لاماری ایما (Lamari Eama)، نخستین محصول تولیدی آرین موتور است که در کارخانه آرین پارس موتور در شهر خمین مونتاژ می شود، این خودرو در واقع نسخه سفارش ایران دانگ فنگ T5 ایوو است. لاماری ترکیبی از دو مجموعه واژه Leading Automaker و بخشی از کلمه آرین است که واژه لاماری Lamari را تشکیل داده است.
لاماری در واقع برندی است که آرین موتور برای محصولات تولیدی خود در نظر گرفته و ایما نیز، نام نخستین کراس اور این برند است. خودرو لاماریایما یک کراس اور متوسط دیفرانسیل جلو است که در بهمن ماه سال 1400 توسط آرین موتور معرفی شد و انتظار می رود در بهار سال 1401 به بازار عرضه شود. به گفته مدیران آرین موتور، سری اول این خودرو با سطح امکانات رفاهی متوسط عرضه می شوند و در سری های بعدی، عرضه مدل فول آپشن این خودرو با نام لاماری ایما X در دست اقدام است.
بررسی مشخصات فنی لاماری ایما
خودروی لاماری ایما مانند دیگر رقبای چینی خود، به یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز شده، با این تفاوت که پیشرانه پاشش مستقیم این خودرو از بقیه قدرت بیشتری تولید می کند، این موتور توانایی تولید 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور را دارد که در کنار گیربکس 7 سرعته دو کلاجه تر آن وظیفه به حرکت دراوردن این کراس اور 1550 کیلوگرمی را بر عهده دارد. قدرت 195 اسب بخاری پیشرانه، این خودرو را در میان قویترین محصولات بازار کشور داخل قرار می دهد.
مشخصات کلی
ابعاد و اندازه ها و ظرفیت ها
آرین موتور شتاب صفر تا صد ایما را اعلام نکرده، اما زمان ثبت شده در منابع خارجی برای این خودرو، عددی بین 8.7 تا 9.2 ثانیه است که لاماری ایما را در میان خودروهای نسبتا تند و تیز بازار قرار می دهد، هرچند این اعداد در شرایط استاندارد دما، ارتفاع و سوخت بدست آمده و احتمالا در ایران شاهد ثبت عددی بالاتر خواهیم بود، برای شناخت صفر تا صد دقیق این خودرو باید منتظر برگزاری تست درایو آن توسط آرین موتور بمانیم.
مصرف سوخت ایما نیز در منابع چینی در شرایط استاندارد حدود 6 لیتر در صد کیلومتر است که برای کراس اوری با این جثه، رقم بسیار قابل قبولی بنظر می رسد.
به طور کلی می توان مشخصات فنی لاماری ایما را برتر از رقبای این روزهای این خودرو دانست، هرچند این قدرت بالا، حساسیت بیشتر لاماری نسبت به کیفیت سوخت را در پی داشته و ممکن است در بلند مدت مشکل ساز شود.
امکانات ایمنی و رفاهی
سری اول خودروهای ایما آرین موتور به امکاناتی مانند 6 کیسه هوای 10 نقطه ای، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز پارک رقی، اتوهلد، کروز کنترل، کنترل حرکت در سراشیبی و سربالایی، چراغ های LED و دی لایت، سقف پانوراما، سنسور نور و باران و دوربین دنده عقب مجهز شده است، همچنین صندلی برقی راننده، جلو آمپر دیجیتال و رینگ های 19 اینچی با لاستیک های کویر تایر نیز از دیگر ویژگی های آن هستند. در قسمت پایین کنسول میانی لاماری ایما نیز یک محفظه برای قرار دادن اشیا به چشم می خورد، همچنین یک خروجی USB و یک خروجی فندکی 12 ولت برای شارژ کردن تلفن همراه در نظر گرفته شده است.
در مقایسه با رقبای مستقیم این خودرو، نبود امکاناتی مانند درب صندوق عقب برقی، دوربین 360 درجه، شارژر وایرلس، صندلی برقی شاگرد، گرمکن و سردکن صندلی ها، رادار نقطه کور و... در لاماری ایما به چشم می آید.
طراحی ظاهری لاماری
طراحان ماشین لاماری، برای ساخت این خودرو تمام توان خود را برای خلق اثری جذاب به کار گرفته اند، چینی ها این روزها با بکار گیری مدیران ارشد شرکت های معتبر، پیشرفت هایی بنیادین در طراحی محصولات خود ایجاد کرده اند، لاماری ایما هم از این قاعده مستثنی نیست و طراح سابق ولوو و مرسدس بنز، برای ساخت این خودرو سنگ تمام گذاشته!
در نمای جلو، مطابق ترند این روزها شاهد بکار گیری چراغ های باریک ال ای دی در کنار کاپوت هستیم، جلو پنحجره بزرگ و قرارگیری چراغ های اصلی در گوشه های سپر نیز دیگر نکات طراحی جلوی خودرو هستند، مواردی که در خودروهایی مانند کی ام سی کی 7 و ام وی ام X22 پرو نیز دیده بودیم، اما می توان گفت این سبک طراحی در خودروی ایما به صورت پخته تری به کار گرفته شده، خطوط طراحی نمای جلو خودرو نیز تداعی کننده محصولی اسپرت و جوان پسند هستند.
در نمای کناری اما، نگاه به خودرو لاماری مارا به یاد محصولات لوکس اروپایی می اندازد، خطوط طراحی نمای جانبی به محصولاتی از جگوار و مازراتی شباهت دارد و در حجم پردازی نمای خودرو، خطوط مواج بدنه به تهاجمی تر شدن ظاهر خودرو کمک کرده اند.
نمای عقب خودرو هم کاملا با توجه به مد روز طراحی شده، مطابق معمول این روزها، چراغ های عقب با یک نوار ال ای دی باریک به یکدیگر متصل شده اند که بی شباهت به کراس اورهای پورشه نیست، خروجی های 4 گانه اگزوز خودرو نیز در زیر سپر قرار گرفته اند که در کناره های دیفیوزر مشکی رنگ آن قرار گرفته اند به اسپرت تر شدن نمای عقب خودرو کمک کرده اند.
به نظر نگارنده نکته مهم در طراحی ماشین لاماري ايما، هماهنگی مناسب تمام اجزای خودرو در نماهای مختلف با یکدیگر است که با وجود الگوبرداری طراحان از خودروهای مختلف، به خوبی رعایت شده تا اکنون، با محصولی با طراحی کاملا پخته مواجه باشیم.
کابین و فضای داخلی
نگاه به طراحی داخلی ماشین ایما، نشان دهنده تلاش وصف نشدنی طراحان برای ایجاد احساس مدرنیته برای سرنشینان است، در بالای داشبورد خودرو شاهد به کار گیری دو صفحه نمایش 10.25 اینچی هستیم که یکی از آنها در مقابل راننده قرار گرفته و در نقش صفحه کیلومتر خودرو عمل می کند، دیگری نیز به سیستم مولتی مدیای خودرو اختصاص دارد.
دریچه های هوای گرد نیز شمارا به یاد محصولات جدید مرسدس بنز خواهد انداخت و به اسپرت تر شدن طراحی داشبورد کمک کرده، بر روی کنسول میانی، دسته دنده الکترونیکی خودرو در کنار کلید های ترمز پارک برقی و اتوهلد قرار گرفته کلید های درایو مد و کنترل خودرو در سراشیبی نیز در کنار آن به چشم می خورند، در جلوی کنسول هم کلید های لمسی کنترل سیستم تهویه به قرار گرفته اند، فرمان دی کات لاماری نیز با ترکیب چرم مشکی رنگ و تریم نقره ای، نمای جذابی به خود گرفته است.
قیمت و رقبای لاماری ایما
مدیران آرین موتور قیمت لاماری ایما را در اردیبهشت 1401 در نمایشگاه بین المللی خودرو تهران 989 میلیون تومان اعلام کردند. این خودرو در این بازه قیمتی کار سختی خواهد داشت و رقبای بسیاری مانند تیگو 7 پرو، جک S5، فردا T5، دیگنیتی، هایما S7 پلاس و حتی فیدلیتی و کی ام سی کی 7 را در مقابل خود خواهد داشت، تمامی این خودروها کراس اوورهای توربو و تک دیفرانسیل چینی با مشخصات فنی نزدیک، گیربکس های متنوع و امکانات رفاهی مختلف هستند که در ابازر ایران حضور دارند.
انتظار می رود ماشین لاماری ایما در بهار سال 1401 به بازار عرضه شود، قدرت موتور بالا و ظاهر خاص این خودرو از نقاط قوت آن و مواردی مانند کمبود تیراژ و محدودیت های خدمات پس از فروش نیز از نقاط ضعف آن به حساب می آیند، باید تا زمان عرضه ایما به بازار صبر کنیم و ببینیم آرین موتور نخستین محصول برند لاماری را با چه قیمت و شرایطی راهی بازار شلوغ کراس اور های تک دیفرانسیل خواهد کرد، مواردی که به تنهایی می توانند موفقیت، یا عدم موفقیت این خودرو در بازار را به دنبال داشته باشند.
لاماری ایما نهایتا برای نخستین بار در خردادماه 1401 و از طریق سامانه جامع فروش وزارت سمت با قیمت 989 میلیون تومان با تحویل 90 روزه عرضه شد، آرین موتور نهایتا یکماه زودتر از موعد مقرر تمامی تعهداد سری اول و دوم فروش لاماری ایما را در شهریور ماه 1401 به مشتریان تحویل داد.
ثبت نام لاماری ایما در بورس کالا (آبان ۱۴۰۱)
اولین عرضه لاماری ایما در صبح روز یکشنبه ۱ آبان با عرضه ۲۰۰ دستگاه در بورس کالا انجام شد. طی این فرآیند ۱۰۰ دستگاه لاماری سفیدبا قیمت پایه یک میلیارد و ۲۱۵ میلیون تومان و ۱۰۰ دستگاه لاماری مشکی با قیمت پایه یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان در بورس کالا عرضه شد.
فروش لاماری ایما در مهر ۱۴۰۱
شرکت آرین پارس موتور در جدیدترین طرح فروش لاماری ایما علاوه بر متقاضیان عادی امکان ثبت نام و خرید لاماری را با قیمت ۱ میلیارد و ۹۴ میلیون تومان با موعد تحویل ۹۰ روزه برای مشمولین طرح جوانی جمعیت و طرح خودروهای فرسوده را فراهم نموده است. در حال حاضر قیمت لاماری ایما در بازار ۱ میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان است. متقاضیان میتوانند برای خرید لاماری ایما به صفحه فروش این خودرو در سایت ایرانی کار مراجعه نمایند. سایت ثبت نام و خرید لاماری ایما
فروش لاماری ایما در بورس کالا ( دی ۱۴۰۱)
عرضه دی ماه لاماری ایما در صبح روز سه شنبه 13 دی 1401 با عرضه 502 دستگاه در بورس کالا انجام شد. طی این فرآیند 251 دستگاه لاماری سفید با قیمت پایه 1 میلیارد و 94 میلیون تومان و قیمت نهایی 1 میلیارد و 562 میلیون تومان و همچنین 251 دستگاه لاماری ایما مشکی رنگ با قیمت پایه 1 میلیارد و 94 میلیون تومان و قیمت نهایی 1 میلیارد و 709 میلیون تومان در بورس کالا عرضه شدند، موعد تحویل این خودروها 15 فروردین ماه 1402 اعلام شده بود.
آیا آپشنهای گرمکن وسرد کن صندلی و رادار نقطه کور و دوربین ۳۶۰درجه در مدلهای تحویل بهمن سال ۱۴۰۲اضافه شدهاند ؟
سلام یه سوال درمورد لاماری اینکه کول باکس داره مثل اسپورتیچ؟ و اینکه دوربینی برای عقب روندن هست ک در صفحه نمایش نشون بده؟ و اون آشنایی که قرار است اضافه بشه به لاماری کی میاد؟ لازمه صبر کنم که بیاد یا ماشینو بگیرم چون قیافه ماشینو خوشم اومده. ممنون اگر پاسخ بدید
سلام ثبت نام لاماری چه موقع هست؟