بازار کراس اوورهای کامپکت پر از گزینه های جذاب است. هوندا CR-V بدون شک یکی از بهترین کراس اور های کامپکت است. در سوی دیگر هیوندای توسان و تویوتا راو4 که به دلایل متعدد، فروش قابل توجهی دارد هم جزو این گرینه ها محسوب می شوند؛ با اینکه مزدا در این سگمنت ادعای چندانی ندارد، همچنان دو گزینه عالی CX-5 و CX-50 را در لیست خود قرار داده.
CX-5 کراس اوری است که از سال 2012 وارد بازار شده، اما در سال 2017 تغییرات عمدهای را به خود دیده و هنوز هم یک وسیله نقلیه عالی است. اما CX-50 کراس اور جدیدی است که در سال 2023 به عنوان یک محصول جدید با طراحی جذاب نسبت به نسخه قبل معرفی شد؛ اما عرضه مدل هیبریدی این مزدا دو سال دیگر به طول انجامیذزمان نسبتا طولانی که این پرسش را بوجود می آورد که آیا ارزش صبر کردن داشت یا خیر.
مزدا با همکاری تویوتا، CX-50 را مجهز به پیشرانه 2.5 لیتری چهار سیلندر هیبرید کرد که می تواند در جاده به مصرف سوخت 6.03 و در شهر به 6.35 لیتر دست یابد؛ بنابراین مزدا CX-50 هیبریدی 2025 کارامد ترین مزدا هیبریدی است چرا که در نسخه قبلی مصرف ترکیبی 8.1 لیتری داشت!
قیمت پایه |
مصرف سوخت ترکیبی |
گشتاور |
قدرت |
پیشرانه مزدا CX-50 |
35 هزار دلار |
6.1 |
۲۲۱ نیوتن متر |
219 اسب بخار |
2.5 لیتری چهار سیلندر هیبرید |
این خودرو در سرعت پایین به صورت تمام برقی حرکت می کند به این معنی که میتوانید تنها با باتری تا سرعت 40 کیلومتر در ساعت رانندگی کنید؛ امکانی که برای جایجایی های کوتاه درون شهری بسیار مفید است.
نقطه ضعف بزرگ این است که CX-50 هیبریدی اصلا سریع نیست. این موتور در مقایسه با مدل 2.5 توربوی قبلی که 227 اسب بخار قدرت داشت، تنها 219 اسب بخار قدرت ارائه میدهد. گشتاور این خودرو نیز از ۴۱۰ به 221 نیوتن متر کاهش یافته که نا امید کننده است!
البته یک موتور الکتریکی در محور عقب، سیستم تمام چرخ محرک را فراهم میکند که به لطف آن گشتاور سریع و لحظهای دارید اما همچنان برای رسیدن به سرعت های بالا باید پای خود را تا انتها روی پدال فشار دهید.
انتقال قدرت بین نیروی موتور بنزینی و برقی هم چندان هماهنگ نیست و در سرعتهای پایین و در رانندگی بدون فشار، شما را با چالش مواجه میکند و به نظر می رسد که دو چیز به یکدیگر ساییده میشوند. CX-50 در این زمینه کمی ایراد دارد و این حالت در مقایسه با رقبای آن کمی نا امید کننده است.
این خودرو جذابیت فراوانی دارد و در واقع باید CX-50 را یک وسیله عالی برای رانندگی دانست. این موضوع با پیشرانه هیبریدی تغییر چندانی نمیکند بجز اینکه تنها کمی کندتر است. فرمان خودرو سریع نیست و شاسی به خوبی متعادل نشده، اما CX-50 سواری باکیفیتی دارد و کمی هم باید آن را جسور دانست. در رو به رو شدن با خودرویی چون مزدا CX-50 هیبریدی چندان چالش بزرگی نخواهید داشت و این خودرو گزینه ای کارآمد است.
این مدل CX-50 نیز از متریال خوب محصولات مزدا پیروی میکند. حاشیههای آلومینیومی مصنوعی روی فرمان و داشبورد قرار دارند، چرم دوخته شده با کیفیت بالا در تریم Premium Plus برای صندلیها و داخل کابین در نظر گرفته شده است. همچنین مقداری پلاستیک سخت مشکی وجود دارد که چندان بیکیفیت نیست. البته باید ذکر کرد که صندلیها کمی سفت هستند و در تجربه سواری طولانی کمی احساس ناراحتی در عضلات شما به وجود خواهند آورد.
سیستم اطلاعات سرگرمی مزدا نیز میتوانست از به روزرسانی بیشتری استفاده کند. CX-50 Hybrid دارای همان صفحه نمایشگر لمسی 10.3 اینچی است که در مدل های بنزینی قبلی CX-50 هم یافت می شد و تنها در قسمت گرافیک آن تغییراتی اعمال شده است. برخی تنظیمات به خوبی در دسترس نیستند و خود صفحه نمایش نیز بسیار دور از دسترس راننده است. اما خوشبختانه، موس چرخشی وسط هنوز بهتر از هر صفحه نمایش لمسی دیگری کار میکند و همچنان اپل کارپلی بیسیم و اندروید اتو را دریافت می کنید.
CX-50 هیبریدی 2025 با قیمت پایه 35390 دلار قابل خرید است در حالی یک RAV4 هیبریدی با همان پیشرانه همچنان ارزانتر است و از قیمت 33120 دلار شروع میشود. اما هوندا CR-V هیبریدی کمی گرانتر از این دو خودرو بوده و 36000 دلار قیمت دارد.
قیمت مدل میان رده CX-50 هیبریدی پریمیوم 38820 دلار است و بهترین تریم یعنی Premium Plus بیش از 41870 دلار قیمت دارد که با این قیمت در این رنج قیمت گزینه های بیشتری را در اختیار دارید.
در نهایت، CX-50 هیبریدی یک ارتقا برای اکثریت قریب به اتفاق خریداران خواهد بود. مزدا با کمک سیستم هیبریدی تویوتا یکی از بزرگ ترین مشکلات خود یعنی مصرف سوخت را برطرف کرد. اگرچه در عملکرد شاهد پیشرفتی بزرگ نیستیم، اما مصرف سوخت که چالشی محسوب میشد، دیگر مشکل نیست.