صنعت خودروی کنونی پیوند خوبی با تکنولوژی خودران برقرار کرده است. تقریباً تمامی خودروسازان سرمایهگذاری سنگینی روی این تکنولوژی انجام دادهاند و هر روز روند توسعه آن شتاب میگیرد.
نیسان نیز یکی از خودروسازانی است که تأکید زیادی روی تکنولوژیهای نیمه خودران داشته است. اولین بار این سیستم روی نیسان لیف جدید بکار رفت و هماکنون شاسیبلند محبوب و پرفروش قشقایی از ویژگیهای پروپایلوت برخوردار شده است.
آپشن پروپایلوت نیسان که ابتدا برای مدل dCi 130 XTronic معرفی شده بود در آینده برای سایر مدلها نیز عرضه خواهد شد. همچنین نیسان مدل پایلوت وان ادیشن را نیز با تجهیزات بیشتر معرفی خواهد کرد.
نسخه پایلوت وان ادیشن که بر پایه نسخه کاملاً مجهز تکنا پلاس ساخته میشود از بسته تکنولوژی خودران کاملی سود میبرد. این بسته شامل کروز کنترل هوشمند و دستیار حفظ خودرو بین خطوط میباشد.
البته برخلاف سیستمهای رقیب که چندین سال است در بازار حضور دارند، سیستم پروپایلوت نیسان با فشار یک دکمه از روی فرمان فعال میشود. بدون نیاز به زیر منوهای پیچیده یا نصب هرگونه مورد اضافی، این سیستم به آسانی به راه میافتد.
نیسان میگوید سیستم پروپایلوت قشقایی دارای چشمها، مغز و عضله بوده و این اعضا عملکردهای خودرو را تشخیص داده، تحلیل کرده و موارد موردنیاز را کنترل و فعال میکنند. این کارها با استفاده از دوربینها و رادارها و هماهنگی نزدیک با فرمان، ترمز و گاز انجام میشود و از نظر تئوری میتواند تا کیلومترها بدون دخالت راننده خودرو را به پیش ببرد.
روش کار پروپایلوت بسیار شبیه سیستم کروز کنترل تطبیقی قشقایی استاندارد میباشد. شما سرعت دلخواه را انتخاب کرده و سیستم فاصله از خودروی جلویی را حفظ میکند. در سرعتهای بالاتر از 60 کیلومتر در ساعت این سیستم بهصورت خودکار از شما خواهد خواست تا فرمان را کمی کنترل کنید.
این سیستم به اندازهای که فکر میکنید ساختارشکن نیست اما واقعاً نرم و خوب نشان میدهد. اگرچه عملکرد برخی سیستمها در زمان تشخیص یک خطر گاهی ناراحت کننده میشود اما سیستم پروپایلوت نیسان پیشرفته و باهوش احساس میشود. با اسکن بیوقفه جاده، این سیستم سرعت خودرو را به خوبی کم میکند و استفاده از آن به طرز باورنکردنیای خلاقانه و بیدردسر است.
با این تفاسیر، پروپایلوت نیسان هنوز هم نیازمند توجه راننده است و دستهای او روی فرمان و چشمها نیز باید به جاده باشد. اگر دستهای خود را از روی فرمان بردارید سیستم ابتدا به شما هشدار داده و در صورت عدم توجه خودرو ترمز گرفته و متوقف میشود.
نیسان میگوید این مدل پایلوت وان ادیشن در مقایسه با مدل تکنا پلاس 1500 پوند ارزش افزوده بهتری دارد. علاوه بر تکنولوژی نیمه خودران، تمامی مدلها دارای رنگ دلچسب سفید، تریم چرم ناپا، آینههای درب با پوشش نقرهای براق و… هستند. پدالهای آلومینیومی و پکیج کرومی بدنه نیز بخشی از این مجموعه میباشد.
پکیج پروپایلوت با 795 پوند در تریم های تکنا و تکنا پلاس عرضه میشود اما مدلهایی که از گیربکس اتوماتیک ایکس ترونیک استفاده کنند این سیستم را دریافت خواهند کرد. نسخههای دستی قشقایی با پکیج دستیار راننده 495 پوندی عرضه میشود که فاقد دستیار ترافیک میباشد.
اگرچه سیستم نیمه خودران پروپایلوت نیسان فرسنگها با شگفتانگیز بودن فاصله دارد اما نرمتر و هوشمندتر از بسیاری از سیستمهای رقیب میباشد. این سیستم روی سفرهای طولانی تأکید داشته و اگر زمان زیادی را در جادهها میگذرانید این سیستم ارزش سفارش را دارد. البته برای الآن، افرادی که عموماً در محیطهای شهری تردد میکنند بهتر است یکی از مدلهای مجهز تکنا را خریداری کنند.
مشخصات نیسان قشقایی پایلوت وان ادیشن 1.6 dCi 130 Xtronic
قیمت: 33425 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 1.6 لیتری دیزلی
قدرت/گشتاور: 128 اسب بخار/320 نیوتون متر
گیربکس: CVT اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 11.1 ثانیه
حداکثر سرعت: 183 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 4.7 لیتر در هر صد کیلومتر