برلیانس H220 دنده ای "Brilliance H220 Manual " یک خودروی هاچ بک کوچک شهری (سگمنت B) است که در سال 2012 توسط کمپانی برلیانس در نمایشگاه پکن چین معرفی و به بازار عرضه شد. پای این خودرو در سال 1394 با آغاز همکاری برلیانس و سایپا به بازار ایران نیز باز شد و همزمان با سایر مدل های برلیانس، H220 دنده ای روی خط تولید پارس خودرو رفت و تولید آن تا سال 1400 ادامه یافت.
طراحی ظاهری
هر چند که ظاهر امری خودرو سلیقه ای است، اما برلیانس H220 دنده ای به دید اکثر مخاطبان طراحی چندان زیبایی ندارد و تقریبا می توان گفت که با خودرویی زشت طرف هستیم.
در نمای جلوی برلیانس H220 دنده ای چراغ های مثلثی شکل آن که تقریبا متفاوت با تمام خودرو های موجود در بازار است جلب توجه می کند. یک جلو پنجره بزرگ در میان این چراغ ها قرار گرفته که در مدل های قبل از 96 خطی و در مدل های بعد از 96 طرح شبکه ای دارد. در پایین سپر نیز یک ورودی هوا و دو مه شکن کوچک در دو طرف آن دیده می شوند.
نمای کناری برلیانس H220 دنده ای احتمالا بهترین طراحی را در میان اجزای مختلف بدنه دارد؛ یک خط در بالای درب ها از جلو به عقب رفته و دو خط دیگر در پایین درب ها قوس گلگیر های جلو و عقب را به یکدیگر متصل کرده اند و حجم خوبی به خودرو داده اند. صندوق عقب نیز با شیب مناسبی پایین آمده و در کل نمای وجه انتهایی خودرو زیبا است. تنها نکته منفی در این نما فضای خالی گلگیر ها است که به نظر به علت ارتفاع زیاد خودرو به وجود آمده.
در نمای عقب، چراغ ها مثلثی طراحی شده اند تا با جلو هماهنگ باشند. درب صندوق کاملا ساده است و جای پلاک روی سپر خودرو قرار گرفته است. همچنین در زیر سپر عقب نیز یک دیفیوزر به چشم می خورد که البته خروجی اگزوز روی آن وجود ندارد.
کابین و فضای داخلی
طراحی کابین برلیانس H220 دنده ای مانند ظاهر این خودرو طراحی متفاوتی دارد اما اینا دیگر نمی توان لقب زشت به آن داد. در تمام نقاط کابین از پلاستیک های خشک با کیفیت پایین استفاده شده و خبری از چرم دوزی حتی روی فرمان خودرو نیست. فرمان خودرو 3 شاخه از نوع D کات است و بخش پایینی آن نقره ای رنگ است. نوار بالایی داشبورد خودرو نیز رنگ نقره ای دارد تا ضمن ایجاد هارمونی، حس اسپرت بودن را به سرنشینان خودرو منتقل کنند. در قسمت بالای کنسول میانی داشبورد یک صفحه نمایش قرار گرفته که اطلاعات مربوط به پخش و ساعت را نمایش می دهد. پایین تر از آن پنل تهویه مطبوع و سپس پخش خودرو قرار دارند. صندلی های جلو چندان راحت نیستند و برای افراد قد بلند ارگونومی مناسبی ندارند. همین وضعیت در ردیف عقب نیز پابرجاست و فضای پای مناسبی برای سرنشینان بلند قامت در نظر گرفته نشده است.
مشخصات فنی
برلیانس H220 دنده ای از یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی بهره می برد که قدرت آن 103 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه و گشتاور آن 138 نیوتون متر در 3800 دور در دقیقه است. این توان تولید شده توسط یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. این خودرو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی استفاده می کند. ترمز های آن نیز در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب کاسه ای هستند و همچنین به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) مجهزند. مصرف سوخت برلیانس H220 دنده ای نیز حدود 6.5 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی است که عدد مناسبی تلقی می شود.
امکانات ایمنی و رفاهی
برلیانس H220 دنده ای 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو دارد و همچنین موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده که باعث می شود تا خیال سرنشینان این خودرو از بابت تصادفات جاده ای تا حد زیادی راحت باشد.
از لحاظ امکانات رفاهی اما برلیانس H220 دنده ای تقریبا چیز خاصی برای ارائه ندارد؛ شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی با تنظیم برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی، پخش MP3، صندلی های پارچه ای با تنظیم دستی، کامپیوتر سفری، تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو و ISOFIX تنها امکاناتی هستند که این خودرو به سرنشینان ارائه می کند.
برلیانس H220 دنده ای در بازار
برلیانس H220 در مجموع سواری متوسطی دارد و از نظر کیفیت ساخت، امکانات رفاهی و شتاب گیری نیز متوسط است. اصلی ترین رقیب این خودرو در بازار امروز پژو 206 تیپ 5 است و در کنار آن ام وی ام 315 نیز دیگر رقیب این خودرو است. برلیانس H220 مجموعا مقداری از 206 راحت تر و جادار تر است اما از سوی دیگر 206 قوای فنی و هندلینگ بهتری دارد و خدمات پس از فروش آن نیز بسیار گسترده تر است و در زمینه طراحی نیز با وجود تکراری بودن همچنان بسیار زیبا تر از برلیانس H220 دنده ای است.
در مجموع می توان گفت که خرید این خودرو برای افرادی مناسب است که به دنبال یک خودروی هاچ بک کم مصرف شهری اند و علاقه ای به خودرو های تکراری مانند پژو 206 ندارند.
با سلام و احترام، در مقاله خودتون وشتید به نظر خیلی از مخاطبان؟!! برلیانس اچ 220 زیبایی چندان زیادی ندارید من به غیر از مقاله شما، چندین مقاله در خصوص این ماشین مطالعه کردم که زیبایی و طراحی بسیار زیبای ای خودرو رو مورد تایید قرار داده اند. و در نظر کاربران هم که نوشته اند هم خودرو رو زیبا می دونند، هم به لحاظ فنی اصلا قابل مقایسه با خودرو های ایرانی نمی دونند، برای مثل برلیانس با 290 هزار تا کارکرد موتور باز نشده
ماشین خیلی خوبیه فقط ای کاش ضبطش رو میشد عوض کرد.یا کنترل داشت.