اگر در صنعت خودرویی که همهروزه در حال تکامل است برندهای سطح بالایی همچون فراری، پورشه و استون مارتین با کسب مقامهای اول در مسابقات موتوری ارزش قابلتوجهی را با محصولات خود به دست آوردهاند، در دنیای آفرود این میراث و تاریخچه برندها است که نقش قابلتوجهی در جذابیت برای خریداران ایفا میکند.
این داستان درباره نیسان کاملاً صدق میکند. درحالیکه برندهایی همچون جیپ و لندروور از سال 1945 و 1947 وارد میدان شاسی بلندهای آفرودر شدهاند، اما مدلهای بسیار موفق تویوتا لندکروزر و نیسان پاترول هماکنون شصت و هفتمین سال تولید خود را جشن گرفته و البته به روند رو به رشد خود ادامه میدهند.
نسل Y62 پاترول که 8 سال است در حال تولید بوده و البته فیس لیفت هم شده است در برخی بخشها از پسرعموی QX80 خود الهام گرفته است. با در نظر گرفتن اینکه بازار خودروی آفریقای جنوبی بیشتر به برند نیسان علاقه داشته و با محصولات لوکس اینفینیتی چندان آشنا نیست و همچنین به دلیل اینکه محصولات نیسان قیمت کمتری دارند، انتظار معقول این است که پاترول میتواند در بازار موفقتر QX80 ظاهر شود.
پاترول جدید بر پایه همان پلتفرم اینفینیتی ساخته شده و ابعاد مشابهی دارد. با این وجود نیسان پهنتر از پسرعموی خود بوده اما همان استایل ساده شده پاترول در مقایسه با QX80 ماندگاری بیشتری دارد. دیگر نکته درباره پاترول اورهنگ های کوتاهتر در عقب و جلو و همچنین هماهنگی بیشتر این خودرو با رینگهای 18 اینچی کاربردیتر است. بد نیست بدانید اینفینیتی از رینگهای بزرگ 22 اینچی استفاده میکند.
با در نظر گرفتن ابعاد ماموت مانند پاترول، جای تعجبی ندارد که فضای کافی برای 8 سرنشین بزرگسال در این خودرو وجود دارد. صندلیهای ردیف دوم و سوم که از چرم مرغوبی استفاده میکنند بهصورت 60/40 تا میشوند تا بر منعطف بودن خودرو افزوده شود. همچنین در صندلیهای ردیف دوم و سوم نیز فضای سر بسیار زیادی وجود دارد. با تا کردن صندلیهای ردیف سوم این نیسان بزرگ فضای بار قابلتوجه 920 لیتری را ارائه میکند.
اگرچه تریم چوب براق بکار رفته در کنسول مرکزی و تونل گیربکس موردپسند همه افراد نیست اما کلیت دکمهها و سوئیچهای نصب شده در این بخشها مشابه دیگر محصولات این خودروساز بوده و البته شامل کنترلهای صندلیهای گرم و سرد شونده، دوربینهای پارک 360 درجه، تهویه مطبوع چند ناحیهای و سیستم اطلاعات سرگرمی میباشد. همچنین سیستم اطلاعات سرگرمی پاترول که دارای صفحه لمسی 8 اینچی میباشد از ناوبری ماهوارهای استاندارد سود میبرد.
علاوه بر تمامی موارد یاد شده، کنسول مرکزی بزرگ این شاسیبلند دارای سردکن و دوربین عقب جاسازی شده در آینه وسط است. ورود و استارت بدون کلید، درب پشتی برقی (با عملکرد بسیار کند) و… از دیگر تجهیزات این خودرو هستند.
اگرچه برخی از جنبههای کابین پاترول سن نسبتاً بالای این خودرو را نشان میدهند اما بزرگترین ویژگی سنتی این خودرو پیشرانه 8 سیلندر 5.6 لیتری تنفس طبیعی آن است. البته علیرغم آزاد کردن 334 گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر، این قلب آهنین 400 اسب بخاری کاملاً سرحال و قوی بوده و البته 560 نیوتون متر هم گشتاور دارد.
با استفاده از سیستم زمانبندی سوپاپها که بهصورت الکترونیکی کنترل میشود، پیشرانه پاترول کاراکتر خاص خود را داشته و اگرچه حس خاص خودروهای عضلانی آمریکایی را تداعی نمیکند اما چندان دستخالی هم نیست. پیشرانه پاترول به یک گیربکس 7 سرعته نرم متصل شده است. این قوای محرکه در کل هماهنگی خوبی با یکدیگر داشته و 4 حالت رانندگی گوناگون (از رانندگی در جادههای باز تا خزیدن از روی صخرهها) را ارائه میکند. این غول 2.6 تنی با بر جای گذاشتن شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 7.77 ثانیهای ما را کاملاً سورپرایز کرد!
البته نقطهضعف این ماجرا مصرف سوختی است که پاترول نشان میدهد. اگرچه ما به مصرف سوخت متوسط 15.1 لیتری دست یافتیم اما اکثر اوقات باید مصرف نزدیک به 20 لیتر را در نظر داشته باشید. این خودرو از باک سوخت 140 لیتری استفاده میکند بنابراین باید انتظار محدوده حرکتی حدود 800 کیلومتری را داشته باشید.
اگرچه پاترول هرگز احساس بسیار سریع بودن را تداعی نمیکند اما روش هندل کردن این وزن زیاد رضایتبخش است. قطعاً لاستیکهای دیواره بلند در ایجاد سواری نرم تأثیر زیادی دارند اما نیسان همچنین روی سیستم تعلیق نیز کار کرده است. این سیستم تعلیق وظیفهای سخت بر عهده دارد زیرا هم راحتی مناسبی در جادهها ایجاد کرده و هم باید حرکات بدنه را کنترل نماید.
به عنوان بخشی از برنامه حملونقل هوشمند نیسان، پاترول با سیستمهای ایمنی جدیدی همچون پایش نقاط کور، کروز کنترل تطبیقی و هشدار برخورد جلو با ترمز اضطراری عرضه میشود.
اگرچه یک نیسان پاترول بدون وجود ویژگیهای آفرود اصلاً پاترول نخواهد بود اما این خودرو نیز همانند لندکروزر مدرن بیشتر همچنان توانا بوده و اگر با پاترول در جایی گیر کنید این کار احتمالاً به دلیل اشتباه شما در انتخاب حالت رانندگی مناسب بوده نه تواناییهای کم پاترول. ولی با این وجود هم شانس زیادی برای بیرون آمدن خودرو از حالت بد خود وجود دارد.
ما از رانندگی با نیسان پاترول لذت بردیم زیرا جدای از حمل راحت و بیدغدغهی 8 نفر، پاترول یک شاسیبلند کاملاً سنتی و دوستداشتنی است. بسیار بزرگ، بسیار تشنه و برای برخی افراد بسیار زشت!
نیسان تبحر زیادی در ساخت خودروهای خوش ساختی که قلب خریداران را به دست میآورد داشته و البته که باید پاترول بزرگ را هم یک خودروی جذاب بدانیم. اگرچه اینفینیتی QX80 قبلی برخی تشابهات را با پاترول دارد اما در این کلاس خودرویی باید همانند قضیه تویوتا لندکروزر و لکسس LX گزینه اصلی را برگزینید. نیسان پاترول با پیشرانهای دیزلی عرضه نمیشود اما امیدواریم همین نسخه 8 سیلندر 5.6 لیتری نیز خوب بفروشد. ما قطعاً هر بار که این خودرو را ببینیم لبخند خواهیم زد…
امتیاز از 100: 73
مشخصات نیسان پاترول 8 سیلندر پریمیوم
قیمت: امارات: 267,750 درهم – نسخه تیتانیوم: 280,350 درهم – نسخه تیتانیوم: 331,800 درهم
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: اعلام نشده
قدرت: 400 اسب بخار در دور 5800
گشتاور: 560 نیوتون متر در دور 4000
حداکثر سرعت: 210 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ادعایی: 14.4 لیتر در هر صد کیلومتر