وقتی صاحب یک خودرو باشید چراغ چک موتور خودرو میتواند یک مزیت یا یک دردسر باشد مخصوصاً وقتیکه بدانید صدها چیز میتواند باعث روشن شدن این چراغ شوند.
آیا واقعاً لحظه ای که چراغ چک موتور خودرو روشن میشود باید ترسید و به نزدیکترین تعمیرگاه ماشین مراجعه کرد؟ ممکن است با فهمیدن این که چه چیزهای ساده ای هم منجر به روشن شدن این چراغ میشود سورپرایز شوید. با این حال، اگر بیش از 5 سال از عمر خودروی شما میگذرد و مطمئن نیستید که خودرو چه مشکلی دارد بهتر است که روشن شدن چراغ را خطایی در ماشین تلقی کنید.
CarMD شاخص سلامت خودرو را در سال 2015 منتشر کرده و 10 دلیل رایج روشن شدن چراغ موتور و تعمیر مرتبط با آن را اعلام کرده است. این مطلب به شما کمک خواهد کرد که بدانید روشن شدن این چراغ چه مقدار هزینه روی دستتان میگذارد.
طبق گزارش موجود این اولین باری است که این مشکل در لیست قرار میگیرد و با 1.75 درصد از تعمیرات در سال 2014 در رتبه ی دهم قرار میگیرد. یکی از دلایل اصلی خرابی انژکتورها انسداد آنها توسط مواد زائد تهنشین شده مخزن سوخت است که با رانندگی مداوم با سوخت کم یا استفاده از سوخت با کیفیت پایین و یا تعویض نکردن فیلتر سوخت حاصل میشود.
تعویض دریچه بازچرخانی گاز اگزوز خودرو (EGR) و تمیز کردن تمام اتصالات آن ممکن است هزینه داشته باشد اما برای اطمینان از این که خودرو برای مدت طولانی سواری بدهد ضروری است، این سرویس 1.95 درصد از تعمیرات سال 2014 را تشکیل میدهد.
با در نظر گرفتن این که ترموستات در یک خودرو نسبت به دیگر اجزای موتور کار سختتری انجام میدهد حضور آن در لیست تعمیرات سال گذشته جای تعجبی نداشت، این سیستم در مناطق گرم بیشتر خراب میشود و با 2.18 درصد از تعمیرات در مکان هشتم قرار میگیرد.
تعویض شمع و سیمهای آن 3.8 درصد از تعمیرات سال گذشته را تشکیل داده است البته تعویض شمع و سیمهای آن به عنوان یک تعمیر استاندارد در نظر گرفته میشود و اگر شمعها و سیمها تعویض نشوند بعد از مدتی چراغ چک موتور روشن میشود و اگر همچنان به آن رسیدگی نشود شمع دیگر جرقه نخواهد زد و همین امر باعث خرابی کوئل و مبدل کاتالیزوری میشود که هزینه تعمیر را بالا میبرد.
تعویض سنسور توده جریان هوا با 3.54 درصد از تعمیرات، ششمین دلیل رایج روشن شدن چراغ موتور در آمریکا است که این نوع تعمیرات در غرب به حدی زیاد بوده که در رده ی سوم قرار گرفته است. توده جریان هوا در شرایط جاده ای خشک و گرد و خاک تابستانی یا برفی با نمک و یخ آسیبپذیرتر است. البته با تمیز نگه داشتن فیلتر هوا میتوان از خراب شدن آن جلوگیری کرد.
نادیده گرفتن تعمیر و نگهداری شمع و سیمهای شمع موجب خرابی کوئل شده و با روشن شدن چراغ موتور باید آن را تعویض کنیم، این مشکل با 3.57 درصد از تعمیرات در رده ی پنجم قرار میگیرد.
خرابی کوئل و شمعها با هم به عنوان یک گروه با 3.58 درصد از تعمیرات در رده ی چهارم قرار میگیرد. در بسیاری آر موارد خرابی کوئل ناشی از ایراد در شمعها است.
درپوش سوخت شاید بیاهمیت به نظر برسد اما یک درپوش سوخت شل میتواند سبب روشن شدن چراغ موتور شود و این مشکل ساده 5.4 درصد از تعمیرات را تشکیل میدهد. بنابراین اگر بهتازگی باک خودرو را پر کردهاید و چراغ موتور روشن شده است با چک کردن درپوش باک خودرو شاید مشکل حل شود.
مشکل در مبدل کاتالیست با 5.89 درصد از تعمیرات در رده ی دوم ایستاده است. این مشکل که در خودروهای قدیمی رایجتر است با نگهداری نادرست خودرو و تعویض نکردن بهموقع شمع خودرو به وجود میآید و تعویض آن هزینه ی زیادی دارد.
در نهایت تعویض سنسور اکسیژن با 7.1 درصد شایعترین دلیل روشن شدن چراغ موتور در سال گذشته بوده است. خوشبختانه این مشکل هزینه زیادی ندارد. اما مشکل در این سنسور باعث اختلالاتی در سیستم ECU مثل تزریق بیش از حد سوخت میشود که این تزریق بیش از حد باعث مصرف بیشتر سوخت (تا 40 درصد بیشتر) میشود و هزینه ای اضافی به بار میآید.
منبع:
پدال