پانامرا با وجود ساختار پیشرانه جلو و چهار درب، هنوز هم روح اسپرت و خاص پورشه را دارد و پیش از هر چیز یک “911 چهار نفره” مینماید.
شاید این گفته برایتان عجیب باشد اما اگر چند صباحی مخصوصاً در حالت اسپرت پلاس (Sport Plus) با آن رانندگی کنید تأییدش خواهید کرد. حس سبکی، ملموس بودن و توازنی که پانامرا در مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم به دست و پایتان میبخشد دقیقاً همانی است که پشت فرمان فرزندان اسپرت پورشه میچشید و همین نکته، عنصری است که آن را مطابق آنچه در جمله نخست گفتیم، به یک “911 چهار نفره” بدل میسازد.
در این نوشتار به بررسی اجمالی نسل دوم این سدان آلمانی در نسخه توربو میپردازیم. با ما همراه باشید.
برای نسل دوم پانامرا توربو یک بلوک هشت سیلندر توربو دوقلو با آرایش V در نظر گرفته شده که حداکثر 550 اسب بخار قدرت و 768.7 نیوتنمتر گشتاور تولید کرده و ثبت شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت در 3.5 ثانیه را محقق میسازد. مهمترین ویژگیهای این پیشرانه فوقالعاده را میتوان تحویل خطی و مستقیم قدرت، عدم هرگونه جهش ناگهانی بوست توربوها و عملکرد بدون تأخیر و تعلل در عین خوی وحشی و افسارگسیخته دانست. از طرفی، جعبهدنده هشت سرعته دو کلاچه خودکار نیز دقت بسیار بالایی در توزیع خروجی مذکور به خرج داده و حقیقتاً لایق تبریک و تحسین است.
اگر تجربه رانندگی با هریک از مدلهای اسپرت پورشه (911، باکستر، کیمن) را داشتهاید حتماً از تعادل کمنظیر و چسبندگی فوقالعادهشان به سطح زمین خبر دارید. در مورد پانامرا هم قضیه به همین قرار است. شاید عجیب به نظر برسد که پورشه چطور توانسته روح فرزندان اسپرتش را در جسم سدانی با پیشرانهی جلو و ابعاد بسیار بزرگتر بدمد، اما خوشبختانه چارهای جز باور این موضوع نداریم. دماغه خودرو در شرایط پرفشار مثل فرماندهی و ترمزگیریهای سریع کاملاً به خود مسلط بوده و اصلاً خبری از کله کردن یا عدم کنترل نیست. به لطف سامانه فرمان پذیری چرخهای عقب (بخشی از بسته اسپرت به ارزش 5.580 دلار) سر پیچهای تند پایداری بدنه کاملاً حفظ میگردد. دقت و سرعت واکنشها و فصاحت سامانه فرمان نیز به معنی واقعی کلمه در کلاس سدانهای اندازه بزرگ لوکس بینظیر است. گزاف نیست اگر پانامرا را از این نظر بهترین گزینه در کلاس خودش بخوانیم!
چهره پانامرا شاید در اولین دیدار زشت و نازیبا بنماید، اما پس از مدتی قطعاً توجهتان را جلب خواهد کرد. نسل دوم در مقایسه با مدل پیشین طراحی پختهتری دارد و زودتر به دل بیننده مینشیند. بهعنوان مثال میتوان به تناسب بهتر بین اجزای مختلف، چراغ عقبهای باریک و کشیده، گرافیک جدید چراغهای جلو و رینگهای 21 اینچی (سفارشی) اشاره کرد که صلابت خاصی بدان بخشیدهاند.
فضای داخلی نسل دوم هم از لحاظ طراحی و هم از جنبه کیفیت مواد مورداستفاده شگفتانگیز به نظر میرسد، اما قطعاً مهمترین قسمت آن پنل تجهیزات شیشهای اطراف دسته دنده و صفحهنمایش 12.3 اینچی لمسی مرکزی داشبورد است. فارغ از بحث عملکرد و زیبایی، یکی از ویژگیهای خوب پنل شیشهای مذکور این است که دیگر خبری از دکمههای کور موجود در کنسول میانی نسل اول (مربوط به آپشنهایی که مالک برای خودرو انتخاب نکرده) نیست و دکمههای لمسی با آرایش منظم و نورپردازی زیبا در قابی مشکیرنگ و براق چیده شدهاند. نمایشگر 12.3 اینچی هم روشنایی مناسبی دارد اما کنترلهای لمسی آن به دلیل نامعلومی هنگام حرکتِ خودرو محدود شده و راننده و سرنشین را آزار میدهند.
فراموش نکنید که “کاربردی بودن” یکی از خصائص اصلی پانامراست. زیر شیشه کوچک عقب یک صندوق بار 493 لیتری جا خوش کرده که با تا کردن صندلیها حجمی برابر با 1302.5 لیتر خواهد داشت! پس تصور نکنید که با یک فستبک لوکسِ صرفاً نمایشی طرف هستید!
نسخه توربو به نسبت بهای پایه 150 هزار دلاری و نیز جایگاهی که در رتبهبندی تریمهای پانامرا دارد، امکانات بسیار کمی ارائه میکند. بهعنوان مثال اگر نگاهی به فهرست موارد سفارشی آن بیندازید خواهید دید که مواردی نظیر چراغ جلو ماتریس LED و بسته اسپرت (به ترتیب 1.200 و 5.580 دلار) یا حتی صندلیهای اسپرت، ترمزهای قویتر (که اتفاقاً خیلی به درد این نسخه میخورند) و تهویه صندلیها هم استاندارد نبوده و برای داشتنشان باید هزینه اضافی بپردازید!
البته این را هم مدنظر داشته باشید که با صَرف پول کافی هرآنچه که بخواهید در دسترستان خواهد بود؛ از انواع رنگها، سِتها و روکشهای چرمی و فیبر کربن گرفته تا هر آپشن دیگری که تصورش را بکنید! درست است که رقم نهایی بزرگتر از خودِ پانامرا خواهد بود، اما در عوض یک پورشه خاص، زیبا و قدرتمند خواهید داشت که هر گوشهاش با سلیقه شخص شما کار شده است.
برای جمعبندی باید گفت نسل دوم پانامرا توربو پیش از هرچیز قلب V8 توربو دوقلو دارد که هر لحظه میتواند نفس را در سینهتان حبس و کلمات را در ذهنتان میخکوب کند. علاوه بر این خیلی سریع با جذابیتش ظاهری و داخلیاش دلتان را میبرد و تبدیل میشود به یکی از خودروهایی که نمیتوانید آرزوی سواری و رانندگیاش را از سرتان بیندازید. تنها مشکل جدی پانامرا توربو قیمت بالا و کمبود امکانات رفاهی استاندارد است که حقیقتاً ذوق هر خریداری را کور میسازد.
نوع خودرو: سدان فستبَک – پیشرانه جلو – دو دیفرانسیل
طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر): 5049 / 1937 / 1427
فاصله بین دو محور (میلیمتر): 2950
ظرفیت: چهار نفر
وزن خشک (کیلوگرم): 1979.9 کیلوگرم
پیشرانه: 4 لیتری V8 توربو دوقلو
بیشینه قدرت: 550 اسب بخار در 5750 الی 6000 دور بر دقیقه
بیشینه گشتاور: 768.7 نیوتنمتر
نسبت تراکم: 10.1 به 1
جعبهدنده: هشت سرعته دو کلاچه خودکار (PDK)
نحوه انتقال نیرو: چهار چرخ محرک (AWD)
شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت: 3.6 ثانیه (3.4 ثانیه با بسته اسپرت)
سقف سرعت: 305.7 کیلومتر بر ساعت
ضریب درگ: 0.30 سیدی
مصرف سوخت در یکصد کیلومتر شهری/جادهای/ترکیبی (لیتر): 13 / 9.4 / 11.2
ظرفیت مخزن سوخت: 90 لیتر
حجم صندوق بار قبل/بعد از تا کردن صندلیها (لیتر): 493 / 1302.5
قیمت پایه: 150 هزار دلار