موسو گرند خان یک خودروی پیکاپ آفرودی ساخت کمپانی سانگ یانگ یا همان KG Mobility کره جنوبی است. این خودرو که با کد اتاق Q200 شناخته می شود از سال 2018 روی خط تولید سانگ یانگ قرار گرفته و تولید آن تاکنون ادامه دارد.
این خودرو پس از تغییر برند سانگ یانگ به KG Mobility در سال 2023 یک فیس لیفت دریافت کرد.
نسخه فیس لیفت این خودرو به تازگی مورد توجه شرکت صنایع خودروسازی ایلیا قرار گرفته و این محصول به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه خواهد شد. در بازاری که اکثر پیکاپ های صفر کیلومتر چینی هستند، حضور یک پیکاپ ساخت کره جالب توجه خواهد بود.
مشخصات فنی موسو گرند خان
موسو گرند خان از یک موتور 2 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi استفاده می کند که توانایی تولید حداکثر 225 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور را دارد. توان تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT ساخت آیسین به هر چهار چرخ خودرو منتقل می شود.
سیستم انتقال قدرت این خودرو از نوع Part Time 4WD بوده و مجهز به کمک سبک، کمک سنگین و قفل دیفرانسیل محور عقب است.
موسو گرند خان در محور جلو از سیستم تعلیق دو جناغی و ترمزهای دیسکی خنک شونده استفاده می کند. محور عقب این خودرو نیز مجهز به دیفرانسیل سالید و سیستم تعلیق 5 اتصالی با ترمزهای دیسکی است.
موسو گرند خان با وزن 2190 کیلوگرم، مصرف سوخت میانگین 11.6 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی دارد. این خودرو همچنین از استاندارد عدم آلایندگی یورو 6 نیز پیروی می کند.
ایمنی موسو گرند خان
ایمنی موسو گرند خان تاکنون توسط هیچ موسسه ای تست نشده است. با این حال خودرو مجهز به 6 ایربگ (سرنشینان جلو، جانبی و پردهای) بوده و به برخی سیستم های ایمنی فعال نیز مجهز است.
سیستم های ایمنی و کمک رانندگی این خودرو شامل مواردی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم ضد واژگونی فعال ARP، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC، سیستم ترمز اضطراری ESS، رادار هشدار نقطه کور، رادار هشدار برخورد هنگام خروج از خط، رادار هشدار عبور ترافیک از عقب خودرو و رادار هشدار خروج امن سرنشینان از خودرو هستند.
امکانات رفاهی موسو گرند خان
امکاناتی رفاهی موسو گرند خان نیز برای یک پیکاپ آفرودی مناسب به نظر می رسند؛ مواردی نظیر شیشه بالابرهای برقی (اتوماتیک برای راننده)، آینه های جانبی برقی تاشونده برقی گرمکن دار، سانروف، سنسور نور، سنسور باران، چراغ جلو های زنون HID، مانیتور 12.3 اینچی، صندلی های جلو برقی به همراه گرمکن و سردکن، گرمکن صندلی های عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، نورپردازی داخلی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، دوربین 360 درجه و سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS لیست امکانات رفاهی این خودرو را تشکیل می دهند.
طراحی ظاهری موسو گرند خان
محصولات سانگ یانگ همواره به طراحی های عجیب، زمخت و نه چندان زیبا معروف بوده اند. موسو گرند خان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ظاهری زمخت و کاملا ناموزون دارد.
در نمای جلو، یک جلوپنجره عظیم دیده می شود که تناسب چندانی با عرض واقعی خودرو ندارد. چراغ ها از نوع عادی بوده و دی لایت ها نیز در اطراف سپر قرار گرفته اند.
در نمای جانبی این خودرو خطوط تیز و نامنظمی دیده می شوند و بنظر می رسد که طراحان قصد داشته با استفاده از این خطوط، کناره های خودرو را از سادگی خارج کنند.
نمای عقب موسو گرند خان نیز بسیار ساده طراحی شده و تفاوت خاصی با سایر محصولات موجود در این سگمنت ندارد.
کابین و فضای داخلی موسو گرند خان
داخل کابین موسو گرند خان نیز طراحی نسبتا ساده ای دارد؛ در نمای روبروی راننده یک فرمان سه شاخه دیده می شود که کلیدهای کنترلی روی آن قرار گرفته اند. در قسمت میانی داشبورد یک مانیتور 12.3 اینچی قرار گرفته و کمی پایین تر از آن، پنل سیستم تهویه مطبوع دیده می شود. کنسول میانی نیز میزبان یک دسته دنده عادی و ترمز دستی است.
در مجموع کابین این خودرو کاملا ساده و به دور از طرح های مدرن امروزی طراحی شده است.
موسو گرند خان در بازار؛ قیمت و رقبا
نخستین دور فروش موسو گرند خان در مهر 1403 با قیمت 3 میلیارد و 100 میلیون تومان اتفاق افتاد. این خودرو با ورود به بازار ایران در محدوده قیمتی بسیار بالاتری از رقبای چینی قرار می گیرد که ممکن است در موفقیت این خودرو ایجاد شک کند. در صورتی که صنایع خودروسازی ایلیا نتواند این خودرو را با خدمات مناسب و شرایط مناسبی راهی بازار کند، احتمال حتی ساخت کره بوده این خودرو نیز نمی تواند موسو گرند خان را با این قیمت نجات دهد.