1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. چکش کاری آیین نامه واردات خودرو به مناطق آزاد

چکش کاری آیین نامه واردات خودرو به مناطق آزاد

15 آبان 1401
  • 0

روز گذشته، آخرین وضعیت آیین نامه واردات خودرو به مناطق آزاد پیگیری شد تا واردات خودرو به این مناطق مورد بازنگری قرار بگیرد. 

پیشتر وزیر صمت، درخصوص واردات خودرو به مناطق آزاد گفته بود که بندهای آیین‌نامه برای مناطق آزاد هم صدق خواهد کرد. وی تنها یک قید بیشتر برای واردات خودرو به این مناطق در نظر گرفته بود و آن، شرط برقی یا هیبریدی بودن این خودروهاست.

درهمین رابطه مهدی کشاورز، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش می گوید: مناطق آزاد درخواست بازنگری آیین‌نامه واردات خودرو را به دو وزارت‌خانه اقتصاد و صمت ارائه کرده است. این بازنگری صرفاً به مناطق آزاد محدود می شود. 

بر اساس این گزارش، در سومین روز از شهریور ماه، آیین‌نامه واردات خودرو که در ۲۶ مرداد ماه به تصویب هیئت وزیران رسیده بود، توسط معاون اول رئیس جمهور نهایی و به کلیه سازمان‌ها شامل وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شد.

بر این اساس، سعید محمد - دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی - از آیین‌نامه انتقاد کرده و گفته بود که در این مصوبه، برای مناطق اصلی، مشوق های بیشتری نسبت به مناطق آزاد در نظر گرفته شده است و مناطق آزاد محدودیت بیشتری در خصوص واردات خودرو دارند.

محمد همچنین با دیدی کارشناسی، نقد فنی و قانونی درخصوص این مصوبه صحبت کرده است و ضمن بیان اشکالات این مصوبه و اجحاف در حق مناطق آزاد که در نهایت بهبود وضعیت اقتصاد کلان کشور را با مشکل مواجه می‌کند، بازنگری جدی در مصوبه اخیر و احیای نقش موثر و حیاتی مناطق آزاد در واردات هدفمند خودرو را از معاون اول رییس جمهور خواستار شده بود.

پیش از او نیز، شهرام موسوی، مدیر توسعه صادرات، امورگمرکی و ارزش افزوده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد اعلام کرده بود که مناطق آزاد بر اساس مصوبه هیئت وزیران مشمول آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو به سرزمین اصلی شدند. اما به این دلیل که اساس آیین‌نامه واردات خودرو به سرزمین اصلی است، بسیاری از بندهای آن تنها برای سرزمین اصلی نوشته شده و در تناقض با مقررات مناطق آزاد است.

وی همچنین در این رابطه سخن گفته بود که در آیین‌نامه، موضوع حقوق ورودی مطرح شده است؛ در حالی که مناطق آزاد حقوق ورودی ندارد. این موضوع باعث شده است که واردات خودرو به مناطق آزاد، با مشکل مواجه شود.

 

منبع ایسنا


نظرات