1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. استانداردهای اجباری تولید خودرو احیا می شوند

استانداردهای اجباری تولید خودرو احیا می شوند

31 مرداد 1401
  • 0

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه چند مورد از استانداردهای ۸۵ گانه خودرو در سال‌های قبل تعلیق شده بود، تاکید کرد که در حال حاضر این موارد رفع تعلیق شده و هر پلتفرم جدیدی که بخواهد وارد تولید شود، باید همه استانداردها را پاس کند.

مهدی اسلام پناه گفت: سیاست سازمان ملی استاندارد این است که در تمام پلتفرم‌هایی که در حال حاضر خودرو تولید می‌شوند، استانداردهای ۸۵ گانه باید پاس شود. این قانون است و قانون در شرایطی تغییر می‌کند که قانونگذار چیز دیگری به سازمان تکلیف کند.

وی با بیان اینکه چند مورد از این استانداردها در سال‌های قبل تعلیق شده بود، تاکید کرد که در حال حاضر این موارد رفع تعلیق شده و هر پلتفرم جدیدی که بخواهد وارد تولید شود، باید همه استانداردها را پاس کند.

اسفند سال ۱۳۹۵ سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و مقرر شد که تا دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش یابد. اما فروردین ۱۴۰۰ شریعتی، رئیس وقت سازمان ملی استاندارد، از تعلیق ۹ مورد استانداردهای ۸۵ گانه به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها خبر داد.

گفتنی است که در پی تصادف زنجیره‌ای ۵٠ خودرو در محور بهبهان، اسلام پناه دی ماه سال گذشته گفته بود که استاندارد، کف کیفیت است و همه کیفیت نیست، اما همان هم رعایت نمی‌شود و خودروسازان به بهانه‌ها و در برهه‌های مختلف، مثلا به بهانه تحریم‌ها، از رعایت آن‌ها سر باز می‌زنند.

تاکنون تولید خودروهای پراید، تیبا، ساینا، پژو ۴۰۵ glx و slx و سمند به دلیل ناتوانی در رعایت استانداردهای ۸۵ گانه و همچنین نبود امکان ارتقای کیفیت آن‌ها متوقف شده‌اند.

البته باز هم باید منتظر ماند و دید که آیا خودروسازان این استانداردها را به طور کامل رعایت خواهند کرد یا به بهانه‌های مختلف از آن سرباز می‌زنند.

 

منبع ایسنا


نظرات