1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی بهمن G9، پیکاپ غول پیکر بازار ایران + تصاویر

تست و بررسی بهمن G9، پیکاپ غول پیکر بازار ایران + تصاویر

20 خرداد 1402
  • 6

بهمن G9، نام پیکاپ جدید بهمن موتور است که نخستین بار در نمایشگاه خودرو اصفهان معرفی شد و قرار است از تابستان سال جاری وارد بازار شود، در روزهای گذشته به نخستین نمونه این خودرو دسترسی پیدا کردیم تا ضمن آشنایی بیشتر، فرصت تجربه سفری کوتاه با این خودرو را بدست آوریم، آنچه در این مطلب خواهید خواند، حاصل پیمایش 200 کیلومتر مسیر خارج جاده ای با این پیکاپ جدید بازار است.

06.webp

مدت ها است که بازار ایران رنگ یک SUV قدرتمند را به خود ندیده. در واقع، پس از تصویب قانون ممنوعیت واردات خودرو های با حجم موتور بالاتر از 2500cc، این خودرو ها دیگر پا به خاک ایران نگذاشتند. در آن زمان، تویوتا هایلوکس با واردات تحت عنوان "خودروی کار و تجاری" توانست تا مدتی به صورت محدود نیاز بازار را کنترل کند اما با ممنوعیت کامل واردات، پای هایلوکس نیز از ایران قطع شد تا روز های جولان کراس اور های چینی آغاز شود.

با بالا رفتن سن و سال SUV های قدیمی و البته نجومی شدن قیمت آن ها به واسطه عدم واردات، بازار نیاز مبرمی به خودرو های آفرودر تازه نفس و ارزان تر پیدا کرد. اینجا بود که شرکت های خودروسازی به سراغ مونتاژ کردن پیکاپ های چینی رفتند.
تا آن زمان تنها پیکاپ های چینی موجود در بازار کاپرای قدیمی و محبوب گروه بهمن و فجایعی مانند پیکاپ وینگل و فوتون های ایران خودرو دیزل بودند.

خیلی زود بازار پر از پیکاپ های جدید و به روز چینی شد؛ از kmc T8 محبوب کرمان موتور گرفته تا مکث کلوت و آمیکو آسنا. بهمن موتور اما همچنان در حال ادامه دادن با کاپرای قدیمی خود بود که مجموعا 2 فیس لیفت نیز روی آن انجام شده بود. با این حال، کاپرا خودرویی برای رقابت با امثال کلوت و T8 نبود… بنابراین، بهمن موتور برای تکرار یکه تازی خود در بازار پیکاپ ها دست روی خودرویی بزرگ‌تر، قوی تر و بسیار آپشنال تر از امثال T8 و کلوت گذاشت… G9 از کمپانی ZX-Auto!

 

طراحی ظاهری بهمن G9

با اولین نگاه به بهمن G9 به یاد پیکاپ های غول پیکر آمریکایی مانند دوج رم و فورد F150 می افتیم؛ طراحی G9 کاملا جعبه ای شکل، خشن و عصبانی، آمریکایی و به طور مشهودی غول آسا است. ارتفاع 196 سانتی متری این خودرو از سطح زمین نشان دهنده این موضوع است که پیکاپ جدید گروه بهمن حتی از SUV هایی نظیر تویوتا لندکروز و لکسوس LX570 نیز قد بلند تر است و این موضوع کاملا در رانندگی به چشم می آید. در واقع G9 به راحتی می تواند نگاه ها را به خود جذب کرده و سایر پیکاپ ها مانند کلوت، T8 و هایلوکس را در کنار خود کوچک جلوه دهد. سوار و پیاده شدن از این خودرو حتی برای قد بلند ترین افراد نیز بدون استفاده از رکاب بسیار سخت است. البته همچنان جا داشت که رینگ های این خودرو یک سایز بزرگ تر باشند!

33.webp

 

کابین پیکاپ G9

پس از سوار شدن به پیکاپ G9 با یک کابین بسیار جادار و بزرگ مواجه می شویم. همانند ظاهر خودرو، اجزای کابین نیز کاملا حجیم بوده و طراحی ماکسیمالیستی دارند. در نمای روبروی راننده یک فرمان 4 شاخه بزرگ و یک صفحه کیلومتر دیجیتال قرار دارد. در قسمت میانی داشبورد دو دریچه تهویه بسیار بزرگ قرار گرفته که یک مانیتور جهت استفاده از سیستم اطلاعات سرگرمی و سیستم تهویه مطبوع خودرو به چشم می خورد. البته انتقادی که در اینجا به G9 وارد است، کیفیت ضعیف این مانیتور و تاچ کند و آزار دهنده آن است… نور آفتاب نیز به سادگی خوانایی مانیتور را کاهش داده و در صورتی که بخواهیم در هنگام رانندگی زیر نور آفتاب کولر خودرو را تنظیم کنیم با یک پروسه طاقت فرسا مواجه خواهیم شد. کیفیت سیستم صوتی این پیکاپ غول آسا نیز کاملا معمولی بوده و افراد علاقمند به صدای با کیفیت باید به سلیقه خودشان سیستم صوتی را تغییر دهند. از این ها که بگذریم، داشبورد روکش چرمی دارد و قسمت های پایینی آن به همراه فضای زیر پای سرنشینان جلو نیز به نورپردازی داخلی مجهز شده است که زیبایی بصری کابین را افزایش می دهند.

26.webp

پایین تر از مانیتور یک شارژر وایرلس گوشی موبایل دیده می شود. کنسول میانی نیز کاملا پهن بوده و یک زیر آرنجی بزرگ، دو جالیوانی، کلید های تنظیم حالت رانندگی، دسته دنده الکترونیکی و ترمز پارک برقی را در خود جای داده است. صندلی های خودرو ارگونومی مناسبی دارند و کیفیت چرم دوزی کابین نیز برای یک خودروی پیکاپ قابل قبول ارزیابی می شود. نکته مثبت دیگر در مورد کابین G9، فضای ردیف عقب جادار نسبت به سایر پیکاپ های موجود در بازار است. (طبعا همچنان از SUV ها کمتر است)

15.webp

 

مشخصات فنی پیکاپ G9 بهمن

بهمن G9 زیر کاپوت خود یک موتور 2 لیتری توربوشارژر با سیستم سوخت رسانی GDi یا همان پاشش مستقیم را جای داده است. این موتور توانایی تولید 220 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور را دارد. این توان تولیدی که فعلا برای این غول 2 تن و 60 کیلوگرمی کافی به نظر می رسد، از طریق یک گیربکس 8 سرعته AT ساخت کمپانی ZF آلمان به چرخ های عقب منتقل می شود.

12.webp

البته با توجه به این که پیکاپ G9 از سیستم انتقال قدرت Part-Time 4WD بهره می برد، راننده می تواند به صلاحدید خود در زمان های مورد نیاز نیرو را با کمک سبک (4H) یا سنگین (4L) به هر چهار چرخ خودرو منتقل کند. نکته دیگر در مورد این سیستم انتقال قدرت، نبود قفل دیفرانسیل در محور عقب است و سازنده تنها به استفاده از یک دیفرانسیل کلاچ دار یا همان LSD در محور عقب بسنده کرده است.

سیستم تعلیق بهمن G9 در محور جلو از نوع دو جناغی و در محور عقب از نوع صلب با فنر لول است. این سیستم تعلیق به ما نوید دوام بسیار بالا و البته سواری ای نرم تر از پیکاپ های دارای فنر شمش در محور عقب را می دهد.

ترمز های ژانگ ژینگ G9 در هر دو محور از نوع دیسکی هستند، اما یک نگاه سطحی از بیرون خودرو به ابعاد دیسک های ترمز نشان می دهد که باید انتظار ضعف در قسمت ترمز را داشته باشیم! 

 

آپشن ها و ایمنی G9

این خودرو از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در سطح نسبتا بالایی قرار دارد و در رقابت با دیگر رقبای در بازار ایران، به خوبی سربلند خواهد شد، پیکاپ G9 به امکاناتی نظیر مانیتور بزرگ لمسی 10.1 اینچی، سیستم مولتی مدیا با قابلیت های فرمان صوتی، اتصال بلوتوثی تلفن همراه با قابلیت Screen Mirroring، دوربین 360 درجه اطراف خودرو، سیستم ضبط وقایع خودرو (CAR DVR)، سیستم استارت بدون کلید (Engine Start Stop)، سیستم ورود بدون کلید (Keyless Entry)، شارژر مجزا برای ردیف عقب، دریچه تهویه هوای ردیف عقب، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی در 10 جهت، نورپردازی فضای داخلی، گرم کن صندلی های جلو، دکمه های کنترل از روی فرمان، آینه های جانبی تاشونده برقی به همراه گرمکن، ترمز پارک برقی(Electric Parking Brake)، پرده اتوماتیک برقی محفظه بار، کفی اتاق بار، قطعات چرمی کابین،  4 کیسه هوا شامل کیسه های هوای راننده و سرنشین به همراه دو کیسه هوای جانبی، ترمزهای هر چهار چرخ دیسکی، برف پاک کن‌های اتوماتیک جدید، سیستم روشنایی اتوماتیک، سیستم کنترل فشار باد تایرها، سیستم باز کردن قفل درها هنگام تصادف، سیستم قطع خودکار سوخت هنگام تصادف، کروز کنترل، سیستم کنترل حرکت در بین خطوط، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم ترمز کمکی، سیستم کنترل پایداری، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم ترمز ضد لغزش اشاره کرد.

18.webp

 

رانندگی شهری G9

پیکاپ G9 را روشن کرده و دوری در خیابان های شهر می زنیم؛ اولین نکته ای که هنگام رانندگی با این خودرو به چشم می آید، ابعاد بسیار بزرگ و کامیون مانند G9 است که باعث می شود در ترافیک شهری و خیابان های باریک احساس راحتی نکنیم. نقاط کور این خودرو به سبب ابعاد آن بسیار زیاد بوده و در مجموع باعث می شوند که G9 چندان مناسب استفاده روزمره در شهر نباشد. البته که دوربین 360 درجه کمک شایانی به حل این مشکل می کند.

در هنگام فشار دادن پدال گاز، شتاب گیری این خودرو شما را متعجب خواهد کرد. G9 از هر پیکاپی که تا به حال در بازار ایران دیده اید قدرتمند تر و پرشتاب تر است. گیربکس 8 دنده AT این خودرو نیز تعویض دنده ها را به خوبی انجام می دهد (هرچند که بخش تیپ ترونیک آن به لطف دسته دنده الکترونیکی چنگی به دل نمی زند). با این حال پس از یک سبقت دلچسب از خودروی کناری اگر به ترمز کردن احتیاج پیدا کنید، متوجه می شوید که در دردسر افتاده اید، ترمز های G9 به هیچ وجه پاسخگوی نیاز های یک خودروی عظیم الجثه 2 تنی نیستند!

02.webp

با بخیر گذراندن نیاز قبلی به ترمز، از این پس احتیاط را چاشنی رانندگی با G9 می کنیم، زیرا این خودرو نشان داده که حتی می تواند ترمز گرفتن های عادی را نیز برای راننده تبدیل به یک بحران کند. عملکرد سیستم تعلیق خودرو در چاله های شهری تقریبا خشک، اما نسبتا بهتر از سایر پیکاپ ها است. ابعاد بزرگ و صندلی ها در ترکیب با فنر لول های عقب می توانند بخشی از این تکان ها را به خود جذب کنند. با این حال، نمی توان توقعی غیر از سواری پیکاپ مانند از محصول جدید بهمن موتور را داشت!

 

رانندگی آفرود بهمن G9

بالاخره از شهر دل کنده و وارد فضایی می شویم که این خودرو برای آن آفریده شده است، خارج از جاده!

برای تست قابلیت های آفرودی G9، این خودرو را به اطراف شهر دماوند بردیم تا ببینیم چه کار هایی از دست این محصول جدید بازار ایران در یک محیط واقعی بر می آید.

11.webp

در هنگام رانندگی آفرودی با G9، قدرت بسیار زیاد موتور اولین نکته ای است که توجه راننده را به خود جلب می کند. برخلاف بسیاری از پیکاپ های هم رده، G9 کم‌ترین نیازی به مدیریت توان موتور و هماهنگی آن با گیربکس ندارد و به سادگی می تواند در مسیر های مختلف حرکت کند. بالا رفتن از شیب های تند با G9 کاری بسیار آسان بوده و پایین آمدن از آن ها نیز به لطف کمک سنگین، سیستم HDC و گیربکس هوشمند کاملا کم دردسر است و شما احتیاج چندانی به حساب کردن روی ترمز های ضعیف این خودرو نخواهید داشت. در هنگام عبور از مسیر های دارای پستی و بلندی که خودرو اصطلاحا سه لنگ می شود هم عملکرد سیستم تعلیق به لطف داشتن فنر لول در قسمت عقب مساعد است. با این حال، دیفرانسیل کلاچ دار یا همان LSD که در این خودرو به جای قفل دیفرانسیل استفاده شده، در زمان سه لنگ شدن خودرو می تواند شما را به راحتی عذاب دهد؛ در واقع در یک خودروی آفرودی مجهز به قفل دیفرانسیل شما می توانید با لاک کردن چرخ های عقب به سادگی از پستی بلندی های عبور کنید، اما در پیکاپی مانند G9 (و هر پیکاپ چینی دیگری که از LSD استفاده می کند) شما ابتدا باید منتظر هرزگردی چرخی که روی هوا مانده بمانید تا ناگهان LSD با درگیر کردن کلاچ خود، ضربه ای محکم به کابین و کمر شما وارد کند تا بتوانید از مخمصه نجات پیدا کنید!

31.webp

بجز تمام موارد ذکر شده، بهمن G9 یک ویژگی بامزه هم دارد؛ به لطف گشتاور بالای موتور و البته گیربکس خوب، شما می توانید در یک محیط خاکی به سادگی هرچه تمام تر اقدام به دونات زدن و انجام حرکات نمایشی با این خودروی غول پیکر کنید… یک تویوتا GT86 با ابعاد دوج رم در اختیار شماست!

 

بهمن G9 در بازار ایران

در مجموع، بهمن G9 یک پیکاپ غول پیکر با ظاهری بسیار جذاب، امکانات زیاد و کاربردی برای یک خودروی آفرودی، توانا در آفرود (البته به نسبت رقبای چینی)، پرقدرت و هیجان انگیز است. با این وجود، ابعاد این خودرو به هیچ وجه مناسب استفاده در شهر نیست و ترمز های آن نیز ضعف مشهودی در متوقف کردن خودرو دارند.

32.webp

اگر قصد خرید یک پیکاپ صفر کیلومتر را دارید، G9 می تواند نسبت به رقبا انتخابی ایده آل و صد البته گران تر از آن ها باشد. این خودرو در دور دور های اندرزگویی کاملا شما را سربلند می کند و در آفرود های سبک و متوسط نیز به خوبی از پس کار بر می آید. با این حال در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان نمی توان از این خودرو انتظار سخت کاری های تویوتا و نیسان و دوام عجیب و غریب آن ها را داشت. در واقع، چینی ها در مقاوم کردن خودرو های خود هنوز راهی دراز تا رسیدن به استاندارد های ژاپنی و آمریکایی دارند و از آن گذشته، خودروی آفرودی توربو GDi و حساس به بنزین چندان نمی تواند در دراز مدت گزینه ای معتمد برای حرفه ای های این رشته باشد.

منبع car.ir


نظرات

  • خسته از زندگی پوشالی خسته از زندگی پوشالی (28 خرداد 1402 ساعت 03:29)

    و ما که همچنان ماشینهای آشغال چینی رو میخریم و جز بدبختای دنیاییم با اینکه جز پولدارترین منابع دنیاییم، و متاسفم برای اون دسته که تعصب این آشغالارو میکشن و یجوری از توانایی خودروهاشون میگن انگار دوج و کادیلاک قبلا سوار شدن و الانم هیچ ماشینی بالاتر از ماشینشون یا علاقه شون نیست! نخرید، این قیمتا واقعی نیست، ماشین پونزده هزار دلاری رو سه برابر نخرید، با نخریدن درست میسه

  • رامیار رامیار (22 خرداد 1402 ساعت 16:17)

    سگ تی۸همشو میاره حتی هایلوکس

  • رضا رضا (21 خرداد 1402 ساعت 21:49)

    بنظر میاد عالی باشه.اگر قیمتشو زیاد بالا نبرن و منطقی باشه به تجربش می ارزه.البته برای ماکه تحریم‌هستیم

  • safir1362 safir1362 (21 خرداد 1402 ساعت 08:06)

    سلام.
    اول اینکه مکانی که برای تست آفرود رفتین چقدر زیباس !!!
    دوم. بنظرم فضای سرنشین عقب همچنان کم و تنگه.
    سوم این خودرو کی وارد شده کی تونسته بخره که شما تست کنین !!

    علیرضا میرهادی علیرضا میرهادی (21 خرداد 1402 ساعت 10:44)

    سلام
    فضای ردیف عقب پیکاپ ها کلا خیلی جادار نیست... G9 رو هم به نسبت پیکاپ بودنش گفتیم جاداره وگرنه نسبت به شاسی بلند ها فضای کمتری داره.
    ماشین هم توسط بهمن موتور برای تست در اختیار تیم ما قرار گرفت و هنوز به بازار عرضه نشده.

    یاسین یاسین (22 خرداد 1402 ساعت 03:37)

    هنوز مبلغ پیش پرداخت تعین. نشده