نسل جدید موتورهای بنزینی مزدا در راه است

5 آذر 14037:30
4 دقیقه


هرچقدر اخبار مالی کسل کننده هستند، خبرهای جسته و گریخته از توسعه قطعات فنی که شرکت ها مخفیانه انجام می دهند می تواند جذاب باشد! موردی که درباره برند مزدا در سه ماهه اخیر صدق می‌کند!
در میانه انتشار آمار مالی کسل کننده این برند، جزئیاتی پیرامون پیشرانه بنزینی جدید مزدا منتشر شده که با عنوان Skyactiv-Z شناخته می‌شود، پیشرانه ای که ویژگی هایی جالب توجه دارد.
5915688525293950868.webp
انتظار داریم این پیشرانه جایگزین مدل‌های Skyactiv-G و Skyactiv-X شود. در حالی که مدل نخست پیشرانه رایج مزدا محسوب می‌شود، پیشرانه دوم با فناوری احتراق تراکمی با شارژ همگن (HCCI) هرگز آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفت. مزدا قصد دارد در نهایت تولید هر دو را متوقف کرده و Skyactiv-Z را جایگزین آنها نماید، یک پیشرانه چهار سیلندر جدید که قطعا می‌تواند عملکردی مناسب از خود نشان دهد. تجربه بدست آمده در طول توسعه این پیشرانه ها به مزدا کمک می‌کند تا موتورهای شش سیلندر بزرگ‌تر را نیز با بهبودهایی قابل توجه ارائه کند.

از آنجایی که اولین خودروهای با این موتور تا قبل سال 2027 وارد بازار نخواهند شد، مزدا در حال حاضر سخت مشغول توسعه پیشرانه است تا در زمان عرضه با کمترین مشکلات مواجه شود.
این موتور چهار سیلندر از روش احتراق لامبدا وان برای دستیابی به راندمان حرارتی بالا در کنار پاشش سوخت فوق‌العاده کم در دورهای مختلف استفاده کرده تا عملکرد زیست محیطی محیطی و رانندگی عالی را ارائه دهد.

لامبدا یک کلمه یونانی است و نشان دهنده نسبت هوا به سوخت است. وقتی عدد لامبدا برابر با 1 باشد، مقدار هوا در طول فرآیند احتراق با سوخت کاملاً متعادل می‌شود. در این سناریو، بهره‌وری بهینه خواهد بود، بنابراین انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش می‌یابد. این به طور خلاصه، به این معنی است که تمام سوخت پاشیده شده به خوبی می‌سوزد و آلاینده‌های مضر را به حداقل می‌رساند.
5915688525293950870.webp
مزدا قصد دارد Skyactiv-Z را روی خودروهایی که در بازار اروپا و ایالات متحده به فروش می‌رسند، استفاده کند. مهندسان این شرکت سخت در تلاش هستند تا پیشرانه جدید را با مقررات یورو 7 و همچنین استانداردهای Tier 4 EPA مطابقت دهند.

این برند ژاپنی همچنین قصد دارد با تمرکز بر کاهش تعداد پیشرانه‌های خود، لیست موتورهای پیشنهادی خود برای محصولات مختلف را خلوت تر کند تابه این شکل هزینه های کمپانی کاهش یابد.
در مورد موتور دوار یا همان روتاری نیز مزدا پس از بازگرداندن تیم اختصاصی خود در ماه فوریه، در حال پیشرفتی آرام است تا چالش های فرایند انطباق آلایندگی این موتورها با استانداردهای جدید را تا حد امکان کاهش دهد.

از آنجایی که MX-5 بعدی همچنان دارای موتور احتراقی خواهد بود، این می‌تواند به این معنی باشد که نسل پنجم میاتا از پیشرانه Skyactiv-Z استفاده کند. باید دید آیا مزدا به سراغ پیشرانه الکتریکی خواهد رفت یا خیر.

منبع: motor1