1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات
  4. تفاوت کوییک R و کوییک S چیست؟

تفاوت کوییک R و کوییک S چیست؟

25 مرداد 1401
  • 3

کوییک یکی از محصولات گروه خودروسازی سایپا است که در کلاس هاچ بک کراس ها قرار می گیرد. پس از گذشت چند سال از عرضه تیبا 2 سایپا به فکر افتاد تا خودروی دیگری بر روی همین پلتفرم تولید کند. کوییک نیز مانند ساینا و تیبا بر روی پلتفرم X200 توسعه داده شده و تا کنون در تیپ های مختلفی از جمله کوییک دنده‌ای، کوییک R، کوییک S، کوییک اتوماتیک پلاس و کوییک G به بازار خودروی کشور معرفی شده است. در این مقاله از car.ir قصد داریم به بیان تفاوت های دو عضو پرطرفدار این خانواده یعنی کوییک R و کوییک S بپردازیم.

سال 1395 برای نخستین بار خودروی کوییک رونمایی شد. پلتفرم کوییک همانطور که ابتدای متن اشاره کردیم X200 نام دارد که خودروهای تیبا، تیبا 2 و ساینا نیز بر روی همین پلتفرم ساخته شده‌اند. اواخر دهه 80 شمسی سایپا تصمیم گرفت دستی به سر و روی پلتفرم پراید یعنی X100 کشیده و اصلاحاتی روی آن ایجاد کند که نتیجه آن X200 نام گرفت.

کوییک به لطف طراحی و ظاهر بهتر از تیبا و ساینا خیلی زود نظر مخاطبین را به خود جلب کرد. خصوصا اینکه سایپا با اعمال تغییراتی نظیر اضافه کردن روف رک و چند فلاپ پلاستیکی، آن را یک خودروی هاچ بک کراس نامیده بود. کوییک در تیپ های مختلفی به بازار عرضه شده که کوییک R و کوییک S از جمله این تیپ ها هستند.

 

1.webp

7.webp

 

مقایسه طراحی کوییک S و کوییک R

‌طراحی هر دو خودرو تا حدود بسیار زیادی شبیه به یکدیگر است. کوییک R در اصل نسخه‌ای دو رنگ و بزک شده از کوییک دنده‌ای است و کوییک S نسخه‌ای فیس لیفت از کوییک دنده‌ای محسوب می شود. در نمای جلوی هر دو خودرو چراغ های اصلی مشابه به یکدیگر است. جلوپنجره در کوییک S کمی بزرگتر و متصل به کاپوت خودرو بوده طراحی داخلی آن نیز تغییر کرده است. همچنین دو خط کرومی که درون جلوپنجره کوییک R بود در کوییکS حذف شده است. همچنین طراحی سپر نیز در دو تیپ متفاوت است. از جلوی چراغ های اصلی کوییک S یک خط پهن و بزرگ مشکی رنگ به صورت شکسته تا روی سپر کشیده شده و چراغ های روز و مه شکن خودرو را در برگرفته است. همچنین ورودی دیگر هوای موتور طراحی متفاوتی دارد و قاب مشکی رنگی که در کوییکR بود در تیپ S حذف شده است.

در نمای جانبی هر دو خودرو تفاوت خاصی دیده نمی شود و این دو برادر در این قسمت کاملا مشابه یکدیگر هستند. طراحی شیشه های جانبی کاملا مشابه با ساینا و تیبا بوده و روی هر دو گلگیر جلو و عقب خودرو فلاپ های مشکی رنگ نصب شده است. تنها پایین درب های کوییک R برچسب های طرح دار با نوشته CROSS چسبیده شده که روی کوییک S این مورد وجود ندارد.

 

2.webp

7.webp

 

نمای عقب هر دو خودرو کاملا مشابه یکدیگر است. چراغ های اصلی به صورت دو تکه با گرافیکی نسبتا جدید و مناسب طراحی شده‌اند. در نمای عقب خودرو خطوط زیادی قرار دارد که کمی از سادگی این قسمت کاسته است. روی سپر عقب یک قسمت مشکی رنگ به همراه دو چراغ مه شکن و یک دیفیوزر نسبتا ساده کرومی تعبیه شده است. در کوییک R رنگ دیفیوزر عقب با قاب آینه های جانبی، سقف، دیفیوزر جلو و قاب چراغ های مه شکن یکی شده است.

 

3.webp

9.webp

 

مقایسه کابین کوییک R و کوییک S

با ورود به کابین هر دو خودرو شاهد تفاوت های اندکی میان این دو برادر هستیم. طراحی کلی کابین تفاوتی نکرده اما در کوییک R قاب های به کار رفته در داشبورد میانی، دستگیره درب ها و بخشی از رودری ها به صورت دو رنگ تبدیل شده که این قسمت ها در کوییک S تنها به رنگ نقره ای هستند. از طرفی غربیلک فرمان تنها تغییر در کوییک S است که ظاهر بروزتری دارد و به صورت D کات طراحی شده است. دیگر بخش ها تفاوتی با یکدیگر ندارند و از نظر کیفیت نیز متاسفانه هیچ پیشرفت مثبتی در کوییک S که تیپ جدیدتری نسبت به کوییک R است رخ نداده و متریال به کار رفته در کابین کیفیت خوبی ندارند.

 

5.webp

11.webp

 

مقایسه مشخصات فنی کوییک R و کوییک S

در بخش مشخصات فنی این دو خودرو از پیشرانه معروف M15 ساخت شرکت مگاموتور بهره می برند که مشترک با دیگر تیپ های کوییک، ساینا و تیبا بوده و تنها کوییک S در برخی جزئیات تفاوت هایی با کوییک R دارد. قلب تپنده هر دو برادر یک پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ 1/5 لیتری است که این پیشرانه توانایی تولید 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور را دارد. تنها تفاوت تیپ S نسبت به تیپ R استفاده از دریچه گاز برقی در این خودرو است. همچنین این خودرو موفق به دریافت استاندارد آلایندگی یورو 5 شده که نکته‌ای مثبت تلقی می شود. جعبه دنده هر دو خودرو از نوع 5 سرعته دستی است که نیروی پیشرانه را به چرخ های جلو منتقل می کند. مصرف سوخت ترکیبی هر دو تیپ 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر می باشد. هر دو خودرو از نظر سیستم تعلیق نیز مشابه یکدیگرند که در چرخ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ های عقب از نوع میله پیچشی بوده که نتیجه آن یک سواری نرم و قابل قبول است.

 

مقایسه امکانات رفاهی کوییک R و کوییک S

از نظر امکانات کوییک S نسبت به کوییک R خودروی کامل تری است. از جمله امکانات کوییک R می توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سنسور عقب، سیستم ضد سرقت خودرو، چراغ جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، بالابر برقی شیشه عقب، آینه بغل برقی، USB، برف پاک کن عقب، گرمکن شیشه عقب، باز شدن خودکار درها بعد از تصادف، صندلی تاشو عقب و باز کردن صندوق عقب با ریموت اشاره کرد.

از طرفی کوییک S به امکاناتی نظیر سنسور پارک دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، روف رک، نشانگر تعویض دنده، چراغ روشنایی روز، چراغ همراهی تا درب منزل، مه‌شکن جلو و عقب، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS و EBD، آینه بغل برقی، بالابر برقی شیشه عقب، USB، سیستم هشدار دهنده امنیتی، سیستم ضد سرقت و کامپیوتر سفری مجهز شده است.

نتیجه گیری

کوییک S و کوییک R جزو خودروهای پرطرفدار بازار ایران هستند. کوییک R که به علت ظاهر دورنگی که دارد و کوییک S نیز برای ظاهر بروزتری که نسبت به سایر تیپ های کوییک را داراست. از نظر فنی کوییک S نسبت به کوییک R تفاوت شایانی ندارد و روی هر دو خودرو از یک پیشرانه و جعبه دنده استفاده اما کوییک S تنها در برخی جزئیات نسبت به کوییک R بروزرسانی هایی را با خود همراه داشته و همچنین از نظر امکانات رفاهی نیز کوییک S سطح بالاتری نسبت به کوییک R دارد. هر دو خودرو با توجه به بازه قیمتی که در بازار خودروی کشور دارند جزو خودروهای پرطرفدار شناخته می شوند که بازار پر رونقی دارند.

منبع car.ir


نظرات

  • محموداحمدی محموداحمدی (28 شهریور 1402 ساعت 09:40)

    کوییک اتومات طرح یکپارچه ۳ماهه باید تحویل میدادن الان ۴ماه شده
    وقتی توان تولیدت محدوده چرا بیش از ظرفیت تولیدات پیش فروش میکنی
    حالا مراجع دینی بیایید مشخص کنید گناهکار کیه وحکمش چیه البته اگه ذینفع نیستید

  • کاربر سایت کاربر سایت (14 مرداد 1402 ساعت 02:36)

    سلام

    کوییک آر دنده ای(تیپ اس با استاندارد 85 گانه)
    این که نوشته تیپ اس دقیقا کدوم مدل کوییک میشه؟

  • جنگل جنگل (25 مرداد 1401 ساعت 18:49)

    تفاوت از زمین تا کهکشان!!!