امروز پیشرانههای V-8 فراری آنچنان عادی و فراوان شدهاند که اصطلاحا جا برای نگهداری آنها کم آوردهایم؛ بنابراین شما میتوانید یکی از آنها را در مازراتی لوانته 2019 پیدا کنید. اگرچه این پیشرانه توسط فراری ساخته شده اما بایستی بدانید که فاقد میللنگ فلت-پلین(flat-plane) بوده و در دو سطح مختلف از توان خروجی ارائه شده است: لوانته GTS با ۵۴۲ اسب بخار و لوانته تروفئو با 582 اسب بخار.
جدای از پیشرانه تفاوت چندانی میان مدلهای جدید V-8 و انواع V-6 موجود مشاهده نمیشود. اسپلیتر پایینی قسمت جلو و سپر عقب در نسخه GTS، به صورت همرنگ با بدنه خواهند بود و در مدل تروفئو به طرح فیبر کربن درخواهند آمد.
طبق گفته Klaus Busse رییس طراحی FCA، سپر جلو با ورودی های بزرگتر هوا، نمونه بهتر و کاربردیتری برای سازگاری با پیشرانه بزرگتر V-8 خواهد بود. او می گوید ما نه تنها در دنیایی زندگی میکنیم که اخبار فیک وجود دارد بلکه ورودی هوای فیک، خروجی هوای فیک و حتی اگزوز فیک نیز وجود دارد. البته سیستم اگزوز چهارگانه که در هر دو نسخه لوانته به کار گرفته شده کاملا واقعی بوده و دارای حالات بلند(LOUD) و ساکت(Quiet) است. دو نوع رینگ ۲۰ و ۲۱ اینچی نیز مختص نسخههای V-8 مازراتی لوانته ۲۰۱۹ ارائه شده است.
تنها تفاوت ظاهری بین GTS و تروفئو، وجود خروجی هوا بر روی درب کاپوت تروفئو و نقش بستن کلمه تروفئو در نشان مازراتی بر روی ستون D است. همچنین با بالازدن درب موتور این دو نسخه متوجه میشوید که مانیفولد هوا و کاور درب سوپاپ به رنگ قرمز بوده و متمایز از نسخه GTS است. خب با این تفاسیر، کدام یک را انتخاب میکنید؟ تروفئو یا GTS؟
برای جواب به این سوال شما بایستی ابتدا به سراغ ویژگیهای پیشرانهی آنها بروید. همانند پیشرانه موجود در مازراتی کواتروپورته GTS، در اینجا نیز با یک نمونه ۳.۸ لیتری مواجه هستیم با این تفاوت که سرسیلندرها مورد بازبینی قرار گرفته و از سوپاپها و میل سوپاپهای جدید در آن استفاده شده است. همچنین پیستونها و شاتونها نیز اصلاح شدهاند.
هر دو نسخه لوانته GTS و تروفئو از توربوشارژرهای تویین اسکرول مشابه بهره میبرند اما برنامهریزی (الکترونیکی) در تروفئو به منظور ایجاد بوست بیشتر و افزایش توان خروجی، نسبت به GTS متفاوت است.
هر دو پیشرانه حداکثر گشتاوری معادل 730 نیوتن متر در دور موتور 2500RPM ایجاد مینمایند که به واسطه گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ZF 8HP، به سوی هر چهار چرخ انتقال می یابد. در حالت استاندارد ۱۰۰ درصد نیروی تولیدی به چرخهای عقب منتقل میشود و در صورت لزوم میتوان حداکثر نیمی از آن را به سوی چرخهای جلو گسیل داشت.
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت لوانته S با پیشرانه V6 معادل ۵.۳ ثانیه است و ما انتظار داریم تا این ویژگی برای لوانته GTS معادل ۴.۱ ثانیه و برای لوانته تروفئو در حدود ۳.۸ ثانیه باشد. حداکثر سرعت آنها نیز به ترتیب در حدود 291 و 304 کیلومتربرساعت تخمین زده شده است.
سیستم تعلیق هر دو نسخه دارای دو حالت نرمال و اسپرت است که در حالت دوم، ارتفاع خودرو تا 0.4 اینچ پایین خواهد آمد. همچنین تروفئو یک حالت کورسا نیز دارد که ارتفاع را یک اینچ دیگر کاهش داده و قابلیت لانچ کنترل را نیز فعال میکند.
کنترل بدنه خودرو هنگام رانندگی عادی بسیار عالی است اما جین عبور پرسرعت از روی دستاندازهای بزرگ، بدنه خودرو با برخی حرکات جانبی مواجه خواهد شد. در تمامی حالات، عملکرد غربیلک فرمان سریع و بسیار مناسب است و لوانته تبادل بسیار خوبی بین راحتی و عملکرد ایجاد نموده است.
ارزشگذاری مازراتی بر روی دو مدل لوانته GTS و تروفئو به گونهای است که محصول مشابه رقیب آلمانی یعنی پورشه کاین توربو و توربوS را هدف قرار داده است. بهای لوانته GTS معادل 121,475 دلار بوده و این رقم در تروفئو تا 171,475 دلار افزایش خواهد یافت. جهت یادآوری بایستی عرض کنیم که قیمت مرسدس GLE63 S با ۵۷۷ اسب بخار قدرت، معادل 112,855 دلار است.
مازراتی انتظار دارد تا حدود ۱۰ درصد از کل فروش لوانته به نسخههای V8 آن اختصاص یابد که این آمار منطقی به نظر میرسد و میتواند خیل پیشرانههای V8 فراری را در سطح جهان گسترش دهد!