پاسخ کوتاه، بله است! پورشه 718 باکستر و باکستر S در هر زمینهای از مدلهای پیشین 2016 بهتر هستند. جذابتر اینکه، قدرتمندتر، سریعتر، تیزتر و طبق تخمینهای پورشه پاکتر و اقتصادیتر شدهاند. ما یک روز کامل را با باکستر 718 جدید سپری کردیم و این خودرو هرگونه شک و تردید دراینباره که پورشه کانورتیبلی معمولی ساخته است را در هم شکست.
اولین احساس از طراحی خودرو آن است که بزرگتر شده است اما اندازههای آن و تناسبات مربوط به موتور میانی آن باقیماندهاند. اگرچه که خطوط محکم و مستقیم از یکسو و زوایای نسبتاً گرد، نمایی کوتاه، عریض و تا حدودی عضلهای را به خودرو بخشیدهاند. بهترین مثال این گفته، نمای عقب خودرو است، جایی که عناصر افقی و عمودی ویترین نامآشنای پورشه را بهخصوص در زیر بال عقبی پدیدار میسازند. ما امید داریم که این عناصر برجستهی طراحی بیشازپیش در پورشه دیده شوند.
اگرچه که ساختار داخلی 718 تغییرات نامحسوس و دقیقی را بهمنظور تطبیق با تنظیمات مختلف بینالمللی به خود دیده است اما تقریباً بخش اعظم آن همان ساختار قبلی است. استثنایی که وجود دارد بخش عقبی است که حالا پذیرای پیشرانهی جدید مجهز به توربوشارژر شده است. این پیشرانهی تخت 4 سیلندری جایگزین پیشرانهی 6 سیلندری تنفس طبیعی قبلی شده است.
هر دو مدل گیربکس دستی دارند اما گیربکس اتوماتیک مجهز به PDK هم در دسترس است. همچنین همهی سیستمهای پورشه که با 3 حرف مخفف مشهور هستند (TLA ها) نیز در دسترس قرار دارند که باعث تیزتر شدن و افزایش ایمنی و قابلیتهای 718 میشوند. 2 پیشرانهی موجود یعنی 2 لیتری پایه و 2.5 لیتری گونهی باکستر S، افزایش واقعی در قدرت را نشان میدهند و مهمتر اینکه مقدار گشتاور پیشرانه آن طوری که احساس میکنید افزایش پیدا کرده است. برای مثال، جایی که پیشرانه 6 سیلندر باکستر S قبلی در دور موتور 4500 به حداکثر گشتاور 360 نیوتن متر میرسید، پیشرانهی توربوی باکستر S جدید در دور موتور 1950 تا 4500 به حداکثر گشتاوری معادل 419 نیوتن متر دست مییابد و باور کنید که این مقادیر قابلستایش هستند! علاوه بر این، سیستم ضدلگ بکار گرفتهشده است تا پاسخهای پدال گاز را در هر زمانی مهیا سازد؛ بنابراین بخش اعظم گشتاور به محض فشردن پدال گاز در دسترس است حتی اگر راننده بهصورت لحظهای پدال را فشار داده و رها کند. بسته شدن wastegate (توضیح: wastegate وسیلهای است که داخل توربوشارژر بهکاررفته و میزان فشار گازها را تنظیم میکند) و باز نگهداشتن دریچهی گاز، فشار بوست توربو را بالا نگه میدارد (حداکثر 19 psi در نمونهی 2 لیتری و 16 psi در نمونهی 2.5 لیتری).
چنین خصوصیتی بهویژه در حالت اسپورت پلاس و زمانی که رانندهی ما خودرو را در پیچهای خیس میلغزاند جالب و قابلتوجه بود. در کنار این پیشرانهی جدید، شاسی کاملاً بازنگری شده را مشاهده میکنیم که ساختار محکمتری را در عقب دارد. 718 جدید همچنین یک سیستم الکتریکی کمکی برای فرمان دارد که از 911 توربو قرض گرفتهشده است. ترمزهای 718 پایه نیز از باکستر S قبلی به ارث رسیدهاند؛ اما برای مدل باکستر S از ترمزهای 911 کررا استفادهشده است و باید گفت که ترمزهای کربن سرامیک پورشه (PCCB) هم قابل سفارش هستند. هرجنبه ای از باکستر را که نیک بنگرید به نحوی بهبودیافته است. پورشه همچنین این فرزند عزیز خود را به پیست نوربرگ رینگ فرستاده تا عیار آن را مشخص سازد. 718 باکستر یک دور پیست را در 7 دقیقه و 42 ثانیه طی کرده که طبق گفتهی خود کمپانی 16 ثانیه سریعتر از باکستر S قبلی، 5 ثانیه جلوتر از باکستر اسپایدر و تنها 2 ثانیه کندتر از کیمن GT4 میباشد.
در نهایت صدای این پیشرانههای جدید شبیه چیست؟! خاطرجمع باشید صدای خرخر گونه کمتر شده و بک فایرهای آن هم اصلاً شبیه سوبارو نیست! کودکی را تصور کنید که دههها با فولکس بیتل وررفته است و بعدها حوصلهاش سر رفته و شروع به ساخت سیلندرهایی با دیوارههایی به ضخامت کاغذ نموده (!) و در نهایت با سر هم کردن آنها با لولههای اگزوز و هدرزها صدای جالبی ساخته است! مخصوصاً اگر این معجون با سیستم اگزوز اسپورت سفارشی همراه باشد دقیقاً صدای پورشه 718 باکستر 2017 را خواهید یافت! ما این خودرو را بهتر از نمونه 6 سیلندر تخت قبلی یافتیم و مطمئناً آن را نسخهای بهتر میدانیم.
قیمت پایه: 57,050- 69,090 دلار
مشخصات کلی خودرو: موتور وسط، دوچرخ متحرک عقب، دو در کانورتیبل
پیشرانهها: 2 لیتری/ 300 اسب بخار قدرت/ 380 نیوتن متر گشتاور/ توربوشارژر، 16 سوپاپ 4 سیلندر تخت.
2.5 لیتری/350 اسب بخار قدرت/419 نیوتن متر گشتاور/ توربوشارژر، 16 سوپاپ 4 سیلندر تخت.
شتاب صفرتا صد کیلومتر: 4.7-4.9/4.2-4.4 (تخمینی)