چری آریزو 5، یک خودروی سدان کوچک (سگمنت C) ساخت کمپانی چری کشور چین است که برای اولین بار در سال 2016 رونمایی شد. این خودرو خیلی زود سر از ایران درآورد و توسط شرکت مدیران خودرو به عنوان نمایندگی رسمی چری عرضه شد. مدیران خودرو ابتدا نسخه تنفس طبیعی آریزو 5 را به بازار عرضه کرد و سپس اقدام به فروش نسخه توربو این خودرو کرد. سپس با گذشت چند سال از فروش آریزو 5، مدیران خودرو در سال 1401 اقدام به معرفی فیس لیفتی از این خودرو کرد که با نام های آریزو 5 جدید، آریزو 5 توربو جدید یا آریزو 5 IE شناخته می شود. نکته دیگر درباره این خودرو این است که به علت سیاست های جدید کمپانی چینی برای بازار ایران، این خودرو دیگر با برند چری عرضه نمی شود و مدیران خودرو آن را مزین به لوگو های MVM کرده است.
آریزو 5 توربو جدید نسبت به نسخه های قبلی تغییرات ظاهری اندکی داشته و تفاوت های اصلی آن در تغییر دکوراسیون کامل کابین و بهره مندی از گیربکسی جدید و هوشمندتر خلاصه می شوند.
مشخصات فنی آریزو 5 جدید توربو
آریزو 5 جدید از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی MPi بهره می برد که توانایی تولید 145 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 210 نیوتن متر گشتاور از 1750 تا 4000 دور در دقیقه را دارد. این توان تولیدی توسط موتور محبوب چری اکنون از طریق یک گیربکس CVT جدید که 9 دنده مجازی دارد به چرخ های جلو منتقل می شوند تا آریزو 5 توربو جدید بتواند شتاب 0 تا 100 را طی 9.5 ثانیه طی کند.
چری آریزو 5 توربو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل تورشن بیم استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در محور جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در محور عقب از نوع دیسکی بوده و به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی اضطراری BA نیز مجهزند.
آریزو 5 جدید از نظر مصرف سوخت نیز خودرویی اقتصادی است؛ با وجود وزن سنگین 1410 کیلوگرمی، مصرف سوخت اعلامی آریزو 5 IE تنها 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است. همچنین این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو 5 نیز پیروی می کند.
ایمنی آریزو 5 جدید توربو
آریزو 5 جدید توربو به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای مجهز است. همچنین این خودرو در سال 2016 با شرکت در تست های تصادف موسسه C-NCAP موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از این موسسه شده و خودرویی ایمن در حوادث رانندگی به شمار می رود. همچنین وجود سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کنترل کشش TCS در این خودرو نیز به افزایش ایمنی ضمن رانندگی با آریزو 5 جدید کمک شایانی می کنند.
امکانات رفاهی آریزو 5 جدید توربو
آریزو 5 توربو جدید در زمینه امکانات رفاهی خودرویی متوسط به شمار می رود؛ مدیران خودرو برای سدان جدید خود آپشن هایی نظیر شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار، سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کروز کنترل، سنسور نور، سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش لمسی 8 اینچی، فرمان برقی با کلید های کنترل سیستم صوتی، درایو مود 2 حالته (ECO / SPORT)، دوربین دنده عقب، ترمز پارک برقی و اتوهلد را در نظر گرفته است.
با این حال، جای امکاناتی نظیر صندلی برقی، گرمکن صندلی و سنسور باران در این خودرو خالی است و مدیران خودرو برای افزایش فروش آریزو 6 پرو، اقدام به حذف موارد از روی آریزو 5 IE کرده است.
طراحی ظاهری آریزو 5 جدید توربو
همانطور که در ابتدای صفحه گفته شد، آریزو 5 جدید یک فیس لیفت مینور از چری آریزو 5 است؛ به این معنی که فرم کلی خودرو حفظ شده و تنها تغییراتی جزئی در ظاهر خودرو اتفاق افتاده که باعث شده آریزو 5 جدید زیبا تر و مدرن تر به نظر برسد.
در نمای جلو مدیران خودرو از یک جلوپنجره کهکشانی استفاده کرده که در واقع تبدیل به امضای محصولات چری در ایران شده است. شبکه ورودی هوای سپر نیز از نوع لانه زنبوری به شبکه خطی تغییر کرده است.
در نمای کناری تنها تغییر مربوط به رینگ های 5 پره جدید 17 اینچی است. کالیپر های قرمز رنگ قرار گرفته در پشت این رینگ ها نیز به زیبایی رخ جانبی آریزو جدید افزوده اند و فرمی اسپرت تر به این خودرو داده اند.
نمای پشتی خودرو اما هیچ تغییری به خود ندیده و تنها چیز متفاوتی که در عقب آریزو 5 توربو جدید دیده می شود، بج MVM به جای چری است.
کابین و فضای داخلی آریزو 5 جدید توربو
کابین آریزو 5 توربو جدید جایی است که بیشترین تغییرات خودرو در آن دیده می شود؛ چری برای محصول خود از داشبورد جدیدی استفاده کرده که شباهت بسیار زیادی به داشبورد آریزو 6 دارد. در نمای مقابل راننده یک فرمان 33 شاخه با لوگوی MVM قرار گرفته که D کات هم نیست. پشت سر آن صفحه کیلومتری از نوع آنالوگ قرار دارد که به زیبایی بصری کابین کمک شایانی کرده است. (امان از صفحه کیلومتر های دیجیتال!) بخش میانی داشبورد شاهد حضور یک مانیتور 8 اینچی تاچ برای استفاده از سیستم مولتی مدیا است. کنسول میانی نیز میزبان یک پنل تاچ برای سیستم مطبوع است. کمی پایین تر نیز کلید های داریو مود، ترمز پارک برقی و اتوهلد در اطراف دسته دنده قرار گرفته اند.
کابین آریزو 5 جدید پر از چرم دوزی در قسمت های مختلف است که کیفیت مناسبی نیز دارند. فضای سر و پا نیز در هر دو ردیف این خودرو کاملا مناسب و کاربردی است.
آریزو 5 جدید توربو در بازار؛ قیمت و رقبا
در بازار امروز، آریزو 5 توربو جدید رقیب خاصی در رنج قیمتی خود ندارد و تمامی سدان های چینی صفر کیلومتر موجود در بازار مانند KMC J7 و رسپکت پرایم در بازه قیمتی بالاتری قرار دارند و باید با فونیکس آریزو 6 پرو رقابت کنند.
آریزو 5 جدید با قیمتی بسیار کمتر از آریزو 6 پرو، همان مشخصات فنی و سواری را با زرق و برق و آپشن های کمتر ارائه می دهد و به همین علت، ارزش خرید بسیار بالایی در بازار دارد. البته به این شرط به شما ذاتا طرفدار خودرو های پر زرق و برق و فول آپشن نباشید و کارایی و ارزش خرید را به این موارد ترجیح بدهید.
سلاااام و عرض ادب من برای پاییز 1402 اسمم برای این ماشین دراومد الان این مدلی که تو مرحله دوم یکپارچه زده جدیدترین مدلشه؟... دقیقا کدوم مدلش میشه؟
سلام فرق ie با ie fl چیه؟
سلام عرض ادب در قرعه کشی مدل آریزو ۵ توربو IE FL در آمده یعنی همون مدل اسپرت هست که جدیده یا فرق داره