شاهین اتوماتیک برای اولین بار در نمایشگاه خودروی مشهد در تابستان ۱۴۰۱ معرفی شد تا نسخه ارتقا یافته شاهین دنده ای یا همان رهام سابق باشد. شاهین اولین محصول سایپا بود که برروی پلتفرم SP100 تولید شد و آغازگر تولید خودروهای دیگری بر روی این پلتفرم نظیر آریا و اطلس شد. این خودرو ابتدا در سال ۱۳۹۷ با گیربکس دستی معرفی و به بازار عرضه شد، سپس در سال ۱۴۰۱ با گیربکس اتوماتیک CVT معرفی و به بازار عرضه خواهد شد.
سایپا شاهین اتوماتیک را شاهین CVT پلاس نامیده و عرضه این خودرو با این نام صورت خواهد پذیرفت. در واقع تفاوتی میان شاهین اتوماتیک و شاهین CVT پلاس وجود ندارد.
مشخصات فنی شاهین اتوماتیک
ابتدا قرار بود شاهین اتوماتیک با موتور و گیربکس برلیانس H۳۳۰ عرضه شود. اما پس از قطع همکاری سایپا و برلیانس، پروژه شاهین اتومات متوقف و تنها تیپ دنده ای این خودرو با موتور M15T به بازار عرضه شد. نسخه اتوماتیک شاهین نیز به همان موتور M15T با 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور مجهز است. اما این بار یک گیربکس CVT ساخت شرکت پانچ برای این خودرو در نظر گرفته شده که احتمالا تفاوت های جزئی با گیربکس کوییک و ساینا اتوماتیک خواهد داشت. هم اکنون این خودرو با موتور M15 توربوشارژ به بازار عرضه میشود.
مشخصات موتور
مشخصات گیربکس
مشخصات سیستم ترمز
مشخصات سیستم تعلیق و فرمان
عملکرد خودرو
ایمنی و امکانات رفاهی شاهین اتوماتیک
بر اساس ادعای سایپا، شاهین موفق به کسب 3 ستاره ایمنی از شعبه اسپانیا یورو انکپ شده. اما با توجه به اینکه هیچ گاه نتایج دقیق و فیلم تست تصادف شاهین از سوی سایپا منتشر نشد، ایمنی این خودرو همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. مورد جالب توجه در مورد ایمنی شاهین اما، اظهارات مدیرکل دفتر صنایع وزارت صمت است که در تابستان سال 1401 و در آستانه آغاز نمایشگاه تحول صنعت خودرو در جمع خبرنگاران به کسب 3 ستاره ایمنی یورو انکپ توسط شاهین در حالی که خودرو تست شده از 6 کیسه هوا بهره می برده پرده برداشت، موضوعی که می تواند ادعاهای پیشین سایپا را زیر سوال ببرد.
به طور کلی با توجه به مشترک بودن پلتفرم این خودرو با تویوتا یاریس، بعید است فرزند سایپا دچار ضعف امنیتی جدی باشد. خصوصا اگر قصد مقایسه ایمنی این خودرو با دیگر خودروهای وطنی را داشته باشید، احتمالا سایپا نسخه اتوماتیک شاهین را به سیستم کنترل پایداری ESP نیز مجهز خواهد کرد که فقدان آن در تیپ دنده ای مشهود بود.
امکانات رفاهی و آپشن ها
بررسی طراحی ظاهری
طراحی ظاهر شاهین اتوماتیک به طور کلی مشابه شاهین دنده ای خواهد بود. اما برخی تفاوت های کوچک از جمله تزئینات کرومی دستگیره های درب و رینگ های 16 اینچی تفاوت های میان این دو تیپ را تشکیل خواهد داد. در کابین نیز مواردی مانند لیور دنده گیربکس اتوماتیک، کلید های کروز کنترل و احتمالا تریم داخلی متفاوت باعث تمایز تیپ اتوماتیک خواهد بود.
مشخصات بدنه و ابعاد
بررسی کابین
طراحی کابین سایپا شاهین چه در نسخه دنده ای و چه در نسخه اتوماتیک مانند طراحی ظاهری آن قابل قبول است . اما یک نقطه ضعف بسیار بزرگ در اینجا وجود دارد و آن کیفیت پایین متریال کابین این خودروی جدید سایپاست.
کیفیت متریال کابین این خودرو با وجود قیمت بسیار بیشتر، تفاوت چندانی با محصولاتی از قبیل ساینا و تیبا ندارد و در تمامی نقاط آن از پلاستیک های خشک با کیفیت نازل استفاده شده است. فرمان این خودرو از نوع 3 شاخه است که روی آن کلید های اینترفیس قرار گرفته اند اما اثری از کروز کنترل در آن نیست.
تفاوت های شاهین دنده ای و اتوماتیک
شاهین اتومات تفاوت چندانی با شاهین دنده ای نداشته و تنها به گیربکس اتوماتیک CVT مجهز شده و برخی جزئیات ظاهری آن تغییر کرده اند. نسخه اتوماتیک شاهین به یک جلو پنجره ساده خطی مجهز است. همچنین رینگ های این خودرو به رنگ مشکی درآمده، روی گلگیر آن یک برچسب CVT مشاهده می شود و در عقب خودرو نیز اسم شاهین با فونت فارسی نوشته شده است. تغییراتی در داخل کابین خودرو نیز مشاهده می شود؛ شاهین اتوماتیک نسخه رونمایی شده در مشهد از تریم دو رنگ مشکی و کرم استفاده می کند و روکش های صندلی نیز طرح متفاوتی دارند.
شاهین اتوماتیک در بازار
شاهین اتومات پس از عرضه در بازار در مقابل رقبایی همچون تارا اتوماتیک و فردا 511 قرار خواهد گرفت. قوای حرکتی شاهین با موتور TU5P و گیربکس 6 دنده احتمالا مشابه با تارا خواهد بود و عملکردی بهتر از نماینده فردا موتورز ارائه خواهد کرد. اما در صورت عرضه این خودرو با موتور M15T، شرایط مقداری متفاوت خواهد بود.
در زمینه امکانات رفاهی نیز همچنان سدان ایران خودرو خودروی برتر این بازه قیمتی خواهد بود، اما ممکن است شاهین اتوماتیک با قیمت تمام شده کمتر از تارا و همچنین با طراحی ظاهری بهتر، بخشی از مشتریان را به سوی خود جذب کند. این خودرو مناسب برای افرادی است که به دنبال یک خودروی صفر کیلومتر اتوماتیک با فضای کابین و صندوق جادار بوده و ایمنی بالاتر نسبت به خودرو های داخلی برای ایشان اهمیت دارد.
سلام برای کسانی که اولویت زمستان ۱۴۰۳ بودن باز هم پیام واریز میاد؟
با سلام میخواستم راجع به قیمت ماشین به پرسم
با سلام گشتاور طبق آخرین آپدیت ایسیو 178 شتاب 13 و حداکثر سرعت 195 الی 200 میباشد تهویه اتومات کیلس استارتر و دارای سانروف و صندلی چرم میباشد شاهین S و G نداریم و فعلا فقط در یک تیپ ( همان G ) عرضه میشود لطفا اصلاح کنید