تیوولی اسپشیال توربو، آخرین تیپ از انواع سانگ یانگ تیوولی است که پس از تیوولی اسپرت، تیوولی الیت، تیوولی آرمور و تیوولی فایتر معرفی شد. تیپ اسپشیال تیوولی در واقع فول آپشن ترین و قوی ترین تیپ این مینی کراس اوور سانگ یانگ در بازار ایران است که توسط رامک خودرو به بازار عرضه می شود. تفاوت اصلی میان نسخه اسپشیال و نسخه فایتر، چراغ های خودرو، سپر جلو و امکانات رفاهی آن ها است.
مشاهده تست شتاب 0 تا 100 تیوولی توربو اسپشیال
طراحی ظاهری و کابین
تیوولی اسپشیال توربو احتمالا جذاب ترین ظاهر میان تیپ های مختلف این خودرو را دارد که دلیل آن چراغ های جلو LED است که چهره بسیار خاصی به این تیپ از تیوولی بخشیده اند. مه شکن های جلو نیز از نوع LED بوده و هر دو حالت روشن و خاموش این چراغ ها زیبایی منحصر به فرد خود را دارد.
در نمای کناری رینگ های 18 اینچی کاملا مناسب ابعاد خودرو اند اما لاستیک های ساخت کمپانی کویر زیر یک خودروی کره ای مقداری از ذوق و شوق بیننده می کاهد. در نمای عقب نیز گرافیک داخلی متفاوت چراغ ها، تفاوت میان نسخه تنفس طبیعی و توربو را شکل می دهد.
در کابین تیوولی فیس لیفت همه چیز قابل قبول است. طراحی داشبورد متناسب با طراحی ظاهری خودرو است و کیفیت متریال استفاده شده در کابین نیز هر چند ایده آل نیست اما برای یک خودروی کره ای قابل قبول است. مانیتور بزرگ در کنسول میانی داشبورد، شارژر وایرلس موبایل و غربیلک فرمان بزرگ نکاتی هستند که در کابین تیوولی اسپشیال جلب توجه می کنند.
مشخصات فنی
تیوولی اسپشیال توربو از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو شارژ با سیستم سوخت رسانی GDi بهره می برد که حداکثر 163 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 260 نیوتن متر گشتاور از 1500 تا 4500 دور در دقیقه تولید می کند. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شود و تیوولی توربو را طی 8.9 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند.
سانگ یانگ تیوولی اسپشیال توربو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی بوده و به امکانات جانبی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی هیدرولیکی HBA نیز مجهز اند.
تیوولی توربو از استاندارد آلایندگی یورو 5 بهره می برد. مصرف سوخت این خودرو نیز هرچند به طور دقیق اندازه گیری نشده اما اقتصادی و مناسب است. تنها باید به این نکته توجه داشت که به دلیل حساسیت موتورهای توربوشارژ و GDi به کیفیت بنزین، استفاده از بنزین سوپر و یا اکتان بوستر در کنار بنزین معمولی برای این خودرو قویا توصیه می شود.
امکانات ایمنی و رفاهی
این خودرو به 6 ایربگ برای راننده، سرنشین جلو، جانبی های جلو و پرده ای مجهز است. تیوولی موفق به کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ نیز شده که در مقابل رقبای هم قیمت چینی یک امتیاز مثبت محسوب می شود اما همچنان از رقبای اروپایی مانند پژو 2008 با 5 ستاره ایمنی یورو انکپ، ضعیف تر است. همچنین تیوولی اسپشیال به سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم آنتی رول ARP، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و رادار نقطه کور نیز مجهز است که باعث ایمن تر شدن تجربه رانندگی با این خودرو می شوند.
در زمینه امکانات رفاهی نیز تیوولی اسپشیال توربو خودروی تقریبا کاملی است که سخت می توان از آن ایراد گرفت. علاوه بر تمام امکانات نسخه فایتر مانند کروز کنترل، سنسور نور و باران، سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش 9 اینچی و کلید های از روی فرمان و 8 بلندگو، کی لس استارتر، گرمکن صندلی های جلو، آینه وسط الکتروکرومیک و آینه های جانبی تاشونده برقی، نسخه اسپشیال به امکانات بیشتری نظیر تنظیم برقی صندلی های جلو، سردکن صندلی های جلو، شارژر موبایل وایرلس و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای نیز مجهز شده است.
تجربه رانندگی با تیوولی اسپشیال توربو
هنگام ورود به این کراس اوور جمع و جور، صندلی های چرمی نسبتا راحت، فضای کابین مناسب و تعدد آپشن ها و کلید های موجود در کابین جلب توجه می کند. با فشردن دکمه استارت موتور به نرمی روشن شده و خودرو آماده حرکت می شود. از لحظه شروع حرکت، شتاب قوی خودرو کاملا به چشم می آید. گیربکس 6 سرعته تیپ ترونیک این خودرو نیز عملکرد کاملا نرمی داشته و دنده ها را به خوبی تعویض می کند. به طوری که ما در تست شتاب کارلانچ به عدد 8.9 ثانیه ای برای شتاب صفر تا صد تیوولی توربو رسیدیم.
اما سایر المان های خودرو همخوانی چندانی با شتاب زیاد آن ندارند؛ ابعاد غربیلک فرمان بسیار بزرگ بوده و بیشتر مناسب شاسی بلند های غول پیکری نظیر سانگ یانگ رکستون است نه مینی کراس اور تیوولی! تعلیق خودرو در پستی بلندی های شهر عملکرد قابل قبولی داشته و سواری نرم و بی صدایی را برای سرنشینان فراهم می سازد. اما از سوی دیگر، هندلینگ خودرو توانی برای دفاع از خود نداشته و کاملا ضعیف ظاهر می شود. حتی می توان گفت تیوولی توربو در صورت خاموش بودن سیستم کنترل پایداری می تواند برای رانندگان غیر حرفه ای خطرساز باشد و در اینجا ضعف عدم وجود سیستم چهارچرخ متحرک کاملا ملموس است.
تیوولی اسپشیال توربو در بازار
در بازار امروز، تیوولی توربو تنها خودروی صفر کیلومتر مدل روز غیر چینی و قابل تهیه است. البته رقبای دیگری مانند پژو 2008 نیز همچنان به صورت صفر کیلومتر در مدل های 99 پیدا می شوند. سانگ یانگ تیوولی اسپشیال توربو خودرویی کاملا مناسب برای مصارف خانوادگی است که فضای کابین مناسب، شتاب و کشش خوب، آپشن های فراوان و سواری راحتی را در اختیار سرنشینانش قرار می دهد اما به علت هندلینگ ضعیف چندان مناسب رانندگی اسپرت نیست.
در مقام مقایسه، پژو 2008 به عنوان رقیب مستقیم تیوولی توربو، شتاب کاملا بهتری داشته و گیربکس اسپرت تر و دقیق تری نیز دارد. هندلینگ 2008 نیز با وجود این که ایده آل نیست، همچنان با اختلاف بهتر از تیوولی اسپشیال است. اما در سایر موارد مانند نرمی سواری، راحتی کابین، تعدد آپشن ها و… تیوولی خودروی برتر است.
آشغال چینی
ماشین خوبیه، هم اتاق بزرگ و جاداری داره هم موتور قوی آپشناشم خوبه
بنظر من قیمت تیولی اسپشیال توربو نسبت به کیفیتش خیلی مناسبه. من دارمش و ازش خیلی راضی هستم