تسلا مدل 3 اولین تلاش این خودروساز برای ارائه خودرویی دستیافتنی برای توده مردم بوده و البته نتیجه نهایی کاملاً احساسبرانگیز است، هرچند مدل 3 خودرویی خالی از اشکال نیست.
در مدت زمانی کاملاً کوتاه تسلا موفقیت بسیار بزرگی در عرصه خودروهای الکتریکی کسب کرد. با عرضه سدان مدل S و شاسیبلند مدل X، تسلا طعم موفقیت را چشید و هماکنون تلاش دارد مدل 3 را به عنوان خودرویی ارزانتر و پایه روانه بازار کند.
تسلا مدل 3 یک سدان کامپکت با قیمت بسیار پایینتر از سایر محصولات این شرکت بوده و هدف آن ترکیب قیمت ارزان با تکنولوژیهای پیشرو در کلاس است.
با ما همراه باشید تا از نقاط قوت و ضعف این خودروی جدید آگاه شوید.
اگرچه مدل پایه این خودرو هنوز عرضه نشده اما با قیمت اعلام شده 35 هزار دلاری شاهد تجهیزاتی همچون چراغهای جلو و عقب LED، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای، صندلیهای جلوی گرم شونده و برنامه موبایلی خلاقانه تسلا خواهید بود که استارت از راه دور و برخی عملکردهای دیگر را ارائه میکند.
موضوع عجیب اینکه سیستم پایش نقاط کور در این خودرو بهصورت استاندارد وجود نداشته و حتی بهصورت سفارشی نیز در هیچیک از تریم ها عرضه نمیشود.
کابین مینیمالیستی مدل 3 شاید در نگاه اول چندان جالب به نظر نرسد اما در مرکز داشبورد یک صفحه لمسی 15 اینچی قرار دارد که بخش اعظم عملکردهای خودرو را کنترل میکند. حتی با استفاده از این صفحه لمسی میتوان ستون فرمان را تنظیم کرد. البته این صفحهنمایش بزرگ در کلاس خود بیهمتا بوده و استانداردهای جدیدی را در این زمینه وضع کرده است.
مدل 3 همچنین کلیدهای سنتی دیگر خودروها را ندارد. بجای آن گوشی شما از طریق ارتباط بلوتوث به عنوان کلید خودرو عمل خواهد کرد. زمانی که با گوشی خود نزدیک خودرو شوید دربها بهصورت خودکار باز میشوند.
سختافزار اتوپایلوت تسلا نیز در این خودرو موجود بوده و مشتریان میتوانند با خرید آن از رانندگی خودکار استفاده کنند.
تسلاها همیشه به خاطر سریع بودن شناخته شدهاند و مدل 3 نیز از این قاعده مستثنا نیست. تستهای اولیه این خودرو نشان دادند که در 13.8 ثانیه میتواند مسافت 400 متر را طی کند و در محدوده خودروهای اسپورت قرار گیرد. شتاب گیری آنی و قوی همیشه تحسینبرانگیز بوده است.
هندلینگ هیجانانگیز:
علیرغم اینکه فرایند توسعه تسلا مدل 3 با در نظر گرفتن توده مردم صورت گرفته اما به وجهه اسپورت و چابک بودن نیز توجه شده است. توزیع وزن این خودرو در جلو/عقب به صورت 48/52 بوده و از این نظر پرفورمنس مدل 3 در رتبههای بالا میباشد.
همچنین باتریهای این خودرو در کف خودرو قرار داشته و بنابراین مرکز ثقل مدل 3 در پایینترین حد ممکن است.
تنها نسخهای که هماکنون در دسترس است میتواند با یکبار شارژ برد 500 کیلومتری داشته باشد. بدین ترتیب محدوده حرکتی این خودرو بیشتر از هر محصول الکتریکی دیگر شرکتها است. نسخه استاندارد این خودرو محدوده حرکتی 354 کیلومتری دارد که بیشتر از هیوندای آیونیک الکتریکی و نیسان الکتریکی بوده اما کمتر از شورولت بولت است.
با توجه به قیمت این خودرو باید انتظارات معقولی از مدل 3 داشت اما برخی نکات از نظر کیفیتی وجود دارد که به سادگی نمیتوان از آنها گذشت.
صندلی نیمکتی عقب بیشتر مناسب ردیف سوم شاسی بلندهای بزرگ بوده و به دلیل نبود حمایت از صندلیها نمیتوان به راحتی روی آن نشست. همچنین نبود پایش نقاط کور و هشدار ترافیک نیز در چنین خودروی پیشرفتهای عجیب است. همچنین مشکلاتی در رابطه با کیفیت کابین و ظاهر مدل 3 نیز گزارش شده است.
بحثهای زیادی درباره مشکلات تولید و تحویل این خودرو وجود داشته است. عرضه مدل پایه چندین بار به تأخیر افتاده است.
فلسفه تولید مدل 3 عرضه خودرویی ارزانقیمت، لوکس و الکتریکی بوده اما در نبود نسخه پایه به نظر میرسد این یک مأموریت بسیار سخت خواهد بود.