1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. چشم انداز صنعت خودرو با احیای برجام

چشم انداز صنعت خودرو با احیای برجام

26 مرداد 1401
  • 0

اخباری که تاکنون در رابطه با توافق منتشر شده، امیدواری ها را به باز شدن گره برجام افزایش داده است و این به معنی تأثیرات مثبت بر صنایع کشور و خصوصا صنعت خودرو خواهد بود.

در روزهای گذشته، وزیر امورخارجه اعلام کرد که طرف آمریکایی به صورت شفاهی با دو پیشنهاد ایران موافقت کرده است و پیشنهادات خود را به صورت مکتوب ارسال کرد. روزنامه وال استریت ژورنال نیز دیروز گزارش داد که دیپلمات‌های اروپایی برای شکستن بن‌بست مذاکرات احیای برجام، در آخرین دور گفتگوهای وین، امتیازات جدیدی را به تهران پیشنهاد داده اند تا هر دو طرف بتوانند با یکدیگر به توافق برسند. 

در همین رابطه فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد: قطعا توافق و احیای برجام تاثیر مثبتی بر صنعت خودرو خواهد داشت؛ هم به لحاظ افزایش کیفیت محصولات تولیدی و هم به لحاظ درآمد فروش. همانطور که تا قبل از تحریم‌ها نیز خودروسازان دارای تیراژ تولید مناسب تری بودند و مثل امروز، نیازی نبود که مشتریان، برای خرید خودرو مورد نظر خود یک سال در انتظار بمانند.

وی افزود: احیای برجام مجددا امکان مشارکت خودروسازان ما با شرکای خارجی را فراهم می کند؛ با این حال، تا زمانی که قراردادی منعقد شود و محصولات مشترک با شرکت‌های خودروساز خارجی به بازار راه پیدا کند، در دود دو سال زمان خواهد بر؛ البته این موضوع منوط به آن است که تا آن زمان، توافق همچنان پا بر جا باشد.

این کارشناس درمورد بدعهدی فرانسوی‌ها در مشارکت با خودروسازان گفت: نمی‌توان فرانسوی‌ها را به بدعهدی متهم کرد. آنچه موجب خروج خودروسازان فرانسوی از کشور  شد، تحریم‌ها بود و خودروسازان ما با هر شرکت خودروساز خارجی هم که قراردادی منعقد کرده و و اقدام به تولید محصول مشترک کنند، در صورت تحریم مجدد، شاهد خروج شرکای خارجی خواهیم بود.

کارشناس صنعت خودرو در توصیه به سیاست گذاران بیان کرد: برای آنکه صنعت خودروسازی در کشور ما توسعه یافته و هم کیفیت محصولات ارتقا یابد و هم سهامداران بازدهی مناسبی از سرمایه گذاری خود در این صنعت کسب کنند، علاوه بر رفع تحریم ها، باید این صنعت از لحاظ مدیریتی هم متحول شود. سال هاست که صنعت خودرو ما، پلتفرم جدید و کاملی طراحی نکرده و تولید محصولات جدید فقط به معنای اعمال برخی تغییرات جزئی در ظاهر همان پلتفرم قدیمی خودرو بوده است. به نظر می‌رسد عده‌ای از این شرایط منفعت می‌برند و اجازه توسعه و سرمایه گذاری بلندمدت در این صنعت را نمی‌دهند. با این وضعیت، نمیتوان به توسعه صنعت خودرو دل بست.

روزنامه وال استریت ژورنال دیروز گزارش داد که دیپلمات‌های اروپایی برای شکستن بن‌بست مذاکرات احیای برجام، در آخرین دور گفتگوهای وین، امتیازات جدیدی را به تهران پیشنهاد کرده‌اند تا طرفین بتوانند با یکدیگر به توافق برسند. 

سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا درخصوص نامه‌ای که روز گذشته، از سوی ایران در رابطه با توافق هسته‌ای به اتحادیه اروپا فرستاده شده است، بیان کرد: در این مرحله، همه در حال مطالعه پاسخ هستند و اکنون زمان آن نیست که در مورد زمان بندی یا هر چیز دیگری گمانه‌زنی کنیم. می‌خواهم دوباره تاکید کنم که این نامه فقط دیشب رسید. و در مسیر پیش‌رو همه طرف‌های توافق می‌توانند به آن نگاهی بیندازند، از جمله ایالات متحده. در حال حاضر این تنها چیزی است که می‌توانم به شما بگویم. 

با این حال باید منتظر ماند که در صورت بازگشت به برجام، پس از رکودی چندماهه، بازار خودرو به چه سمت حرکت خواهد کرد. برخی کارشناسان معتقدند که در صورت ایجاد توافق و احیای برجام، قیمت ارز کاهش پیدا خواهد کرد و شاهد یک شوک قیمتی در بازار ارز و در نتیجه کاهش قیمت دلار خواهیم بود، کما اینکه در روزهای اخیر نیز بازار سیر نزولی قیمت را تجربه کرد. از این رو می توان انتظار داشت با بازگشت منابع نفت و ورود ارز به کشور، امکان مجدد واردات خودرو به کشور ایجاد شود که در نتیجه آن، قیمت خودرو های خارجی آهنگ کاهشی به خود خواهد گرفت.

منبع car.ir


نظرات