1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. کپی بی‌کیفیت لندکروز در رادار شرکت‌های ایرانی؟

کپی بی‌کیفیت لندکروز در رادار شرکت‌های ایرانی؟

1 آذر 1402
  • 1

به گزارش Car.ir، کمپانی های چینی قدیم الایام به کپی کاری محصولات خود از روی نمونه های ژاپنی، کره ای و غربی می پرداختند؛ برخی کپی کاری ها بسیار کلی و ناشیانه بود مانند نسل اول ام‌وی‌ام X33 که کپی کم کیفیتی از تویوتا راو4 بود. برخی دیگر از این کپی ها جزئی تر بودند، مانند الهام گرفتن از طراحی چراغ ها، کپی کاری فضای داخلی و...

هرچند با پیشرفت چشمگیر صنعت خودروسازی چین در طول این سال ها؛ این کپی کاری ها رفته رفته کاهش پیدا کرده و شرکت های معتبرتر چینی با استخدام طراحان مطرح، روی به طراحی اختصاصی و ایجاد زبان طراحی برای محصولات خود آورده اند، با این حال هنوز یافت می شوند شرکت های درجه چندم، کم بضاعت و ضعیف چینی که همچنان به مسیر گذشته ادامه می دهند وبه تولید محصولاتی می پردازند که از نظر طراحی و کیفیت، فاجعه ای بیش نیستند!

برند CHTC (مخفف China Hi-Tech Corportion) یکی از این برندها است که در سال 1998 تاسیس شده و مالک آن دولت مرکزی چین است. محصول معروف این برند، هنگتیان L4600 است. یک SUV فول سایز 8 سیلندر با لقب لندکروز چینی که نزدیک به 2 دهه عمر دارد!

b l  (2) copy.webp

تصور کلیشه ای شما از تویوتا لندکروز چیست؟ یک آفرودر سخت جان، با کیفیت، شکیل، باکلاس و بسیار با دوام؟

بر خلاف روند امروز خودروسازی چین اما، هنگتیان کاملا با تصور کلاسیک ایرانی ها از محصولات بی کیفیت چینی هم خوانی دارد و به واقع، لندکروز چینی بهترین نام برای این خودرو است! این خودرو به شدت ناشیانه کپی شده تا محصول نهایی چهره ای کاملا نا متوازن و بی اصالت داشته باشد، و بجز ظاهر نا امید کننده، کیفیت بد و دوام پایینی هم دارد.

هنگتیان L4600 در واقع شباهت بسیاری به یک لندکروز اتاق 200 که با قطار باری حامل ذغال سنگ برخورد کرده دارد، پیشرانه 8 سیلندر آن نیز پر مصرف، ضعیف، و پراستهلاک است که با یک جعبه دنده نا هماهنگ، ترکیب نا کارآمدی را بوجود آورده است!

b l  (2) copy.webp

هنگتیان خودرویی 38 هزار دلاری است و کاملا گران قیمت محسوب می شود. با این حال، براساس گزارشات منتشر شده در رسانه های محلی، این لندکروز چینی مشکلات بسیار زیادی دارد که بسیاری از آن ها قابل چشم پوشی نیستند.

کیفیت متر‌یال و مونتاژ بسیار بد، اولین مشکلی است که رسانه های چینی به آن اشاره دارند! واکنش های ضعیف گیربکس، مصرف سوخت غیراقتصادی، صدای موتور زیاد و هندلینگ ضعیف دیگر مشکلاتی است که هنگتیان L4600 به آن دچار است؛ البته ناگفته نماند که به گفته همین رسانه ها، سواری هنگتیان از نسخه ژاپنی خود نرم تر است؛ موردی که می تواند عدم تعادل این خودرو در موج های اتوبان را تضمین کند!

1.webp

مشخصات فنی هنگتیان L4600

لندکروز چینی به یک موتور 4.6 لیتری V8 مجهز است که 284 اسب بخار قدرت و 408 نیوتن متر گشتاور دارد. گیربکس خودرو نیز از نوع 8 دنده AT است. با این حال، این قوای محرکه ارتباطی به شرکت تویوتا ندارند و طراحی موتور این خودرو توسط یک شرکت چینی به نام Foti Power انجام شده است. جالب است که هنگتیان حتی پلتفرم متفاوتی با نسخه اصلی خودرو دارد و نمونه چینی، فاصله محوری بیشتر و ارتفاع کمتری از نمونه ژاپنی دارد!

لندکروز چینی به ایران می آید؟

دو سال پیش شرکت سیف خودرو (که به عرضه محصولات ناموفق در بازار ایران مشهور است) قصد مونتاژ کردن هنگتیان L4600 را داشت. با این حال خوشبختانه این پروژه به دلایلی متوقف شد.

متاسفانه این روزها مجددا اخباری نگران کننده مبنی بر علاقمندی تعدادی از شرکت‌های عرضه کننده خودرو در داخل کشور به لندکروز چینی به گوش می‌رسد. هرچند مونتاژ یک خودروی هشت سیلندر در ایران پس از گذشت چند دهه پروژه ای جذاب است، با این حال امید می‌رود که شرکت‌ها برای عرضه محصولی با کیفیت به بازار سرمایه گذاری کنند، نه یک کپی قدیمی و بی کیفیت از محصولات موفق دنیا که در کشور مبدا نیز پروژه ای کاملا شکست خورده به حساب می آید!

2.webp

منبع Car.ir


نظرات

  • Ali1995 Ali1995 (5 آذر 1402 ساعت 21:54)

    آخه 284اسب خیلی خنده داره