ورود
سایپا 151 مدتی به دلیل عدم پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه از خط تولید کنار گذاشته شده بود و حالا با تغییرات جدید دوباره به چرخه تولید بازگشته است. در مراسم روز خبرنگار، دکتر حسینی اعلام کرد نبود این محصول در سهماهه نخست سال ۱۴۰۴ موجب کاهش ۱۸ هزار دستگاهی در آمار فروش سایپا شد و تأثیر قابلتوجهی بر عملکرد این شرکت گذاشت.
در شرایطی که صنعت خودرو ایران بیش از هر زمان دیگری نیازمند نوسازی پلتفرمها و تولید محصولاتی ایمن، مدرن و کممصرف است، سایپا بار دیگر دست به دامان پراید وانت شد و نسخه ارتقا یافته 151 را برای پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه معرفی کرد؛ خودرویی که سالهاست باید برای همیشه از خط تولید کنار گذاشته میشد.
پراید که در دهه ۷۰ وارد کشور شد، پس از دو دهه تولید در نسخه سواری سرانجام از خط تولید کنار گذاشته شد؛ اما نسخه کار و تجاری آن یعنی وانت 151 همچنان تولید میشود و به نظر میرسد سایپا با اتکا به اصل وصلهپینه، قصد ندارد فکری برای جایگزین واقعی این خودرو کند.
سایپا 151 امروز ارزانترین وانت صفر کیلومتر بازار محسوب میشود و در نسخه ارتقا یافته، تغییراتی مانند اضافه شدن سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، اتولایت و هشدار کمربند ایمنی شاگرد را تجربه کرده است. طبق کاتالوگ رسمی منتشر شده، وزن خودرو ۳۵ کیلوگرم افزایش یافته، قدرت موتور ۳ اسببخار کاهش پیدا کرده و گشتاور ۳ نیوتنمتر بیشتر شده است.
مهمترین تغییر ظاهری در بخش جلو دیده میشود؛ جایی که برای پاس کردن استاندارد عابر پیاده، سپر خودرو بازطراحی شده است.
واقعیت آن است که ادامه تولید پراید وانت بیش از هر چیز بیانگر سیاستگذاری عقبمانده در صنعت خودروست؛ نگاهی که همچنان به جای توسعه پلتفرمهای جدید، به حفظ مدلهای تاریخگذشته بسنده میکند. تولید این خودرو نه به دلیل کیفیت یا ایمنی، بلکه صرفاً برای پر کردن خلا عرضه و نبود جایگزین ارزانقیمت ادامه یافته است. تا زمانی که چنین محصولی در کشور تولید شود، فاصله ایران با خودروسازی جهانی هر روز بیشتر خواهد شد.