خودروهای عضلانی ساخت امریکا، علاقهمندان خاص خود دارد و هنوز هم در نمونههای مدرن تولید میشوند. در این مطلب به معرفی 6 مدل از جذابترین خودروهای عضلانی و کلاسیک امریکا میپردازیم.
طی سالهای اخیر پیشرفتهای فنی شگفتانگیزی در زمینه ساخت خودروهای عضلانی مدرن ایجاد شده، که باعث سریعتر و قدرتمندتر شدن این خودروها شده است. در زمانهای قدیم خودروهای عضلانی بدون تغییرات زیادی در قدرت و آپشن ساخته میشدند که انتخاب را واقعا محدود میکرد. اما در زمان کنونی خریدار قادر است رنگ، نوع پیشرانه، سیستم انتقال قدرت و شیوه رنگآمیزی و بسیار آپشنهای دیگر را در این خودروها انتخاب کند. حتی جعبه کمکهای اولیه و برخی قطعات کربنی ناشناخته در خودروهای عضلانی مدرن وجود دارد که گاهی اوقات خریدار واقعا چندان اطلاعی از آنها ندارد. اما اجازه دهید به گذشته برگردیم و از خودروهای عضلانی قدیمی ساخته شده از فولاد خام و مجهز به پیشرانههای قدرتمند خورجینی هشت سیلندر یادی کنیم. خودروهایی که الان دیگر پیدا نمیشوند یا در موزهها و مجموعههای شخصی یافت میشوند.
نام این خودروی عضلانی از ساحل دایتونا در فلوریدا گرفته شده، که مرکز اولیه مسابقات اتومبیلرانی بود و هنوز هم میزبانی یکی از رویدادهای برتر نسکار یعنی دایتونا 500 را بر عهده دارد. این اولین استفاده از نام دایتونا در چنین خودروهایی بود و ابهت خودرو هم گویای چنین نامی است.
از سال 1966 تا 1971، دوج مدل همی (Hemi) بزرگ خود را به پلتفرم کوچک E-Body تبدیل کرد و خودروی عضلانی همی کودا مدل 1970 به طور گستردهای به عنوان یکی از محبوبترین خودروهای این کلاس پذیرفته شد. فقط 652 دستگاه از این مدل ساخته شد، که 14 عدد از آن نمونه نادر خودروی روباز همی بودند.
فورد با معرفی پیشرانه کاملا جدید کبرا جت 428 (Cobra Jet)، کبرا را به نام خودروی عضلانی خود اضافه کرد و سپس برای انتخاب مدل بالاتر از آن در خط تولید، عبارت KR مخفف پادشاه جاده را به نام این شلبی موستانگ افزود؛ عبارتی که شاید با ظاهر خشمگین و پیشرانه قدرتمند، شایسته نام چنین خودرویی باشد.
کامارو به عنوان یکی از خودروهای عضلانی محرک عقب مجهز به پیشرانه جلو، شبیه پیکربندی استفاده شده در موستانگ و شورولت II نووا (Nova) شناخته شده بود. علاوه بر این، کامارو با محدوده مختلفی از قدرت پیشرانه طراحی شده بود و همین تفاوت آن با برخی رقبای قدرتمندش است.
شاید حضور هولدن تورانا در این لیست کمی عجیب باشد؛ اما خودروی عضلانی هولدن تورانا (HOLDEN TORANA A9X) وقتی که هولدن تصمیم به شرکت در مسابقات اتومبیلرانی استرالیا گرفت، از پیشرانه خورجینی هشت سیلندر با قدرت 216 اسب بخار استفاده کرد و درهای عقب آن را برداشت. این کار بیشتر شبیه یک شوخی بود اما با وجود عدم موفقیت هولدن تورانا در رقابت اتومبیلرانی استرالیا توانست رکورد زمانی خودروهای تورینگ را به ثبت برساند.
لیست برترین خودروهای عضلانی بدون دوج دارت (Dodge Dart) واقع معنا ندارد. این خودرو در اصل به عنوان یک خودروی رقابت دویست متر ساخته شد. در بیانیه مطبوعاتی اعلام شد که دوج میخواست این خودرو را به عنوان مدل کارخانه و برای شرکت در مسابقهی 68 دارت در کلاس B SS بسازد. این خودروی پیشرانه جلو و محرک عقب بین سالهای 1960 تا 1976 ساخته شد و به تازگی در سال 2013 نسخه جدیدی از آن به بازار راه پیدا کرد.