ترجمه از محمد کاملان: تا مدتی پیش خودروهای کممصرف خودروهایی سبک و کوچک بودند و به همین دلیل طرفداران زیادی نداشتند اما به لطف پیشرفت فناوری، مدتی است شاهد خودروهای کممصرفی هستیم که امکانات زیادی را در اختیار راننده قرار میدهند. کممصرف بودن در خودروهای جدید و روز دنیا باعث کوچک شدن اتاق خودرو و نبود فضای کافی برای سرنشینان نشده، و در نتیجه کممصرف بودن خودرو این روزها به یکی از معیارهای اصلی خرید تبدیل شده است. از طرف دیگر افزایش قیمت سوخت نیز یکی دیگر از مواردی است که رانندهها را به خرید خودروهای کممصرف ترغیب میکند.
با در نظر گرفتن این موارد در ادامه به فهرستی از کممصرفترین خودروهای ۲۰۱۸ نگاهی خواهیم داشت.
کممصرف بودن خودروهای برند یاریس شهره خاص و عام است و تویوتا یاریس iA در کنار مصرف کمی که دارد خودروی خوشقیمتی نیز بهحساب میآید. این خودرو که پیشرانه آن با بنزین کار میکند دارای گیربکس اتوماتیک است و به لطف حالت رانندگی اسپرت که در تویوتا یاریس iA تعبیه شده میتوان احساس رانندگی با یک خودروی اسپرت را تجربه کرد. به لحاظ ظاهری نیز تویوتا یاریس iA خودروی زیبا و جذابی است و تجهیزات داخلی این خودرو نسبت به قیمتی که دارد مناسب به نظر میرسد. از لحاظ فناوریهای جدید نیز این خودروی کممصرف تویوتا حرفهای زیادی برای گفتن دارد که در این زمینه میتوان به صفحهنمایش لمسی ۷ اینچی، سیستم هشدار تصادف و همچنین ترمز خودکار اضطراری اشاره کرد. مصرف تویوتا یاریس iA در خیابانهای شهر برابر با ۷.۳۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، در بزرگراهها ۵.۸۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در ترکیب مسیرهای شهری و بزرگراهها ۶.۷۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
اگر هیوندای النترا اکو را از نزدیک دیده باشید حتماً بهخوبی میدانید که این خودرو صندوق عقب جادار و بزرگی دارد اما ویژگیهای هیوندای النترا اکو به همین جا ختم نمیشود و با یکی از کممصرفترین خودروهای ۲۰۱۸ طرف هستیم. مدل استاندارد این خودرو مصرف کمی دارد اما برای مصرف کمتر میتوان النترا اکو را به پیشرانه توربوشارژ ۴ سیلندری نیز مجهز کرد. این خودرو به لحاظ امکانات رفاهی و فناوریهای نوین نیز چیزی کموکسر ندارد و سیستم گرمایش صندلیهای جلو، تنظیم هوشمند حرارت داخل خودرو و فناوریهایی برای رانندگی راحتتر را در کنار صفحهنمایش لمسی ۷ اینچی در این خودرو شاهد هستیم. مصرف هیوندای النترا اِکو مدل ۲۰۱۸ در خیابانهای شهر برابر با ۷.۳۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، در بزرگراهها ۵.۸۸ لیتر در ۱۰۰ کلیومتر و در ترکیب مسیرهای شهری و بزرگراهها ۶.۷۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی میتوان گفت به لحاظ مصرف هر دو خودروی هیوندای النترا اِکو مدل ۲۰۱۸ و تویوتا یاریس iA مدل ۲۰۱۸ در یک سطح قرار میگیرند.
اگر از طرفداران سری خودروهای سیویک هوندا باشید حتماً بهخوبی میدانید که در این سری خودروها شاهد مدلهای متفاوتی هستیم که به لحاظ بدنه و پیشرانه تفاوتهایی با هم دارند. این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی خودروهای هوندا سیویک به لحاظ مصرف، آمار قابل قبولی دارند اما اگر به دنبال کممصرفترین هوندا سیویک هستید مدل سدان این خودرو را با موتور توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک انتخاب کنید. این پیشرانه ۱۷۴ اسببخار نیرو در اختیار راننده قرار میدهد. هوندا سیویک مدل ۲۰۱۸ تنها به دلیل مصرف کم شهره خاصوعام نیست و این خودرو تجهیزات داخلی باکیفیتی نیز دارد و در اتاق هوندا سیویک فضای خوبی را برای مسافرین و قرار دادن لوازم تعبیه شده است. در کنار این موارد این خودروی کممصرف هوندا هندلینگ خوبی دارد و تجربه شیرینی از رانندگی را در اختیار راننده قرار میدهد. مصرف هوندا سیویک مدل ۲۰۱۸ در خیابانهای شهر برابر با ۷.۳۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، در بزرگراهها ۵.۶ لیتر در ۱۰۰ کلیومتر و در ترکیب مسیرهای شهری و بزرگراهها ۶.۵۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
بیشتر مدلهای میتسوبیشی میراژ را میتوان در گروه خودروهای کممصرف قرار داد، اما مدل پایه هاچبک این خودرو که پیشرانه سه سیلندری دارد به عنوان کممصرفترین مدل میتسوبیشی میراژ ۲۰۱۸ شناخته میشود. این خودرو به لحاظ قیمت نیز در گروه خودروهای خوشقیمت بازار قرار میگیرد، البته انصافاً باید اعتراف کرد میتسوبیشی میراژ تجهیزات داخلی قابلقبولی ندارد اما باز هم به لحاظ فناوریهای نوین در مدل ۲۰۱۸ این خودرو با صفحهنمایش لمسی ۷ اینچی، بلوتوث و دوربین پشت خودرو سروکار داریم. مصرف هوندا سیویک مدل ۲۰۱۸ در خیابانهای شهر برابر با ۷.۳۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، در بزرگراهها ۵.۶ لیتر در ۱۰۰ کلیومتر و در ترکیب مسیرهای شهری و بزرگراهها ۶.۵۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
در کلاس خودروهای سدان هیبریدی نمیتوان کیا اپتیما هیبریدی را کممصرفترین این خودروها دانست اما باز هم انصافاً این خودرو مصرفکمتری نسبت به سدانهای غیرهیبریدی همرده خود دارد. تجهیزات داخلی کیا اپتیما هیبریدی قابلقبول به نظر میرسد و رانندگی با این خودرو بسیار دلنشین و راضی کننده است. سیستم اینفوتیمنت ۷ اینچی با صفحهلمسی، بلوتوث و دوربین پشت خودرو را میتوان از دیگر ویژگیهای کیا اپتیما هیبریدی مدل ۲۰۱۸ دانست. مصرف کیا اپتیما هیبریدی مدل ۲۰۱۸ در خیابانهای شهر برابر با ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، در بزرگراهها ۵.۱ لیتر در ۱۰۰ کلیومتر و در ترکیب مسیرهای شهری و بزرگراهها ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
انصافاً باید اعتراف کرد هوندا آکورد هیبرید مدل ۲۰۱۷ نسبت به سایر رقبای هیبریدی خود قیمت گرانتری دارد اما بعید به نظر میرسد تجهیزاتی که در این خودرو شاهد آنها هستیم را در سایر خودروهای همرده مشاهده کنیم. فضای مناسب و جادار برای سرنشینان و راننده، صندلی برقی برای راننده، سیستم گرمایش آینهها و ویژگیهای جدیدی مانند حفظ خودرو در لاین و کنترل تطبیقی حرکت را میتوان از فناوریهایی دانست که هوندا در آکورد هیبریدی مدل ۲۰۱۷ تعبیه کرده است. مصرف هوندا آکورد هیبرید مدل ۲۰۱۷ در خیابانهای شهر برابر با ۴.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، در بزرگراهها ۵ لیتر در ۱۰۰ کلیومتر و در ترکیب مسیرهای شهری و بزرگراهها ۴.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
کیا خودروی نیرو FE را در گروه خودروهای شاسیبلند سابکامپکت خود به عنوان یک خودروی کممصرف قرار داده و مدل پایه این خودرو یکی کممصرفترین شاسیبلندهای سابکامپکت بازار است. فضای داخل این خودرو بسیار جادار و راحت است و تعامل با سیستم اینفوتیمنت کیا نیرو FE ساده و راحت بهنظر میرسد. این خودرو به صفحهنمایش لمسی ۷ اینچی با قابلیت تعامل با گوشیهای هوشمند آیفون و اپل مجهز است. مصرف کیا نیرو FE مدل ۲۰۱۸ در خیابانهای شهر برابر با ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، در بزرگراهها ۴.۸ لیتر در ۱۰۰ کلیومتر و در ترکیب مسیرهای شهری و بزرگراهها ۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
مدلهای قبلی کمری هیبرید LE مصرف بهینهای داشتند اما تویوتا حسابی دستی به سروروی کمری هیبرید LE مدل ۲۰۱۸ کشیده است و مصرف این خودرو نسبت به مدلهای قبلی نیز بهینهتر شده است. حتی مدلهای XLE و SE این خودرو از مصرف کمتری نیز بهره میگیرند. پیشرانه بنزینی – الکتریکی این خودرو میزان ۲۰۸ اسببخار نیرو را در اختیار راننده قرار میدهد و در نتیجه به لحاظ قدرت نیز با یکی از قدرتمندترین خودروهای هیبریدی و کممصرف طرف هستیم. این خودرو به لحاظ امکانات نیز به پکیج کاملی از ویژگیهای امنیتی تویوتا مجهز است و فناوریهایی مانند هشدار تصادف از روبرو، تشخیص هوشمند عابر پیاده و دوربین عقب را در کمری هیبرید LE مدل ۲۰۱۸ شاهد هستیم. مصرف تویوتا کمری هیبرید LE مدل ۲۰۱۸ در خیابانهای شهر برابر با ۴.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، در بزرگراهها ۴.۴۳ لیتر در ۱۰۰ کلیومتر و در ترکیب مسیرهای شهری و بزرگراهها ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
این خودرو مسیری حدود ۷۵ کیلومتر را با موتور الکتریکی که در آن تعبیه شده میتوان طی کند و سپس از پیشرانه بنزینی برای ادامه مسیر کمک بگیرد، پیشرانه بنزینی هوندا کلاریتی PEHV چیزی معادل ۲۱۲ اسببخار نیرو در اختیار راننده قرار میدهد. هوندا برای امکانات این خودرو نیز چیزی کموکسر نگذاشته است و ویژگیهای جدیدی مانند ترمز اضطراری خودکار و کنترل تطبیقی حرکت را در هوندا کلاریتی PHEV مدل شاهد هستیم. مصرف هوندا کلاریتی PHEV مدل ۲۰۱۸ در ترکیب مسیرهای شهری و بزرگراهها ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
تویوتا برای این خودرو از یک پیشرانه ۱.۸ لیتری بنزینی به همراه دو موتور الکتریکی بهره گرفته است. به لطف این ترکیب، تویوتا پریروس پرایم مدل ۲۰۱۸ میتواند مسیری حدود هزار کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند. راننده حتی میتواند با کم و زیاد کردن سایر ویژگیهای این خودرو که نیاز به انرژی دارند، انرژی بیشتری به موتور خودرو برای طیف مسافت بیشتری اختصاص دهد. مصرف تویوتا پریوس پرایم مدل ۲۰۱۸ در ترکیب مسیرهای شهری و بزرگراهها ۴.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
در این قسمت به پایان فهرست کممصرفترین خودروهای ۲۰۱۸ رسیدیم، پیشنهاد میکنیم اگر شما هم از طرفداران خودروهای کممصرف هستید و خودرویی در ذهن شماست، نام و مشخصات این خودرو را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.