1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. کسب و کار
  4. ماشین چینی بخرم یا ایرانی؟ بررسی مزایا و معایب هرکدام

ماشین چینی بخرم یا ایرانی؟ بررسی مزایا و معایب هرکدام

30 بهمن 1402
  • 1

ماشین چینی بخریم یا ایرانی؟ این موضوع دغدغه همیشگی خریداران خودرو است و تقریبا هیچ جوابی نیز برای آن وجود ندارند. به‌طورکلی خرید خودرو چالش‌های بسیاری دارد و برای داشتن بهترین انتخاب در ابتدا تشخیص دهید که کدام خودرو برایتان مناسب‌تر است؟ برای پاسخ به این سؤال نیز باید تمام ویژگی‌ها و مزایا و معایب هرکدام را بدانید. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم هر دو نوع خودرو چینی و ایرانی را به همراه مزایا و معایب هر کدام در اختیارتان قرار دهیم. علاوه‌بر این، در ادامه نیز تعدادی از انواع این خودروها و مشخصاتشان را برای تصمیم‌گیری بهتر با هم مقایسه می‌کنیم.

۵ مزیت اصلی ماشین‌های چینی نسبت به ماشین‌های ایرانی

خودروهای چینی مزیت‌های بسیاری نسبت به خودروهای ایرانی موجود در بازار دارند؛ همین موضوع افراد بسیاری را به خرید این خودروها علاقه‌مند کرده است. موارد زیر از مهم‌ترین نقاط قوت انواع ماشین‌های چینی هستند. 

2.jpg

۱. قیمت مناسب ماشین چینی نسبت به ماشین‌های ایرانی

به‌طور‌کلی ماشین‌های چینی به دلیل هزینه‌های تولید پایین‌تر، نسبت به خودروهای مشابه در ایران و سراسر جهان قیمت مناسب‌تری دارند؛ البته با وجود امکان خرید ماشین قسطی ایران خودرو و سایر شرکت‌های خودروسازی ایرانی، بسیاری از افراد همچنان خرید ماشین ایرانی را ترجیح می‌دهند.

۲. طراحی جذاب و مدرن؛ نکته‌ای مهم برای خاص‌پسندان

خودروهای چینی در مقایسه با ماشین‌های ایرانی طراحی مدرن‌تر و جذاب‌تری دارند؛ بنابراین اگر ظاهر و طراحی خودرو برایتان اهمیت دارد، حتماً ماشین‌های چینی را در نظر بگیرید.

۳. ماشین‌های چینی آپشن‌های بیشتری دارند

آپشن‌ها و امکانات رفاهی مختلفی در انواع خودروهای چینی وجود دارند که مشابه آن‌ها را چندان در انواع ماشین‌های ایرانی پیدا نمی‌کنید. سانروف، صندلی برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، دوربین‌های جانبی و دید عقب و... از جمله این آپشن‌ها هستند.

۴. تنوع مدل‌های ماشین چینی نسبت به خودروهای داخلی

معمولاً خودروهای چینی در بازار تنوع بسیار بیشتری نسبت به خودروهای ایرانی دارند؛ به همین دلیل باتوجه‌به بودجه‌تان راحت‌تر می‌توانید خودرو موردنظرتان را انتخاب کنید.

۵. کیفیت ساخت؛ جنس چینی مرغوب‌تر است!

کیفیت ساخت و مونتاژ ماشین‌های چینی در سال‌های اخیر به شدت ارتقا یافته است و سطح قابل‌قبولی دارد. البته هنوز هم کمی ایرادهای جزئی در این موارد مشاهده می‌شود؛ اما این نواقص نسبت به خودروهای ایرانی خیلی کمتر است.

نقاط ضعف خودروهای چینی چیست؟

در کنار همه این نکات مثبت، خودروهای چینی معایب متفاوتی دارند که باید حتماً از آن‌ها آگاه باشید. اطلاع از این معایب شاید روی تصمیم‌گیری نهایی برای پاسخ به سوال «ماشین چینی بخرم یا ایرانی» تاثیر داشته باشد؛ بنابراین در ادامه معایب ماشین‌های چینی را براساس نظر کاربران در مورد خودرو چینی بررسی می‌کنیم.

افت قیمت ماشین‌های چینی را در نظر بگیرید

قیمت خودروهای چینی پس از مدتی استفاده، افت پیدا می‌کند و میزان آن نیز نسبت به خودروهای ایرانی بیشتر است. علاوه‌بر این، باید بدانید به‌طور‌کلی ارزش بازار خودروهای چینی در مقایسه با ماشین‌های ایرانی نیز پایین‌تر است. 

خدمات پس از فروش ضعیف؛ محدودیتی چالش‌برانگیز

خدمات پس از فروش و دسترسی به قطعات یدکی خودروهای چینی کمی سخت و محدود است و برخی از قطعات یدکی در صورت نیاز به‌سختی پیدا می‌شوند.

هزینه‌های بالای تعمیرات ماشین چینی نسبت به ایرانی

باید بدانید هزینه‌های نگهداری و تعمیرات انواع خودروهای چینی نسبت به خودروهای ایرانی بالاتر و دستمزد تعمیرکاران نیز بیشتر است.

مصرف سوخت بالا؛ ایرادی بهبود‌یافته در ماشین‌های به‌روز چینی

مصرف سوخت برخی از خودروهای چینی مخصوصاً در مدل‌های SUV در مقایسه با خودروهای ایرانی بیشتر است؛ البته این تفاوت چندان چشم‌گیر نیست و در ماشین‌های به‌روز چینی مانند فردا T5 از دانگ‌فنگ کمتر می‌بینیم. درحال‌حاضر شرایط فروش فردا t5 ۱۴۰۲ به‌صورت اقساطی در بازار ایران وضعیت نسبتا مناسبی دارد و بسیاری از افراد به دنبال خرید این کراس‌آور چینی هستند.

حال که تا حدودی با مزایا و معایب خودروهای چینی آشنا شدید، برای تصمیم‌گیری و مقایسه بهتر باید نقاط ضعف و قدرت خودروهای ایرانی را هم بدانید. به همین دلیل در ادامه این موضوع را به‌طور‌کامل بررسی می‌کنیم.

نگاهی دقیق به مزایای اتومبیل‌های ایرانی

خودروهای ایرانی نیز مانند همه ماشین‌های موجود در سراسر دنیا هم نکات مثبت و هم نکات منفی دارند که در این قسمت به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. موارد زیر از مهم‌ترین مزایایی هستند که افراد را به خرید ماشین‌های ایرانی سوق می‌دهند.

ماشین‌های ایرانی همیشه خریدار دارند!

خودروهای ایرانی به‌طور‌کلی افت قیمت کمتری دارند و خیلی کاهش قیمت پیدا نمی‌کنند؛ اما این موضوع در مورد خودروهای چینی برعکس است.

خدمات پس از فروش گسترده ماشین‌های ایرانی نسبت به چینی

خودروهای ایرانی نمایندگی‌های متعدد و خدمات پس از فروش خوبی در سراسر کشور دارند؛ به همین دلیل برای تعمیرات و تأمین خدمات یدکی شرایط مطلوبی خواهید داشت.

مصرف سوخت پایین‌تر؛ کمک به کاهش هزینه‌ها در درازمدت

مصرف سوخت بسیاری از خودروهای ایرانی نسبت به ماشین‌های چینی پایین‌تر و همین موضوع باعث جلب توجه بسیاری از افراد به سمت آن‌ها شده است.

معایب خودروهای ایرانی در مقایسه با خودروهای چینی

خودروهای ایرانی در مقایسه با اتومبیل‌های چینی در برخی از موارد ضعیف‌تر عمل می‌کنند که در این بخش به شرح این موارد خواهیم پرداخت.

طراحی ساده و قدیمی ماشین ایرانی؛ نکته‌ای غیرقابل چشم‌پوشی

خودروهای ایرانی در مقایسه با خودروهای چینی طراحی‌های قدیمی و بسیار ساده‌ای دارند؛ به همین دلیل خیلی از افراد به خرید خودروهای چینی رو می‌آورند. 

ماشین ایرانی آپشن‌ها و امکانات کمی دارد!

احتمالاً می‌دانید که خودروهای ایرانی آپشن‌های کمتری نسبت به انواع ماشین‌های چینی دارند و همین مورد استفاده از مدل‌های چینی را بسیار راحت‌تر و دلنشین‌تر می‌کند.

تنوع کم خودروهای ایرانی در بازه‌های قیمتی محدود

تنوع خودروهای ایرانی کم است و برای خرید اتومبیل با بودجه مورد‌نظر گزینه‌های چندانی برای انتخاب نخواهید داشت. در چنین شرایطی، پیشنهاد می‌کنیم از فرصت فوق‌العاده فروش اقساطی خودرو، استفاده کنید. با وجود این شرایط دغدغه پرداخت یکجا هزینه ماشین را ندارید و به‌راحتی می‌توانید صاحب به‌روزترین ماشین‌های ایرانی و چینی موجود در بازار شوید. در ادامه برای درک بهتر تفاوت‌ها و کمک به شما برای یافتن پاسخ سوال «ماشین چینی بخریم یا ایرانی»، تعدادی از اتومبیل‌های ایرانی و چینی را با هم مقایسه می‌کنیم.

مقایسه چند نمونه از خودروهای چینی و ایرانی

برای تصمیم‌گیری بهتر از بین خودروهای ایرانی و چینی در این بخش قصد داریم چند مدل از آن‌ها را با هم مقایسه کنیم.

مقایسه خودرو ام وی ام X22 و پژو 206 تیپ 5

در جدول زیر با مشخصات و قیمت تقریبی این دو نوع خودرو در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ آشنا می‌شوید.

مشخصات

پژو 206 تیپ 5

ام وی ام X22 

قیمت

تقریباً 500 میلیون تومان

تقریباً 700 میلیون تومان

نوع بدنه

هاچ‌بک

کراس اور

نوع پیشرانه

خطی

خطی

تعداد سیلندر

4

4

تعداد سوپاپ

16

16

حداکثر توان

105 اسب بخار 5800 دور در دقیقه

105 اسب بخار 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

142 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه

135 نیوتن‌متر در 2750 دور در دقیقه

حداکثر سرعت

185 کیلومتر بر ساعت

170 کیلومتر بر ساعت

میزان مصرف سوخت ترکیبی

6.6 لیتر در 100 کیلومتر

5.9 لیتر در 100 کیلومتر

حجم باک

50

50

مقایسه خودرو جک S5 و دنا پلاس 

مشخصات ۲ خودرو محبوب ایرانی و چینی موجود در بازار براساس قیمت بهمن ماه سال ۱۴۰۲ را به‌طور‌دقیق با هم مقایسه می‌کنیم.

مشخصات

خودرو جک S5

دنا پلاس

قیمت

تقریباً یک میلیارد و 500 میلیون تومان

شروع از 700 میلیون تومان

کلاس خودرو

شاسی بلند جمع و جور 

سدان (صندوقدار)  

حجم موتور

2000 سی سی

1646 سی سی     

گیربکس

6 دنده اتومات دوکلاچه

دستی پنج‌سرعته     

سیلندر

4 سیلندر توربوشارژ

4

حداکثر قدرت

174

115 اسب بخار 6000 دور در دقیقه  

حداکثر گشتاور

256

157 نیوتن متر 4500 دور در دقیقه  

حجم باک

55 لیتر

60 لیتر  

کیسه هوا

ایربگ راننده، ایربگ سرنشین جلو، ایربگ جانبی جلو، پشت‌سری فعال، کمربند ایمنی پیش کشنده

4 عدد (راننده و سرنشین جلو و جانبی)

البته کلیه این قیمت‌ها تقریبی و با‌توجه‌به بازار ایران به‌صورت روزانه در حال تغییر هستند. با‌توجه‌به این نوسانات و شرایط اقتصادی، پیشنهاد می‌کنیم هر‌چه سریع‌تر برای خرید خودرو موردنظرتان اقدام کنید.

پاسخ به سوالی بزرگ؛ ماشین چینی بخریم یا ایرانی؟ 

به‌طور‌کلی پاسخ به سوال «ماشین چینی بخریم یا ایرانی»، فقط به اولویت شما بستگی دارد. بسیاری از افراد به دلیل توجه فراوان به ظاهر و طراحی، به خرید ماشین‌های چینی علاقه دارند؛ اما برخی دیگر به دلیل خدمات پس از فروش، خرید خودروهای ایرانی را در اولویتشان قرار می‌دهند.

در کل اگر به دنبال قیمت ارزان و امکانات بیشتر هستید، خودروهای چینی گزینه مناسبی برای شما به شمار می‌روند؛ اما اگر کیفیت ساخت، خدمات پس از فروش و ارزش در بازار برای شما اهمیت بیشتری دارد، بهتر است به سراغ خودروهای ایرانی بروید.

3.jpg

برای خرید ماشین چینی یا ایرانی نیاز و بودجه خود را در نظر بگیرید

در این مقاله برای پاسخ به سوال «ماشین چینی بخریم یا ایرانی»، به‌طور‌کامل در مورد تفاوت‌های ماشین‌های چینی و ایرانی توضیح دادیم. در انتها باید بدانید هر کدام از انواع ماشین چینی یا ایرانی مزایا و معایب خاص خود را دارند؛ به همین دلیل نمی‌توان به‌طور‌دقیق گفت کدام یک از دیگری بهتر است. از طرفی سعی کنید حتماً از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید؛ همچنین نظرات خریداران قبلی خودروهای موردنظرتان را نیز بپرسید؛ چراکه این موضوع بیشترین کمک را به شما می‌کند.



نظرات

  • اسیر وطن اسیر وطن (1 اسفند 1402 ساعت 22:21)

    همچین میگی انگار ما ایرانی ها قدرت انتخاب داریم. ما ایرانی ها هر چی بتونیم هر چی بکنند تو پاچه مون با التماس با پیشنهاد شیرینی و زیرمیزی باید بخریم . من با ۶۰ سال سن باید به نمایندگی خودرو التماس کنم اونوقت شما میگی ایرانی یا چینی. مگه خودروساز ایرانی فروش دارند؟