، به اعتقاد یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تا زمانی که خودروسازان نتوانند در یک بازار رقابتی غیر رانتی سهم خود را افزایش دهند، نمیتوان توقع ناراضی نبودن مصرفکنندگان و عدم اقبال به خودروهایی ایرانی را داشت.
محمدرضا نجفی در گفتوگو با ایسنا گفت: تاکید مقام معظم بر استفاده کالای ایرانی یک راهبرد و جهتگیری درست است اما برای عملیاتی شدن این راهبرد باید زیرساختهای لازم هم در حوزه مصرف و هم در حوزه تولید به وجود آید؛ به عبارت دیگر برای جامه عمل پوشاندن به این فرمایش ضرورتا باید تولید رقابتی داشته باشیم.
نایب رییس مجمع نمایندگان تهران با بیان اینکه تا زمانی که کالای ایرانی نتواند پیروز رقابت در کیفیت، قیمت و زمان تحویل باشد، نخواهد توانست سهم بازار داخلی را از آن خود کند، گفت: زمانی میتوان نسبت به فراگیر شدن مصرف کالای ایرانی امیدوار شد که تولید جای خود را در بازار مصرف باز کند و سهم مناسبی را به دست آورد و این نمیشود مگر کالای ایرانی با کیفیت و با قیمت و در زمان مناسب به بازار عرضه شود. هر نقص و اشکالی به هر یک از سه عنصر مذکور وارد باشد به طور طبیعی از سهم کالای ایرانی کاسته و بر سهم رقبای خارجی افزوده میشود و سهم کالای ایرانی از بازار مصرف از دست میرود.
وی در پاسخ به این پرسش که با وجود مشکلات ساختاری، اجرایی و فنی خودروسازان و خودروهای ایرانی صنعت خودرویی کشور توان رقابت با برندهای خودروسازی جهان را دارد، گفت که اگر مدیران صنعت خودروسازی کشور وضعیت جاری را ادامه دهند و مسیر وصله و پینه کردن و بهبود تدریجی را دنبال کنند، این روند نسبتی با نیازهای جامعه ندارد.
نماینده مردم تهران در مجلس در ارزیابی از عملکرد خودروسازان کشور، گفت: با جهتگیری و شتابی که در خودروسازان داخلی میبینم، گمانم این است که تا شرایط رقابتی و غیررانتی به وجود نیاید، تحقیق و توسعه ارتقاء نیابد، قیمت تمام شده کاهش نیابد، ارتقاء کیفیت حاصل نشود، خودروهای پیش خرید شده به موقع تحویل نشود و توجه کافی به نیازهای به حق مشتریان نشود، نمیتوان به افزایش کیفیت خودروهای ایرانی و رضایت مشتریان از آنها امیدی داشت.