فورد اکسپلورر در طول عمر چندین ساله خود با تغییرات قابلتوجهی روبرو شده و از یک خودروی سرسخت و خشن به مدلی متمدنتر تبدیل شده است.
شاسیبلند نمادین فورد به فصل جدید خود در داستانی رنگارنگ رسیده است. نسل کاملاً جدید با زیرساخت مبتنی بر سیستم دیفرانسیل عقب… خب بیایید با یکدیگر پیشنمایشی از نسل بعدی این خودرو داشته باشیم.
از آنجایی که اکسپلورر فروش بالایی داشته بنابراین فورد در بحث طراحی خیلی شتابزده و رادیکال عمل نکرده است. در واقع شما با اولین نگاه به این خودرو شاید نسل جدید اکسپلورر را یک فیس لیفت ماژور بدانید اما اینگونه نیست.
نسل جدید اکسپلورر طراحی کلی روانتری خواهد داشت که مشابه لینکلن آویاتور است. شباهتهای دو خودرو به همینجا ختم نمیشود زیرا استایل بخش جلویی نیز ترکیبی از فورد اِج و کانسپت اکسپلورر آمریکا 2008 خواهد بود.
چراغهای LED اکسپلورر جدید حالت افقی داشته و جلوپنجره آبشاری نیز زیر آن نصب شده است. بخش پایینی سپر از ورودیهای مشابه با رنجروور سود برده است. در پروفایل جانبی نیز شاهد ستون C قوی، سقف شناور، فریمهای نازکتر شیشه و… خواهیم بود.
یکی از بزرگترین تغییرات نسل جدید این شاسیبلند استفاده از معماری دیفرانسیل عقب CD6 با پیشرانهای طولی است. این پلتفرم که در لینکلن آویاتور و حتی نسل بعدی موستانگ هم بکار میرود ابعاد بزرگتری داشته و باعث میشود اکسپلورر جدید ظاهر بهتری داشته باشد. طبیعتاً این پلتفرم میتواند از سیستم چهار چرخ محرک هم پشتیبانی کند.
به این ترتیب اکسپلورر جدید خودرویی ایمنتر و هیجانانگیزتر در مقایسه با نسل فعلی خواهد بود.
به لطف جزئیات جدیدی که از قوای محرکه اکسپلورر پلیس اینترسپتور منتشر شده، ما بهتر میتوانیم از قوای محرکه نسل جدید اکسپلورر آگاهی پیدا کنیم.
این خودرو از پیشرانههای 4 سیلندر 2.3 لیتری توربو، 6 سیلندر 3.3 لیتری، 6 سیلندر 3.3 لیتری هیبریدی و 6 سیلندر 3 لیتری اکوبوست سود خواهد برد و با گیربکس 10 سرعته اتوماتیک عرضه خواهد شد. پیشرانه 3 لیتری توربو در نسخه اکسپلورر ST حضور خواهد داشت و قدرت 400 اسبی و گشتاور 542 نیوتون متری خواهد داشت.
مدل 3.3 لیتری هیبریدی نیز دارای ترمز احیا شوندهی کارا و مجموعه باتری لیتیوم-یونی ای خواهد بود که فضای بار عقب را تحت تأثیر قرار نمیدهد.
سیستم دستیار راننده کوپایلوت 360 فورد بهصورت استاندارد در تمامی نسخهها بکار خواهد رفت و از جمله تجهیزات آن میتوان به دستیار پیشگیری از برخورد با شناسایی عابران، پایش نقاط کور، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و هدآپ دیسپلی با تشخیص علائم ترافیکی اشاره کرد.
همچنین سیستم اطلاعات سرگرمی Sync3 فورد بهصورت استاندارد در اکسپلورر جدید بکار خواهد رفت. صفحهنمایش تبلت مانند، ارتباطات 4G LTE، اندروید اتو و اپل کارپلی و شارژ بیسیم از دیگر تجهیزات این خودرو خواهد بود.
نسل جدید فورد اکسپلورر باید به مصاف رقبای برجستهای همچون جیپ گرند چروکی، داج دورانگو، بیوک انکلیو، جی ام سی آکادیا، شورولت تراورس، هوندا پایلوت، مزدا CX-9، تویوتا هایلندر و سوبارو ایسنت برود.
احتمالاً این شاسیبلند جدید در نمایشگاه خودروی لسآنجلس سال جاری رونمایی میشود و فروش آن از اوایل سال آینده شروع خواهد شد.