اگر سال ۲۰۱۸ را بتوانیم سال شکوفایی اتومبیل های اس یو وی بدانیم، قطعا سال ۲۰۱۹ و پس از آن را باید سال انفجار محصولات برقی دانست.
در ادامه با هم بهترین اتومبیل هایی که بازار برای آنها لحظه شماری کرده و اکثر آنها تمام الکتریکی یا هیبریدی هستند را مرور خواهیم کرد. البته به نظر نمیرسد در سالهای آینده نیز مشکلی برای اس یو وی ها به وجود بیاید و این کلاس با محصولاتی مانند لندروور دیفندر و مرسدس GLA و GLB همچنان در سالهای آینده خبرساز خواهند بود.
یکی از اتومبیل های این فهرست که احتمالا زودتر از بقیه وارد بازار شود کوپه بزرگ و لوکس بی ام و میباشد که قرار است رقیب جدی مرسدس S کلاس کوپه شود. در تصاویری که از این بی ام و سری ۸ منتشر شده عمدتا شاهد یک طراحی قوی و ابعاد نسبتا بزرگ هستیم. در واقع سری ۸ را باید نسخه کوپه سری ۷ دانست که احتمالا از پیشرانه مشابه با این سدان لوکس بهره خواهد برد.
فورد موستانگ در حال حاضر در سراسر جهان به فروش میرود و استراتژی فورد برای ادامه مسیر تجهیز آن به فناوری هیبریدی تا سال ۲۰۲۰ میباشد. فورد اشاره کرده نسخه هیبریدی به اندازه یک موتور V8 قدرت خواهد داشت اما با توجه به چالش فضا در خودروهای هیبریدی احتمالا به معنی نصب موتور هشت سیلندر در زیر کاپوت آن نیست.
یک سال بیشتر از توقف تولید و بازنشستگی دیفندر افسانه ای نمیگذرد که جانشین آن قرار است به زودی وارد بازار شود. مهندسان لندروور به سختی بر روی نسل جدید دیفندر کار میکنند و به گفته ایشان قابلیت های آفرود این خودرو همانند سلف پرافتخار خود خواهد بود. در ساخت این خودرو احتمالا از آلومینیوم استفاده شده و با توجه به تصاویر منتشر شده طراحی آن ترکیبی از دیفندر قدیمی و محصولات فعلی لندروور میباشد.
مرسدس از زیرمجموعه الکتریکی EQ در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶ رونمایی کرد و وعده داد تا سال ۲۰۲۵ در تمام کلاس ها نسخه های الکتریکی EQ را وارد بازار کند. همانطور که از نام آن مشخص است EQA یک هاچ بک الکتریکی در سایز کلاس A بوده و رقیب فولکس ای-گلف میباشد. به گفته مرسدس برد الکتریکی خودرو ۳۱۰ مایل و به صورت دیفرانسیل جلو عرضه خواهد شد؛ هرچند پلتفرم آن به گونه ای است که میتواند چهار چرخ متحرک نیز باشد.
اس یو وی EQC را باید به عنوان پیشتاز و پرچمدار اتومبیل های تمام الکتریکی جدید مرسدس بنز دانست. پلتفرم سفارشی این خودرو با وجود استفاده از فناوری های فعلی امکان ایجاد آرایش دیفرانسیل عقب، جلو و چهار چرخ متحرک را در مدل های مختلف دارد. مرسدس نه تنها در مسائل فنی بلکه در فروش این خودرو نیز نوآوری به خرج داده و از طریق نمایندگی های مجازی بطور آنلاین آن را به فروش میرساند. این احتمال میرود که شاهد اس یو وی های EQE و EQS نیز در ادامه باشیم.
مرسدس بنز نسل دوم GLA را در سال ۲۰۱۹ عرضه خواهد کرد که تفاوت های بسیاری با نسل فعلی دارد. نسل فعلی GLA چیزی بیشتر از هاچ بک A کلاس با اندکی افزایش ارتفاع نیست اما تصاویر منتشر شده از نسل دوم آن نشان میدهد کاملا با یک کراس اور مواجه هستیم که به برادران بزرگترش GLC و GLE شباهت بیشتری دارد. البته در مدل های پایه هنوز مانند A کلاس از آرایش دیفرانسیل جلو استفاده شده و نسخه های فول GLA از ترکیب چهار چرخ متحرک سود میبرند.
اس یو وی دیگری که مرسدس بنز در سال ۲۰۱۹ روانه بازار خواهد کرد مدل تازه وارد GLB خواهد بود. تصاویر منتشر شده نشان میدهد این اس یو وی جعبه ای به کناره های صاف بیشتر از G کلاس الهام گرفته و احتمالا در طراحی آن بر قابلیت های آفرود تاکید شده است. پیشرانه GLB با نسل آتی A کلاس و GLA مشترک خواهد بود.
تاریخچه اتومبیل های اسپرت پورشه بیشتر نشان دهنده تکامل است تا تحول اما نسل بعدی ۹۱۱ با تغییری قابل توجه همانند مدل های اواخر دهه ۹۰ از هواخنک به آب خنک تبدیل شده است. درحالی که ۹۱۱ هنوز به موتور بنزینی به عنوان منبع اصلی قدرت متکی است مدل هیبریدی آن نیز قرار است وارد بازار شود.
تولید اتومبیل های اسپرت تخصص پورشه است، اما اینبار از منبع قدرت متفاوتی استفاده شده است. در میشن E از فناوری بکار رفته در خودروی برنده مسابقات اتومبیلرانی لمانز استفاده شده تا رقیبی جدی برای محصولات تسلا باشد. این پورشه با مجهز بودن به دو موتور الکتریکی تقریبا ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید کرده و با یک بار شارژ مسافت ۳۱۰ مایل را میپیماید.
درحالی که فعلا فولکس ای-گلف در خط مقدم اتومبیل های الکتریکی فولکس قرار دارد، I.D. پایه ای برای آینده برقی بزرگترین خودروساز آلمان خواهد بود. فولکس I.D. اندکی کوچکتر از گلف میباشد و با استفاده از یک پلتفرم کاملا جدید به دو موتور الکتریکی مجهز است. برد الکتریکی این فولکس قرار است تا ۳۷۵ مایل افزایش پیدا کرده و به فناوری های خودران نیز مجهز باشد.
منبع : دنیای خودرو