هشدار قطعه‌سازان درباره تداوم زیان و تهدید تولید به دلیل قیمت‌گذاری دستوری

24 مرداد 140422:06
2 دقیقه


آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی، با اشاره به شکاف سنگین میان قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد خودرو، این اختلاف را حدود ۶۰۰ همت برآورد کرد و گفت: این فاصله قیمتی موجب شده خودروها به‌جای مصرف‌کنندگان واقعی، به دست دلالان برسد و با حداقل ۶۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه معامله شوند.

خط تولید تارا .webp

وی افزود: قیمت کارخانه‌ای خودرو بر اساس قیمت‌گذاری دستوری تعیین می‌شود که ارتباطی با ارزش واقعی مواد اولیه ندارد؛ در حالی که صنایع فولاد، مس و پتروشیمی بر اساس قانون، تا ۲۰ درصد بالاتر از قیمت جهانی فروش دارند، اما قطعه‌سازان مجبور به فروش با قیمت‌های دستوری هستند که این امر منجر به زیان انباشته ۲۸۰ همتی زنجیره تأمین شده است.

محبی‌نژاد سیاست‌های فعلی را «یارانه سیاه» به نفع واسطه‌ها و به زیان تولیدکننده و مصرف‌کننده دانست و هشدار داد: تا زمانی که قیمت‌گذاری دستوری حذف و نقدینگی تسهیل نشود، زنجیره قطعه‌سازی در خطر توقف تولید قرار خواهد گرفت.