به تازگی پژو 2008 با تاخیر فراوان از سوی ایران خودرو به بازار عرضه شده است. 2008 یک کراساوور کوچک شهری است، اما به دلیل تنوع کراساوورها و نزدیک بودن قیمت محصولات برندهای مختلف، بازار بسیاری از کراساوورها را تحت تاثیر خود قرار میدهد که ممکن است حتی برخی از آنها با 2008 در یک سگمنت نباشند.
پیش از عرضه پژو 2008 صحبت از قیمتگذاری حدود 70 تا 80 میلیون تومانی برای این خودرو بود، اما در نهایت این خودرو با قیمت حدود 104 میلیون تومان از سوی ایران خودرو عرضه شد. نکته جالب در مورد این خودرو اختلاف بسیار زیاد قیمت بازار آزاد با قیمت کارخانه است. طبق گزارشهای رسیده پژو 2008 در بازار آزاد با قیمتی بیش از 120 میلیون تومان معامله میشود. با در نظر گرفتن این قیمت، پژو 2008 بازار خودروهایی مانند سانگ یانگ تیوولی، نیسان جوک اسکای پک، چری تیگو 7 و رنو کپچر را هدف مستقیم خود قرار داده است.
با وجود کوچکتر بودن جثه 2008 در مقایسه با برخی رقیبها مانند چری، ولی به دلیل برخوردار بودن از برند پژو در کنار امکانات رفاهی مناسب و پیشرانه قدرتمند مشترک با DS5 و DS6، میتواند بازار چری تیگو 7 با قیمت 127 میلیون تومان را تحت تاثیر خود قرار دهد.
یکی از رقیبهای نزدیک پژو 2008، رنو کپچر است که ایران خودرو آن را به بازار به صورت CBU عرضه میکند. رنو کپچر نیز در بازار قیمتی معادل 120 میلیون تومان دارد و از نظر اندازه نیز بسیار به 2008 نزدیک است. نقطه قوت پژو 2008 نسبت به کپچر، توان بیشتر پیشرانه آن است که افراد بیشتری را به خود جذب میکند.
یکی دیگر از رقبای خوشنام 2008، نیسان جوک است. این خودرو به دلیل پیشینه حضور در مناطق آزاد برای مخاطب شناخته شده است و سهم بسیار خوبی را از بازار به خود اختصاص داده است. نقطه قوت 2008 نسبت به نیسان جوک نیز توان بیشتر پیشرانه آن است، اما برند نیسان تاثیر بسزایی در فروش این خودرو داشته است و یکی از قویترین و موفقترین رقیبهای 2008 به حساب میآید.
پژو 2008 از یک پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ بهره میبرد که این پیشرانه با خودروهای DS5، DS6، سیتروئن C6، C4 و پژو 508 مشترک است. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت 163 اسببخار در دور 6000 و بیشینه گشتاور 240 نیوتنمتر در دور 1400 است. این قدرت و گشتاور از طریق یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی به محور جلوی خودرو منتقل میشود. پژو 2008 با وزن 1280 کیلوگرمی خود در زمان 9.5 ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر میرساند و قادر است به بیشینه سرعت 196 کیلومتر بر ساعت دست یابد. پژو 2008 با استاندارد آلایندگی یورو5 در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی میزان 5.9 لیتر بنزین مصرف میکند.
موفق بودن یا نبودن 2008 در بازارهنوز کاملا روشن نشده است و به سیاستهایی که برای فروش و قیمت گذاری جدید ایران خودرو و پشتیبانی و خدمات پس از فروش و شرایط فروش در نظر گرفته شده برای عرضه این خودرو بستگی دارد. در صورت افزایش قیمت غیرمنطقی و خدمات پس از فروش نامناسب و کمبود لوازم یدکی و همچنین کم بودن تعمیرگاههایی که قادر به ارایه خدمات باشند ، سرنوشت این خودرو نیز به خودروهایی نظیر پژو 407 و سیتروئن C5 و نیسان مورانو گره خواهد خورد.