاد سامانه ای برای ارزیابی درک خطر با هدف کاهش حوادث ترافیکی

23 مرداد 1401
  • 0

تعدادی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، یک سامانه آموزشی را ارائه کرده اند که می تواند میزان درک فرد از خطر را ارزیابی کند. همچنین داده‌های این سامانه می‌تواند به منظور کاهش حوادث ترافیکی به کار گرفته شود.

مصلح عبدالهادی، مدیرعامل این شرکت با اشاره به سامانه طراحی شده توسط آن، تشریح کرد: سامانه ارزیابی درک خطر برای سنجش ارزیابی درک افراد از خطرات احتمالی پیرامون خودرو قابل استفاده است. وی افزود این سامانه به منظور آموزش درک خطر افراد متقاضی گواهینامه، افزایش مهارت رانندگان دارای گواهینامه و همچنین رانندگان حرفه‌ای که مسئولیت حمل مسافر یا بار را بر عهده دارند، بسیار حائز اهمیت است.

عبدالهادی با بیان اینکه این محصول بر پایه فناوری شناختی توسعه پیدا کرده است، بیان کرد: در این محصول بر اساس ارزیابی پارامترهای شناختی رفتاری مانند میزان توجه، زمان عکس‌العمل و مواردی از این قبیل، میزان مهارت فرد در مواجهه با خطرات احتمالی پیرامون را می‌سنجد. از دیگر قابلیت‌های این محصول، سنجش نوع عکس‌العمل فرد نسبت به خطرات محیطی است.

به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، عبدالهادی با اشاره به اینکه این محصول دارای دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است، افزود: بخش سخت‌افزاری سیستم، یک دستگاه شبیه‌ساز رانندگی است که در حالت حداقلی دارای پدال‌های گاز و ترمز، صفحه‌نمایش و پردازشگر رایانه‌ای است.

وی با بیان اینکه این محصول با تکیه‌بر فناوری اطلاعات و علوم شناختی در حوزه محصولات همگرا به شمار می‌رود، افزود: این دو بخش در تعامل باهم وظیفه ایجاد سناریوی رانندگی برای کاربر و ثبت و سنجش هوشمند نحوه رانندگی کاربر و درنهایت امتیازدهی به آن را بر عهده دارد.

منبع ایسنا


نظرات