1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی خودرو
  4. دستاورد تکنولوژی برای حل مشکلات شیشه اتومبیل

دستاورد تکنولوژی برای حل مشکلات شیشه اتومبیل

31 مرداد 1394
  • 0

 دستاورد تکنولوژی برای حل مشکلات شیشه اتومبیل

امروزه توسعه فن آوری تولید پوششهای چند لایه (window film ) توانسته است مشکلات متعدد کاربرد شیشه در اتومبیل ها را به میزان قابل توجهی رفع نماید . چنین محصولاتی معمولاً از ۶ لایهٔ بهم فشرده تشکیل شده اند و هر لایه منشاء ایجاد خاصیت مشخصی می باشد . ضخامت نهایی این محصولات حدود ۵۰ میکرون است و برای نصب آنها هیچ احتیاجی به خارج کردن شیشه ها و یا تعویض آنها نخواهد بود .

جلوگیری از ورود حرارت خورشید

آیا تا به حال از گرمای شدید نورخورشید و تابش مستقیم آن ، هنگامی که داخل اتومبیل نشسته اید آزرده شده اید ؟

پوششهای مدرن با کاهش ورود حرارت خورشید به طور متوسط به میزان ۴۰% از افزایش دمای داخل اتومبیل جلوگیری می نمایند . در نتیجه فشار کمتری به سیستم سرمایش اتومبیل وارد شده و آسایش سرنشینان در فصول گرم بسادگی تأمین خواهد شد . در ضمن چه داخل اتومبیل خنک باشد و چه نباشد ، وقتی آفتاب مستقیماً به سرنشینان بتابد باعث آزار آنها خواهد شد . اما با استفاده از پوششهای مدرن ، به علت آنکه اکثر قسمت حرارت زای نور خورشید فیلتر می شود ، حتی تابش مستقیم هم فقط گرمای اندکی ایجاد می نماید .

بخش عمده ای ( ۵۳% ) از طیف خورشیدی را اشعه حرارت زا و نامرئی مادون قرمز تشکیل می دهد . از مدتها قبل ثابت شده بود که فلزات سنگین ( مانند : نقره ، وانادیم ، آلیاژ نیکل و کروم ، طلا و ... ) می توانند اشعه حرارت زای خورشید را منعکس و دفع نمایند اما موانع تکنولوژیکی زیادی بر سر راه فلز پوش کردن پوششهای پلیمری وجود داشت . برای حل این مشکلات تحقیقات وسیعی انجام شد و در نتیجه ا کنون به وسیله دو روش Metallizing ( تحت خلاء ) و Sputtering ( بوسیله پلاسما ) فلزپوش کردن کنترل شدهٔ پوشش های پلیمری صورت می گیرد . منشاء خاصیت دفع حرارت خورشید در پوششهای مدرن نیز استفاده از فلزات سنگین در ساختار آنهاست .

افزایش ضریب ایمنی و امنیت

احتمالاً شما شاهد سرقت وسایل داخل خودرو از قبیل ضبط ، کیف و یا اجناس گرانبها ، از طریق شکستن شیشه ها بوده اید . آیا نصب دزدگیر می تواند از بروز چنین سرقت هایی جلوگیری نماید ؟

پوششهای مدرن پس از نصب ، تمام سطح شیشه را به شکلی یکپارچه درآورده و با توجه به استحکام کششی بسیار بالا در صورت شکستن شیشه ، پوشش تمام تکه های شکسته را در کنار هم نگه داشته و مانع نفوذ آسان سارقین از طریق شیشه ها می شود .در اکثر سرقت ها به علت عدم وارد آمدن ضربه سنگین ، سیستم دزدگیر به صدا در نمی آید ؛ ولی با نصب پوششهای مدرن برای نفوذ به داخل اتومبیل به ضربات سنگینی احتیاج خواهد بود و در آنصورت سیستم دزدگیر فعال خواهد شد .علاوه بر مزیت فوق در حوادث رانندگی نیز این پوششها از پراکندگی شیشه و ایجاد جراحات شدید جلوگیری نموده و بدین ترتیب ایمنی سرنشینان در مقابل چنین حوادث ناگواری تأمین می گردد .

تأمین سلامت سرنشینان و لوازم خودرو

احتمالاً شما هم شاهد ترک خوردگی و رنگ پریدگی قطعات داخلی خودرو در اثر تابش خورشید بوده اید ؟ یا اینکه به حساسیت های پوستی ناشی از تابش خورشید مبتلا شده اید .

شاید بدانید که علت پیدایش تمامی این مشکلات اشعه مضر فرابنفش خورشید ( UV ) است که به دلیل داشتن فرکانس بالا دارای انرژی زیادی بوده و می تواند از شیشه ها عبور کرده و به راحتی قطعات داخلی خودرو را دچار رنگ پریدگی و ترک خوردگی نماید .همچنین ۸۰% از چین و چروک هایی که در پوست دیده می شود حاصل تابش اشعه فرابنفش در بیست سال اول زندگیست که آثار سوء آن مدتی نهفته می ماند و در سنین بالا نمایان می شود .

اما پوششهای مدرن به علت بکارگیری گونه های شیمیایی UVabsorbers در ساختار آنها قادر هستند به میزان ۹۹% تا ۹۹.۹% از ورود اشعه مضر فرابنفش ( UV ) جلوگیری نمایند . همچنین عدد SPF این محصول ۱۰۰ می باشد به عبارت دیگر آثار سوء اشعه فرابنفش به یک صدم کاهش می یابد . این مزیت در کرم های ضد آفتاب استاندارد بین ۱۵ تا ۴۵ می باشد .لازم به ذکر است که پیشرفته ترین انواع این تکنولوژی موفق به دریافت توصیه نامه بنیاد جهانی سرطان پوست The skin cancer foundation گردیده است .

افزایش جلوه و زیبایی خودرو

پوششهای مدرن علاوه بر دارا بودن خواص منحصر به فرد ، در افزایش جلوه و زیبایی اتومبیل بسیار مؤثرند . نصب این پوششها بر روی تمام شیشه های اتومبیل امکان پذیر است و این پوششها به صورت یکپارچه انحنای شیشه جلو و عقب اتومبیل را نیز خواهند پذیرفت .پوششها دارای انواع شفاف ، رنگی ، رفلکس ، نیمه رفلکس و تاریک می باشند ، در نتیجه برای تمام اتومبیل ها اعم از سواری عادی ، رالی ، تشریفات و سیاسی قابل استفاده می باشند .

جلوگیری از ورود نورهای خیره کننده

پوششهای مدرن از تابش شدید نور خیره کنندهٔ خورشید در روز و اتومبیلهای مقابل در شب جلوگیری می نمایند . نتیجهٔ این خاصیت کاهش خستگی چشم و افزایش تمرکز هنگام رانندگی می باشد .این تکنولوژی حاصل سالها تحقیق مراکز علمی است ، نصب آن توسط کادر متخصص انجام شده و دارای استانداردها و تأییدیه های معتبر بین المللی می باشد .هم اکنون نیز امکان بهره گیری از مزایای متعدد پوششهای مدرن در ایران فراهم می باشد .

منبع:

شبکه اینترنتی آفتاب



نظرات