سایپا شاهین SHAHIN سدان جدید و جمع و جور شهری گروه خودرو سازی سایپا است که برای اولین بار در سال 1397 در نمایشگاه خودروی شیراز از آن رونمایی شد. این خودروی زیبا ابتدا با نام رهام (پروژه SP100) معرفی شد و در زمستان 1398 به پیشنهاد یکی از فعالان محیط زیست و با نیت حمایت از پرنده شاهین ایرانی در حال انقراض و با موافقت سیدجواد سلیمانی مدیرعامل آن زمان سایپا از رهام به شاهین تغییر نام یافت.
سایپا شاهین از پلتفرم B تویوتا، نسل قبلی تویوتا بلتا تویوتا (یاریس) و ولکس سی30 بهره میبرد و شباهت ظاهری زیادی به برلیانس H230 دارد. شرکت سایپا قصد دارد توسط یک شرکت چینی سایر محصولات خود را برروی پلتفرم X300 توسعه دهد. پیشرانه این خودرو همان پیشرانه تقویت شده تیبا است که مجهز به توربوشارژ شده و تغییراتی در میل لنگ و آلیاژموتور آن ایجاد شده است.
طراحی ظاهری
این خودروی جدید سایپا طراحی ظاهری زیبا و قابل قبولی نسبت به پراید و تیبا دارد که ترکیب آن با جدید بودنش در بازار موجب جلب توجه می شود. در نمای جلو آن یک طراحی حجیم با خطوط نرم دارد که به زیبایی با یکدیگر ترکیب شده اند. ارتفاع زیاد دماغه خودرو، فرم چراغ ها و جلوپنجره بزرگ به جذابیت هرچه بیشتر این نما می افزایند.
این طراحی سیال در نمای کناری نیز دیده می شود و خطوط بالا و پایین درب ها به نرمی از جلو به عقب خودرو کشیده شده اند. تنها ایراد این نمای احتمالا رینگ های 15 اینچی است که برای ابعاد بدنه کوچک هستند و به غیر از آن، ارتفاع عقب نیز بیشتر از چیزی است که باید باشد و به نمای کناری شاهین فرمی خرگوشی شکل داده است.
در نمای عقب این خودروی زیبای سایپا خطوط نرم جای خود را به خطوط تیز تری داده اند و فرم طراحی چراغ های و درب صندوق به کلی متفاوت و ناهماهنگ با طراحی جلو است. البته با این وجود طراحی عقب ماشین شاهین نیز زیباست و چراغ های دو تکه با طرح گرافیکی خاص خودشان به خصوص در شب چهره زیبایی برای این خودرو فراهم می سازند.
کابین و فضای داخلی
طراحی کابین سایپا شاهین چه در نسخه دنده ای و چه در شاهین اتوماتیک مانند طراحی ظاهری آن قابل قبول است . اما یک نقطه ضعف بسیار بزرگ در اینجا وجود دارد و آن کیفیت پایین متریال کابین این خودروی جدید سایپاست.
کیفیت متریال کابین این خودرو با وجود قیمت بسیار بیشتر، تفاوت چندانی با محصولاتی از قبیل ساینا و تیبا ندارد و در تمامی نقاط آن از پلاستیک های خشک با کیفیت نازل استفاده شده است. فرمان این خودرو از نوع 3 شاخه است که روی آن کلید های اینترفیس قرار گرفته اند اما اثری از کروز کنترل در آن نیست.
کنسول میانی داشبورد محل قرار گیری یک مانیتور است که سیستم مولتی مدیا و ناوبری خودرو از طریق آن قابل دستیابی اند و کیفیت خوبی نیز دارد. پایین تر از آن پنل تهویه مطبوع قرار دارد که اتوماتیک اما تک منطقه ای است.
فضای پا و سر در هر دو ردیف جلو و عقب شاهین کاملا مناسب بوده و از خودرویی مانند دنا جادار تر است. اما متاسفانه صندلی های ردیف عقب زیر آرنجی ندارند و تنها یک جا لیوانی پشت کنسول وسط برای ردیف عقب در نظر گرفته شده، هیچ مکانیزمی هم برای دسترسی سرنشینان ردیف عقب به داخل صندوق عقب خودرو وجود ندارد.
مشخصات فنی ماشین شاهین سایپا
در ابتدا قرار بود از موتور 1.65 لیتری برلیانس H330 بر روی خودروی سایپا شاهین استفاده شود، اما به دلیل اعمال تحریمهای خودرویی سال 1397 و خروج برلیانس از ایران این موضوع کنسل شد.
در نهایت تصمیم بر آن شد که از موتور 8 سوپاپ تیبای تقویت شده و مجهز به توربو شارژ (پرخوران) تیبا برای این خودرو استفاده شود. این موتور توانایی تولید 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتون گشتاور دارد و در مقایسه با موتورهای TU5 و EF7 تنفس طبیعی محصولات ایران خودرو قدرتی تقریبا برابر ام گشتاور بیشتری تولید کند.
موتور | |
نوع موتور | M15 Turbo Charger |
حجم موتور | 1497 سی سی |
حداکثر قدرت | 110 اسب بخار |
حداکثر گشتاور | 178 نیوتون متر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
مصرف سوخت | |
ظرفیت باک | 47 لیتر |
مصرف سوخت (ترکیبی) | 10 لیتر |
سیستم تعلیق | |
جلو | مک فرسون |
عقب | Torsion Beam |
سیستم ترمز | |
جلو | دیسکی خنک شونده |
عقب | دیسکی |
ترمز دستی | مکانیکی سیمی |
فرمان | |
نوع فرمان | برقی |
رینگ و تایر | |
سایز رینگ | 15 اینچ آلمینیومی |
سایز تایر | 185/65R15 |
ابعاد و ظرفیت ها
شاهین یک سدان خانوادگیست که به لطف کابین جادار و فضای بار صندوق عقب قابل قبول میتواند گزینه مناسبی برای خانواده های کم جمعیت باشد.
طول | 4446 میلیمتر |
عرض | 1771 میلیمتر |
ارتفاع | 1490 میلیمتر |
فاصله بین محور جلو و عقب | 2650 میلیمتر |
وزن خالص | 1278 کیلوگرم |
تعداد سرنشین | 5 نفر |
ظرفیت صندوق عقب | 420 لیتر |
امکانات ایمنی و آپشن ها
این خودروی جدید سایپا 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو دارد. همچنین طبق اعلام سایپا این خودرو موفق به کسب 3 ستاره ایمنی شده است. اما متاسفانه حتی با وجود منتشر شدن فیلم های تست تصادف این خودرو در شعبه اسپانیای موسسته تست تصادف اروپا هیچ گاه نتایج رسمی آن توسط سایپا منتشر نشد تا صحت آن ها در هاله ای از ابهام باقی بماند.
جدا از این ها، امروزه خودرو هایی که فاقد سیستم کنترل پایداری ESP هستند موفق به کسب هیچ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ نخواهند شد. اما به هر صورت با توجه به یکسان بودن پلتفرم این خودرو با تویوتا یاریس 2006 و همچنین پاس کردن استاندارد های ECE در تست تصادف مذکور، می توان اطمینان داشت که این خودرو ایمنی بهتری نسبت به سایر خودرو های داخلی دارد.
اما همچنان نبود سیستم کنترل پایداری برای این خودرو نقطه ضعف قابل توجهی است. امکانات رفاهی شاهین در سطح قابل قبولی هستند، شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی با تنظیم و تاشوندگی برقی، سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود و خروج و استارت بدون کلید، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 7 اینچی و کلید های کنترل از روی فرمان، صندلی راننده 6 جهته دستی، سنسور نور، دی لایت، دوربین دنده عقب و سیستم ISOFIX از آپشن های قابل ذکر این خودرو هستند.
تجربه رانندگی با شاهین
اگر تصور شما از شاهین یک خودروی ساخت سایپا شبیه به ساینا و تیبا است کاملا آن را فراموش کنید! این خودرو با بهره بردن از پلتفرم تویوتا یاریس تجربه سواری کاملا متفاوتی را برای شما رقم می زند. هنگام قرار گرفتن پشت فرمان آن با راحتی قابل قبولی از طرف صندلی مواجه خواهید شد.
البته اگر خیلی قد بلند باشید ممکن است مقداری کار سخت شود زیرا صندلی شاهین تا حد زیادی به عقب نمی رود و از سوی دیگر نبود فرمان تلسکوپی نیز باعث می شود تا سخت تر بتوانید موقعیت ایده آل خود پشت فرمان را پیدا کنید.
اگر موفق شوید موقعیت ایده آل را خود را پیدا کنید، با فشردن دکمه استارت موتور به نرمی روشن می شود. با شروع حرکت متوجه برخی رفتار های عجیب پدال گاز خواهید شد که مربوط به برنامه ریزی نادرست ECU است و با انجام ریمپ قابل حل خواهد بود.
این مساله به قدری پر رنگ است که می توان به راحتی گفت تمام مالکین آن، با ریمپ کردن خودرو سطح بالاتری از کیفیت رانندگی با آن را تجربه خواهند کرد.
پدال کلاچ کاملا نرم است و گیربکس نیز کاملا نرم، و البته قرص و سرحال رفتار می کند تا حس خوبی به راننده منتقل شود.
سواری سایپا شاهین نرم و بی صدا است و روی چاله های شهری اتاق ماشین احساس محکم بودن به سرنشینان می دهد و از سر و صدا های عجیب خانواده پژو و احساس ول بودن ساینا و کوییک در این خودرو خبری نیست.
فرمان خودرو نیز نرم بوده و واکنش قابل قبولی نسبت به فرامین راننده دارد. با بالا رفتن سرعت، زیاد بودن صدای موتور در کابین کاملا احساس می شود، اما در طرف مقابل پایداری و هندلینگ خودرو در این سرعت ها کاملا مناسب است و حس اطمینان خوبی به راننده منتقل می کند.
ترمز های این خودرو نیز به خوبی پاسخ نیازهای راننده را می دهد و در تست انجام شده توسط تیم car.ir، ترمزهای سایپا شاهین برای متوقف کردن خودرو از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به مسافتی در حدود 48 متر نیاز دارند. با انجام یک تست شتاب، به عدد 12.5 برای شتاب صفر تا صد آن رسیدیم که قابل قبول است و می توانید اطمینان داشته باشید که گشتاور زیاد این خودرو به خوبی از پس تمامی نیاز های شما بر خواهد آمد. شاید تنها نکته منفی هنگام رانندگی با آن، حس ارزان بودن و بی کیفیتی متریال خودرو است که در تک تک اجزای کابین دیده می شود!
مزایا و معایب خودروی شاهین
بنظر میرسد پیشرانه تقویت شده تیبا یا همان موتور M15T باعث شده که این خودرو کمی تنبل به نظر برسد و همچنین قطعات پلاستیکی مورد استفاده در کابین و پلاستیک خشک داشبرد پیام هایی مبنی بر به صدا افتادن کابین و رنگ پریدگی و سفیدک داشبورد را در آینده به مالک خود میدهد.
گذشته از نقاط ضعف، جادار بودن کابین و صندوق عقب و استفاده از پلتفرمی که قبلا امتحان خود را در محصولات شناخته شدهی ژاپنی پس داده را میتوان از نقاط قوت این خودروی جدید ملی سایپا به حساب آورد.
شاهین در بازار
با داشتن نگاه کلی به بازار خودرو و قیمت های روز، متوجه می شویم که ماشین شاهین سایپا در بازار خودرو هایی مانند پژو پارس LX و دنا معمولی را به عنوان رقیب قیمتی مقابل خود دارد که هر دوی این خودرو ها از پلتفرم قدیمی و نا امن پژو 405 استفاده می کنند و در مقابل این خودرو با پلتفرم جدید تر و امنیت بیشتر حرف چندانی برای گفتن ندارند.
همچنین موتور توربو شارژ آن شتاب و کشش بهتری برای راننده فراهم می کند و از سوی دیگر فضای داخل کابین و امکانات رفاهی این سدان جدید سایپا نیز نسبت به دنا و پارس برتری دارد. اما در طرف مقابل، پارس و دنا فضای صندوق بزرگتر و کیفیت متریال بهتری دارند و با توجه به تنفس طبیعی بودن پیشرانه هایشان، حساسیت های نگهداری از یک پیشرانه توربو را ندارند.
تارا دنده ای، محصول جدید ایران خودرو نیز رقیب هم کلاسخودروی سایپا شاهین است اما به سبب اختلاف قیمت موجود میان آن ها، رقیب قیمتی آن محسوب نخواهد شد.
سایپا آریا و نسخه اتومات شاهین
سایپا آریا که نسخه کراس اوور این خودروی جدید سایپا است بجز تغییرات اندکی در ظاهر و کابین از نظر فنی و قوای محرکه هیچ تفاوتی با نسخه سدان این تیپ ندارد و هردوی این خودروها از موتور و گیربکس یکسان بهره میبرند.
اما در نسخه اتوماتیک احتمالا شاهین شاهد تغییراتی در بخش آپشن ها و امکانات این خودرو باشیم. تغییراتی از قبیل اضافه شدن کروز کنترل، سنسور باران، سیستم کنترل پایداری، نورپردازی داخل کابین و کیسه هوای پرده ای احتمالا از امکانات آینده این خودرو خواهد بود.
سلام من تا حالا شاهین سوار نشدم. نمیدونم دقیقا چه جوری هست. ولی وقتی فهمیدم موتورش همون موتور تیبا هست که توربو شارژ داره خیلی ناامید شدم. درسته که توربو شارژ باعث افزایش شتاب و سرعت میشه، ولی استهلاک این ماشین رو وحشتناک بالا میبره موتور کوچک هشت سوپاپ با پلتفرم خیلی قدیمی قطعا روی یک ماشین با اتاق سنگین اذیت میشه.
تا کی باید این موتور ۸ سوپاپ مزخرف تولید بشه ؟ بسه دیگه اه
سلام وقت بخیر خدمت مسئولین سایپا ثبت نام من سواری شاهین مدل G هست و در سال 1403 تحویل می گردد اگر در سال بعد از نظر تغییرات موتور یا آپشن جدید برای سواری شاهین اعمال گردد میتوان درخواست لطفا راهنمایی بفرمایید تشکر دچ