در جهان خودروهای کلاسیک مدلهای Z نیسان جایگاه ویژهای دارند. نیسان 370z در ده سال گذشته، از جهت تمامی ارزشها، رو به جلو حرکت کرده و از کیفیت بالایی برخوردار شده است. اولین نسل از داتسون 240z از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۳ به فروش میرسید. مدل 300zx نیسان نیز از سال ۱۹۹۰ میلادی تاکنون در بازار جولان میدهد.
370z هم اینک در یازدهمین سال تولید خود قرار دارد و تغییرات چندانی را نسبت به سال ۲۰۰۹ که جایگزین 350z شد، به خود ندیده است. فروش نیسان 370z در ایالات متحده با کاهش مواجه شده و به ۴۶۱۴ دستگاه در سال ۲۰۱۷ رسیده است و در سال جاری نیز با ۲۵ درصد کاهش نسبت به زمان مشابه سال پیش مواجه بوده است.
مدل 370z اینک به دومین محصول کم فروش شرکت نیسان پس از GT-R بدل شده و با این وجود، همچنان پس از حدود یک دهه تغییر خاصی در آن ایجاد نشده است. بهای نسخه پایه 370z در حدود ۳۰ هزار دلار است و با ۳۳۲ اسب بخار قدرت نهفته در زیر کاپوت، این کوپه دیفرانسیل عقب چندان هم خودروی دمده ای محسوب نمیشود. سال گذشته نیز نیسان تلاش نمود تا با ارائه نسخه heritage که برخی آپشن ها نظیر: آینههای جانبی مشکی، گرافیک بیرونی مشکی براق، دوخت زرد رنگ پوشش های چرمی کابین و تزیینات چرمی زردرنگ غربیلک فرمان بر آن مضاف شده بود، کمی بر جذابیت مدل پایه این خودرو بیافزاید. لازم به ذکر است نسخه heritage در رنگهای زرد، آبی و مشکی به فروش میرسد. بهای نمونه مورد بررسی به همراه کفپوش ۱۴۰ دلاری به 31,805 دلار رسیده است. این قیمت در حدود ۱۵۹۵ دلار کمتر از مزدا میاتا MX-5 با قدرت ۱۵۵ اسب بخار و پیشرانه ۲ لیتری است.
خودروی 370z با پیشرانه V-6، بسیار سریعتر از مزدا میاتا است. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت این خودرو برابر ۵ ثانیه بوده و نتایج حاصل از آزمون یکچهارم مایل آن هم برابر ۱۳.۶ ثانیه در سرعت 170.6 کیلومتربرساعت بوده است. میزان شتاب 370z تقریبا معادل مدل 300zx توربو 1991 است.
پیشرانههای سری VQ نیسان از سال ۲۰۰۲ تا کنون نیروبخش انواع و اقسام خودروهای سدان، پیکاپ و شاسی بلند نیسان بودهاند. 370z به نمونه ۳.۷ لیتری با ضریب تراکم ۱:۱۱ مجهز شده که حداکثر توان خروجی آن در دور موتور 7000rpm قدرت خود را به نمایش میگذارد. همچنین حداکثر گشتاور این پیشرانه برابر 366 نیوتنمتر است که در دور موتور 5200rpm نمایان میشود.
همچنین میزان زیادی گشتاور در دورهای پایین موجود است که رانندگی با 370z را در سطح شهر تسهیل میکند. گیربکس شش سرعته این خودرو دارای ضرایب دنده نسبتا کوتاه است و به همین دلیل خودرو در سرعتهای بالاتر نیز شتابگیری خوبی دارد و کمتر احتیاج به معکوس کشیدن در این خودرو احساس خواهد شد.
متاسفانه لرزشهای زیادی در اهرم تعویض دنده حس میشود، تا حدی سنگین و سفت به نظر رسیده و همانند پدال کلاچ عملکرد دلنشینی ندارد.
برخلاف سنگینی و سفتی بیش از حد اهرم تعویض دنده، غربیلک فرمان 370z بسیار نرم بوده و به راحتی با یک انگشت چرخانده میشود.
پنل کیلومترشمار پشت غربیلک فرمان جانمایی دقیق و بسیار مناسبی داشته و درست در همان جایی است که باید برای یک خودروی اسپرت در نظر گرفت.همچنین یک نشانگر دمای روغن هم وجود دارد که این روزها دیگر غیر معمول به نظر میرسد. چراغ نشانگر قرمز رنگ دندهها هم در دور موتور 7000rpm شروع به چنگ زدن میکند.
ادوات داخلی کابین به خوبی در کنار هم گردآوری شده است. فقدان امکانات مدرنی نظیر صفحه نمایشگر لمسی، سامانههای کمکی راننده همچون مانیتورینگ نقاط کور کاملا احساس میشود.
شاسی 370z با ساختار استرات-تاور سه نقطهای در جلو و وجود یک میله استحکام بخش در عرض فضای زیرین صندوق عقب، قرص و محکم جلوه میکند. با وجود توزیع 55.2 درصدی وزن 1509 کیلوگرمی این خودرو در بخش جلو اما 370z از تعادل خوبی حتی در حین عبور سریع از روی ناهمواری های سطح جاده برخوردار است. لکن در سرعتهای بالاتر ناگهان عملکرد سامانه تعلیق به صورت ناامیدکنندهای، غیرمطمئن به نظر میرسد. همچنین مقدار زیادی کمفرمانی در دماغه 370z پدیدار خواهد شد.
نتایج حاصل از تست شتاب جانبی این خودرو ما را به ثبت رکورد 0.89g رساند که با مزدا میاتا برابری میکند. همچنین در سرعتهای بالا، عملکرد پدال ترمز چندان باب میل ما نبود و کمی طولانی و بیش از حد تقویت شده جلوه میکند. پس از فشردن ترمز، 370z از سرعت ۱۱۲ کیلومتربرساعت در فاصله 54.86 متری به طور کامل متوقف شد که حدود 1.5 متر طولانیتر از رکورد ترمز میاتا است.
همچنین عملکرد دیفرانسیل خودرو هم کمی با مشکل مواجه است. اگر شما سامانه کنترل پایداری را خاموش کنید، در عبور از پیچهای باریک کمی با مشکل و محدودیت مواجه خواهید شد. البته با سفارش دیفرانسیل لغزش محدود و پرداخت بهای 3,730 دلاری آن، این مشکل تا حد زیادی برطرف خواهد شد. همچنین با پرداخت این مبلغ، یک مجموعه ترمز بزرگتر و رینگهای ۱۹ اینچی هم به خودروی شما اضافه خواهد شد.
آنگونه که ما اطلاع داریم، هنوز خبری از کار بر روی تولید نسل هفتم مدلهای Z نیسان آغاز نشده و معلوم هم نیست که چه زمانی این پروژه اجرا خواهد شد. امیدواریم هر چه زودتر شاهد شروع این امر باشیم، چراکه با توجه به معرفی نسل جدید تویوتا سوپرا اصلا جایز نیست که 370z با همان تکنولوژی و شمایل قدیمی به کار خود ادامه دهد.