اگر خودروها را از نظر ارزش در برابر مبلغ پرداختی و میزان اسب بخار تولیدی به ازای هر کیلوگرم وزن خود سنجش کنید تعداد معدودی از آنها خواهند توانست به پای فورد موستانگ GT برسند. موستانگ نماد آمریکاییها بوده و بهای آنها از حدود 41 هزار پوند آغاز میشود. این خودرو قدرت آئودی RS5 را با قیمت A5 دو لیتری عرضه میکند.
با توجه به اصلاحات صورت گرفته در مدل سال 2018 به نظر میرسد فورد راضی نشده است. پیشرانه 8 سیلندر 5 لیتری هماکنون قدرت 444 اسب بخاری دارد که 38 واحد بیشتر از قبل بوده و البته این قدرت بیشتر به خاطر بازنگری سیستم سوخترسانی که ترکیبی از تزریق پورت و مستقیم بوده به دست آمده است. با استفاده از یک گیربکس 10 سرعته اتوماتیک، موستانگ ما تنها در 4.3 ثانیه خود را از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرساند. این زمان برای نسخه مجهز به گیربکس دستی 4.6 ثانیه میباشد.
موضوع دیگر اینکه پیشرانه 2.3 لیتری اکوبوست موستانگ قدرت کمتری داشته و قوانین سختگیرانهتر آلایندگی باعث شدهاند قدرت آن با 27 واحد کاهش به 286 اسب بخار برسد.
اما بهروزرسانیهای این خودرو تنها به زیر کاپوت ختم نمیشوند. سپرهای جلو و عقب جدید، چراغهای جلوی نازکتر و LED به همراه چهار خروجی اگزوز از جمله تغییرات مدل 8 سیلندر موستانگ هستند. همچنین رینگهای 19 اینچی آلیاژی به همراه سه رنگ بدنه جدید هم در دسترس خریداران میباشند.
پلاستیکهای نرمتر روی داشبورد باعث بهبود فضای داخلی شدهاند اما بزرگترین و مهمترین داستان در این بخش تکنولوژیهای بکار رفته است. یک صفحه لمسی 8 اینچی پذیرای سیستمهای اندروید اتو و اپل کارپلی میباشد. موضوع مهمتر وجود پشت آمپرهای 12 اینچی جدید بجای نمونههای سنتی است که فوقالعاده به نظر میرسد و میتواند اطلاعات گوناگونی را نشان دهد.
سیستم تعلیق نیز دستخوش تغییر شده و همه اینها به خاطر بهبود سواری موستانگ بوده است. شوکهای بهروز شده، میلههای ضد لغزش کلفتتر باعث بهبود سواری خودرو میشوند اما موستانگ هنوز هم در شهر کمی ناراحت کننده بوده و در سرعتهای بالا نیز هرگز رام حس نمیشود. البته با استفاده از دامپرهای تطبیقی فورد موستانگ بسیار رضایتبخشتر از قبل خواهد بود.
فرمان موستانگ به عنوان یک خودروی عضلانی کاملاً سنگین بوده و اگرچه احساس چندانی به راننده منتقل نمیکند اما به اندازه کافی دقیق است. شاسی متوازن خودرو نیز کار خود را به خوبی انجام میدهد.
برخلاف تکنولوژی جدید سیستم تعلیق ما گیربکس 10 سرعته را چندان نمیپسندیم. علیرغم تعویضهای نرم، این گیربکس در امر پاسخ دادن تنبل بوده و هم از نظر معکوس دادن و هم از تعویضهای پشت فرمان بد عمل میکند. گیربکس 6 سرعته دستی با ذات موستانگ 8 سیلندر همخوانی فوقالعادهای داشته و دقیقتر از قبل است.
موستانگ پیش از فیس لیفت در تستهای یورو انکاپ نتایج ضعیفی به دست آورده بود زیرا فاقد تکنولوژیهای ایمنی بود. مدل سال 2018 این خودرو به لطف سیستم پیشگیری از برخورد با تشخیص عابران پیاده و همچنین دستیار حفظ خودرو بین خطوط میتواند دو ستاره قبلی را ارتقا دهد.
فورد موستانگ در بازار خودروهای اسپورت جایگاه منحصربهفردی دارد. این خودرو بسیار قویتر از تویوتا GT86 بوده و بسیار ارزانتر از ب ام و M4 است و البته ویژگیهای لذتبخش و بی حاشیهی یک خودروی دیفرانسیل عقب را با نعرههای پیشرانهای 8 سیلندر ترکیب کرده است. اگرچه این خودرو از نظر کیفیت ساخت عقبتر از برخی رقبای آلمانی است اما از نظر قیمتی کمتر خودرویی میتواند به آن نزدیک شود.
مشخصات فورد موستانگ GT Fastback 5.0 V8 10 Speed Auto
قیمت: 43165 پوند
پیشرانه: 8 سیلندر 5 لیتری بنزینی
قدرت/گشتاور: 444 اسب بخار/527 نیوتون متر
گیربکس: 10 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.3 ثانیه
حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 12.1 لیتر در هر صد کیلومتر