ماشین تیگارد X35 یا tigard X35 در واقع همان بایک X35 است که با نام تجاری تیگارد به بازار ایران وارد خواهد شد؛ نام تیگارد از ترکیب دو کلمه لاتین Leopard و Tiger ایجاد شده است. بعد از یک وقفه چند ساله، سانیار موتور پارسیان با همکاری یک شرکت چینی تصمیم دارد تا تیگارد ایکس ۳۵ را بعد از X25 و سابرینا به عنوان سومین محصول بایک در ایران عرضه کند. عرضه این خودرو به صورت CKD توسط سانیار موتور پارسیان انجام خواهد شد، این شرکت تیگارد X35 را در اواخر فروردین 1401 رونمایی کرد و در ماه انتهایی همین سال نیز در مراسمی از آغاز قریب الوقوع عرضه این خودرو خبر داد. سپس برای اولین بار، کراس اور جدید بایک در اوایل سال 1402 به فروش رسید و وارد بازار شد.
baic x35 با نام های دیگری از جمله سنوا X35، بیجینگ X3 و بایک X3 در کشور های دیگر شناخته می شود و خودروی مورد بحث، نسل دوم آن است که عرضه آن از سال 2019 آغاز شده است و با یک بروزرسانی ظاهری آماده حضور در بازار ایران است.
ویدیو خط تولید تیگارد X35
مشخصات فنی تیگارد X35
محصول جدید سانیار موتور از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ بهره می برد که 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این نیرو توسط یک جعبه دنده ضریب متغیر (CVT) که به صورت مصنوعی، 6 دنده برای آن تعریف شده است به چرخ های جلوی خودرو منتقل می شود. این ترکیب فنی و مشابه آن را بارها بر روی انواع خودرو های چینی بازار با برند های متفاوت دیده ایم و درمیابیم که تیگارد موتور در زمینه فنی خودروی جدید مورد عرضه خود سخن جدیدی برای گفتن ندارد.
باید اضافه کرد که امکان فعال کردن حالت اسپرت برای جعبه دنده نچندان جذاب X35 نیز وجود دارد. این کراس اوور حدودا 1350 کیلوگرمی مصرف سوخت ترکیبی 7.4 لیتری در 100 کیلومتر را ارائه می دهد و استاندارد آلایندگی یورو5 اروپا را پاس می کند؛ فاصله محورهای آن 275 سانتی متر و بسیار نزدیک به رقبای خود در بازار است. بایک برای این خودرو از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و نیمه مستقل در محور عقب استفاده کرده است.
ایمنی تیگارد X35
در زمان ورود اولین خودرو های چینی، ایمنی آن ها همواره مورد بحث بوده و اما اکنون که بیش از یک دهه از آن زمان می گذرد چینی ها تا حد زیادی خود را در این زمینه اثبات کرده اند و حداقل دیگر در هیچ شرایطی قابل قیاس با خودروهای اکثرا نا امن داخلی نیستند.
خودرو تیگارد X35 موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه چینی C-Ncap شده است و البته باید اضافه کرد که این نتیجه برای نسل اول این خودرو بدست آمده است.
2 کیسه هوا برای راننده و سرنشین این خودرو در نظر گرفته شده و 4 عدد کیسه هوای دیگر تنها در نمونه فول آپشن این خودرو عرضه می شود که در حال حاضر شامل بازار ایران نمی شود.
چراغ های روز(Daylight)، سیستم کنترل پایداری (ESP) و کنترل کشش (TCS) در لیست امکانات ایمنی فعال تیگارد X35 هستند.
فرمان تلسکوپی در هنگام تصادف به ایمنی بیشتر راننده کمک خواهد کرد و ترمز های دیسکی خنک شونده در محور جلو و دیسکی در محور عقب نیز در لیست تجهیزات ایمنی این خودرو قرار می گیرند.
آپشن ها و امکانات رفاهی تیگارد X35
از نظر سطح امکانات رفاهی ماشین تیگارد در برخی موارد از رقبا پیشی گرفته و در برخی موارد عقب تر از آنان قرار می گیرد. البته این در شرایطی است که معیار را خودروی رونمایی شده در شوروم تیگارد موتور، در فروردین ماه 1401 قرار دهیم که کامل ترین تیپ این خودرو در بازار های جهانی محسوب نمی شود.
سقف پانورامیک برقی، کروز کنترل، سیستم مولتی مدیا 8 اینچی لمسی به همراه دوربین دنده عقب، سنسور پارک دنده عقب، سیستم روشن و خاموش کردن خودرو بدون کلید (Keyless Starter)، چراغ های لنزی جلو با سیستم روشنایی زنون، تریم چرم و پارچه صندلی ها، آینه های جانبی دارای گرمکن و راهنما با قابلیت تنظیم برقی و فرمان D-cut از جمله امکانات رفاهی این خودرو محسوب می شوند.
ترمز پارک برقی(EPB) نیز در لیست امکانات این خودرو قرار می گیرد که البته کاش به همراه سیستم اتوهلد عرضه میشد تا کارایی آن را 2چندان کند. اما جای خالی دوربین های اطراف خودرو خبر از آن می دهد که نمونه های فول آپشن این خودرو مجهز به دوربین 360 درجه نیز هستند که در نمونه رونمایی شده خبری از آن نبود.
سیستم پایش باد تایرها (TPMS) و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC) نیز در لیست امکانات رفاهی این خودرو قرار می گیرند.
طراحی ظاهری تیگارد X35
X35 در کلاس خودروهای کراس اور سایز کوچک قرار می گیرد. رگه هایی از طراحی خودرو های آمریکایی در نمای جلوی این خودرو دیده می شود. جلوپنجره ذوزنقه ای شکل بیش از هر المان دیگری نمای جلو را در اختیار خود قرار می دهد و در امتداد خط بالایی آن چراغ های جلو با فرمی کشیده جای گرفته اند. در قسمت زیرین سپر جلو نیز چراغ های روز بزرگ با فرم L شکل قرار گرفته اند. اگر خودرو خاموش باشد، محل قرار گیری دیلایت ها شبیه به ورودی های هوا در خودروهای اسپرت تر دیده می شود.
در نمای جانبی، گلگیر های پف کرده و جای گذاری خطوط برجسته در قسمت بالایی گلگیرها نشان می دهد طراحان سعی داشته اند تا تیگارد ایکس 35 را بلند قد تر از آنچه هست به نمایش بگذارند. مشابه این طراحی را در خودروی تیوولی که در همین سگمنت نیز طراحی شده است، می توان جستجو کرد. رینگ های 17 اینچی با لاستیک های سایز 215/50R17 انتخاب خوبی حداقل از بُعد ظاهری برای این خودرو محسوب می شود؛ چراکه برخلاف بسیاری از خودرو های چینی بازار اندازه چرخ ها به نسبت ابعاد خودرو نامناسب و کوچک به نظر نمی رسند. لاستیک های چهار فصل از برند کویر تایر، با گل KB-200 محل تماس چرخ های این خودرو با سطح زمین هستند.
نمای عقب خودروی تیگارد ممکن است شما را به یاد پژو 2008، خصوصا نمونه فیس لیفت آن که در بازار کشور ما حضور ندارد بیاندازد. حتی نوشته تیگارد نیز جای نوشته پژو بر روی نوار مشکی رنگ بر روی درب صندوق قرار گرفته است که 2 خطر عقب را به یکدیگر متصل می کند. چراغ دنده عقب در قسمت پایینی سپر جای گرفته و خبری از خروجی های اگزوز در این قسمت نیست. چه بسا اگر قرار می بود از خروجی های اگزوز تقلبی و پلاستیکی بر روی سپر استفاده شود، باید نبود آن را به فال نیک بگیریم!
کابین و فضای داخلی تیگارد X35
طراحان در شکل دادن به کابین X35 جسارت بیشتری به خرج داده اند. تقارن خاصی در چیدن المان های کابین دیده نمی شود اما ادوات به شکلی جای گرفته اند که در نمای کلی کابین شاهد تعادل در طراحی هستیم. طراحی جسورانه در بخش پنل سیستم تهویه مطبوع به اوج خود می رسد و نمایی کاملا جدید را در این بخش شاهد هستیم. بواسطه هماهنگی نمای داخلی و خارجی خودرو، از رنگ های مشکی و استیل مات در بخش های مختلف کابین استفاده شده است. استفاده از متریال نسبتا مرغوب در کابین، البته در مقایسه خودرو های هم کلاس، حس خوش ساخت بودن خودرو را به سرنشین انتقال می دهد. مونتاژ دقیق در القای این حس تاثیر فراوانی دارد و باید دید نمونه نهایی و مونتاژ داخلی این خودرو که به دست مصرف کننده می رسد در چه سطح کیفی قرار خواهد گرفت.
در بین تمام بخش های کابین، گویی طراحان زمان کمتری برای طراحی و گزینش متریال فرمان و پشت آمپر صرف کرده اند و این 2 بخش هماهنگی کمتری از لحاظ کیفی با سایر قسمت های اتاق خودرو دارد. در عکس های نشریات خارجی از این خودرو می توان دریافت از پشت آمپر با طرح متفاوتی برای این خودرو مورد استفاده قرار گرفته است که هماهنگی بسیار بیشتری با مابقی قسمت ها دارد.
تیگارد X35 در بازار؛ قیمت و رقبا
خودرو هایی همچون ام وی ام X22 پرو، هایما S5 جدید و جک اس 3 بر سر راه ماشین تیگارد برای دریافت سهم بازار در این کلاس خودرو هستند. اما تیگارد موتور وعده داده با عرضه این خودرو با قیمت رقابتی کار را برای رقبای آن سخت کند. در حالی که بایک X35 بین 66 تا 85 هزار یوان در چین قیمت دارد، مدیران سانیار موتور پارسیان در مراسمی در اسفندماه سال 1401 اعلام کردند که سری نخست این خودرو احتمالا با قیمتی در محدوده 950 الی 1 میلیارد و 50 میلیون تومان و با تحویل حداکثر 60 روز کاری عرضه خواهد شد. در نهایت، سری اول این خودرو با قیمت 1 میلیارد و 60 میلیون تومان به فروش رسید.
خرید تیگارد ایکس۳۵
بنابرآنچه مدیران تیگارد موتور در نشست خبری 7 اسفند تیگارد اعلام کردند، این خودرو تا اوایل اسفند ماه 1401 به تعداد 200 دستگاه در رنگ هعای سفید و مشکی به تولید رسیده و تولید رنگ قهوه ای آن نیز در آستانه آغاز است؛ عرضه نخستین سری محصولات تیگارد X35 پیش از پایان سال 1401 و با موعد تحویل 60 روز کاری انجام شد، در حال حاضر این خودرو تنها در بازار آزاد برای عموم مردم قابل خرید است.
و باز هم تکرار خودروهای چینی با موتور 1/5 لیتری و لاستیک های کوچولو
هر روز یه ماشین چینی داره رونمایی میشه
ثبت نام تیگارد کیه؟