1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی فنی
  4. دلایل روغن کم کردن

دلایل روغن کم کردن

11 مهر 1394
  • 11

 دلایل روغن کم کردن

کم کردن روغن در خودرو از مسائلی می باشد که از دید کارشناسان خودرو امری طبیعی و لازم است و از دید مصرف کنندگان خودرو امری غیر معمول و نشانه های از خرابی موتور خودرو است.فروش خودرو، از دید کارشناسان و مکانیک های خودرو کم شدن روغن موتور با توجه به ذات موتور و کارکرد آن در شرایط مختلف و به دلیل بالا رفتن حرارت در خودروها امری عادی تلقی شده به طور مثال خودروهایی که در اتومبیل رانی از آنها استفاده می گردد با توجه به کارکرد موتور خودرو در دمای بالا و نیز فشار و راندمان بالا و سخت تر شدن شرایط کاری موتور میزان تبخیر روغن موتور بیشتر بوده و این امری طبیعی است. هر کارخانه سازنده خودرو علاوه بر معرفی روغنی برای خودرو خود به عنوان مثال کارخانه پژو برای مدل های 206 از روغن توصیه شده توتال استفاده می کند و از حد مجاز و تعریف شده ای برای کاهش میزان روغن خودرو در مصافتی خاص مشخص گردیده است که اکثرا مصرف کنندگان به آن توجهی نمی کنند.

به عنوان مثال شرکت پژو برای موتور XU7 میزان کم کردن روغن تا 0.5 لیتر در هر 1000 کیلومتر را مجاز دانسته ولی اغلب مصرف کنندگان این میزان کاهش را دلیلی بر عدم مرغوبیت روغن دانسته و اقدام به تعویض کامل روغن می کنند حال آنکه کاهش کاملاً طبیعی است و می توان با اضافه نمودن روغنی از همان نوع وبه همان مقدار آن را برطرف نمود.

دلایل اصلی کم کردن روغن موتور

بطور کلی برای کم کردن روغن موتور سه علت را می توان بر شمرد:

۱- معمولاً ده تا بیست درصد روغن خروجی از طریق کارتر جداره سیلندر می سوزد و از موتور خارج می شود، این مقدار کاهش حدود mm3/round ۰٫۰۶ می باشد. که با در نظر گرفتن دور موتور ۴۰۰RPM و سرعت صد کیلومتر در ساعت، حدود CM3 ۱۵۰ روغن در هر ۱۰۰۰ کیلومتر خارج می گردد.

۲- در موتور های احتراق داخلی (شما می توانید در بخش مقالات کامل از انواع موتور ها و سیستم های آن اطلاع پیدا کیند) به دلیل بالا بودن دمای سیستم ، مقداری از روغن موجود درون کارتر تبخیر شده. برای مثال برای بسیاری سوال پیش آمده است که دلیل بالا بودن حرارت و بالا بودن آمپر آب در خودرو هایی همانند پژو چیست؟ جواب در این است موتورهایی با احتراق داخلی برای عدم خام سوزی و نیز مشکل در سیستم احتراق نیاز مبرم به دمای مناسب دارند و در غیر اینصورت مصرفی بالاتر از حد و نیز عدم استفاده از قدرت مناسب در خودرو را منجرب می شود.

به هر صورت مجموع کاهش مجاز روغن در ۱۰۰۰ کیلومتر حدود ۲/۱ لیتر می باشد که در بعضی از خودرو ها به دلیل شرایط کاری سخت تر این میزان حتی ممکن است به 2/5 لیتر در هر ۱۰۰۰کیلومتر نیز برسد .به هر شکل می باید این میزان کاهش با سرریز نمودن روغنی از همان نوع توصیه شده توسط سازنده و موجود درون کارتر، جبران گردد.

دلایل نگران کننده کم کردن روغن موتور خودرو

علاه بر عوامل کم کردن روغن موتور در بعضی از مواقع به دلیل پاره ای اشکالات میزان کم شدن روغن موتور افزایش می یابد. که باید با دقت به آن توجه کرد و در جهت رفع آن اقدام کرد.

۱- سطح روغن از محدوده مجاز بالاتر است در این حال باید روغن را تا زیر حد مجاز بالایی تخلیه نمود.

۲- روغن با ویسکوزیته نامناسب و کمتر از توصیه سازنده خودرو انتخاب شده است ،روغن باید تخلیه شود و روغن مناسب جایگزین گردد.(شما در بخش مقالات یا پیوست ها می توانید اطلاعات جامعی در باره روغن و اصطلاحات آن کسب نمائید.)

۳- دمای روغن از حد نرمال بالاتر رفته است باید اشکالات مکانیکی را مورد توجه قرار داد.

۴- روغن از طریق آب بندها ی میل سوپاپ و میل لنگ به بیرون نشت می کند اشکالات آب بندها باید بر طرف گردد.

۵- رینگ پیستون دچار سائیدگی یا چسبندگی شده اند، رینگ ها و پیستون ها باید تعمیر یا تعویض شوند.

۶- گاید و ساق سوپاپ ها دچار چسبندگی شده اند، در اینصورت قطعات باید تعویض شوند.

۷- آب بندی و سوپاپ ها در حالت بسته دچار اشکال است . باید سوپاپ ها و نشیمنگاه آنها را مورد برسی و توجه قرار داد.

۸- ویسکوزیته روغن بایدمطابق توصیه سازنده خوردو انتخاب شده است . ولی به دلیل محدوده وسیع طول هیدروکربورهای موجود در روغن ، هیدروکربورهای کوتاه تر سبک تر و سریعاً تبخیر می شوند و میزان روغن ها کاهش می یابد.

در انتها با توجه شرایط و نیز نحوه کارکرد خودرو به طور مرتب سطح روعن موتور خودرو را توسط گیج(گژ) روغن چک نمائید و برخلاف تصور رنگ روغن نشان از کیفیت روغن موتور نیست و یکی از خاصیت های روغن موتور تمیز کردن و دوده زدایی می باشد و در اصل باید خاصیت روغن بررسی گردد.

وظایف روغن موتور در خودرو

1.کاهش اصطکاک قطعات متحرک موتور

2. کاهش سایش قطعات موتور

3.خنک نمودن قطعات داخلی موتور

4.تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات

5.آب بندی کامل بین سیلندر و پیستون

6.محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی

در ضمن بر روی هر ظرف از روغن حروفی نوشته شده است که نمادی از میزان کیلومتر مورد استفاده و موثر آن است.البته فراموش نشود که تمامی نکات ذکر شده بسته به شرایط استفاده و محیط تغییر می کند.

منبع:

خودرو.Net



نظرات

  • مجتبی محبی نسب مجتبی محبی نسب (18 مهر 1400 ساعت 22:12)

    سلام. پژو پارس98 دارم. یکبار واشر سر سیلندر عوض کردم. ولی متاسفانه هنوز روغن کم کرده اونم 1 لیتر. نمیدونم چکار کنم. راهنماییم کنید لطفا

    یاسین یاسین (24 اردیبهشت 1402 ساعت 12:49)

    دقیقا سمند xu7 من هم یه بار واشر زد الان هم تو ۵۰۰ هزار تا ۲ الی ۳ لیتر روغن کم میکنه

  • پیام پیام (23 دی 1398 ساعت 16:22)

    جناب کارشناس فرمایشش متین است اما وقتی ماشین صفره درب موتور برمیداری کلی بخار ازش میزنه بیرون این دیگه طبیعی نیست و روغن میسوزه و تبخیر میشه بنده دوو اسپرو داشتم هر 6هزارتا روغن تعویض میکردم روغن کم نمیکرد ماشین 20سال پیش اینطور بود باز پراید 85 داشتم کم نمیکرد اما حالا ساینا صفر دارم هر هزارتا دقیقا یک لیتر روغن مرغوب را میسوزاند و تصمیم بفروش گرفتم چون توان اینجانب نمیرسد که هر هفته صدهزار تومان روغن برایش بخرم اگر بحث افزایش حرارت موتور هست باید سیستم خنک کاری به نحوی فعال شود که درجه حرارت موتور از حد استانداردش بیشتر نرود درضمن روغنی که میسوزد کیفیتش هم از دست میدهد و این به یعنی کوتاه شدن سریع عمر موتور خودرو است

  • سمند EF7 سمند EF7 (3 خرداد 1398 ساعت 16:22)

    سلام، ضمن عرض تشکر از رهنمون های شما ، خودروی من سمند EF7 میباشد بعد از هرتعویض روغن نهایتا" 6 هزارکیلومتر تا تعویض بعدی حدود یک و نیم تا دولیتر اضاف مینمایم لطفا" اگه این مورد اشکال دارد توضیح و راهنمائی فرمائید . بسیار سپاسگزارم

  • mohse94b mohse94b (16 بهمن 1397 ساعت 17:37)

    سلام من یه سمند مدل 91 دارم متور xu7 یه مدت اب کم میکرد مجبور شدم سرسیلندر باز کنم که مشکل از واشر نبود و از اورینگ بوش ها بود الان پمپ روغن نو گذاشتم البته پمپ خودشم سالم بود ولی تعمییر کار گفت نو بزار ایساکو واشر عوض کردم سوپاپا نو گذاشتم الان 2 بار تعویض روغن کردم هر 2هزار کیلومتر نزدیک به 2 لیتر روغن کم میکنه روغنم اترد ریختم ولی تا قبل از باز کردن سرسبلندر مشکل کاهش نداشت الان کسی میدونا مشکل کاهش روغن از کجاست؟؟

  • nima nima (18 آذر 1397 ساعت 20:17)

    سلام من پژو۴۰۵ دارم ۴هزار کیلومتر ۲ لیتر کم کرده بنظرتون مشکل داره?

  • رضا باصری رضا باصری (4 آذر 1397 ساعت 21:40)

    سلام.بعداز اصابت سنگ به کف ماشین ساندرو اتومات صدای ماشین عوض شدوروغن ماشین خالی شد خسارت از کجاست

    حامد حامد (28 آذر 1397 ساعت 15:53)

    از زیر ماشین

    Pooya Pooya (28 بهمن 1397 ساعت 21:44)

    از کارتره

    ممد ممد (1 مهر 1399 ساعت 11:20)

    از سقف ماشین

  • حمید حمید (22 آبان 1397 ساعت 14:25)

    405