1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. رونمایی از X70، اولین کراس‌اوور پروتون + عکس

رونمایی از X70، اولین کراس‌اوور پروتون + عکس

22 مهر 1397
  • 0

شرکت مالزیایی پروتون که به‌تازگی تحت مالکیت گروه خودروسازی جیلی چین قرار گرفته، رسماً اولین کراس‌اوور خود را با نام X70 معرفی کرده است؛ اما این خودرو کراس‌اوور جدیدی نیست بلکه در اصل همان جیلی Boyue است که ری‌بج شده (تغییر برند داده شده) و قرار است با برند پروتون در مالزی عرضه گردد؛ بنابراین X70 اولین محصول پروتون پس از مالکیت جیلی محسوب می‌شود. این خودرو فعلاً در چین تولید شده و به‌صورت وارداتی در مالزی عرضه خواهد شد.

 رونمایی از X70، اولین کراس‌اوور پروتون

X70 در ظاهر هیچ تفاوتی با Boyue ندارد و تنها جلوپنجرهٔ آن با نمونهٔ جدید و منحصربه‌فردی تعویض شده است. در داخل این جلوپنجره سه میلهٔ افقی کار شده و در میانهٔ آن‌ها لوگوی پروتون بجای لوگوی جیلی قرار گرفته است. مدیر پروتون آقای «ازلان عثمان» دلیل تغییرات ظاهری جزئی X70 را سرعت بخشیدن به فرایند معرفی آن اعلام کرده است؛ اما قرار است تا اواسط سال آینده، تولید این خودرو به‌صورت CKD در مالزی آغاز شود که آن نسخهٔ تولیدی تفاوت‌های ظاهری بیشتری با Boyue خواهد داشت.

 رونمایی از X70، اولین کراس‌اوور پروتون

در داخل X70 نیز همه‌چیز مشابه Boyue بوده و کابین این کراس‌اوور چینی هم دست‌نخورده باقیمانده است. در اینجا چرم ناپای قهوه‌ای در صندلی‌ها، رو دری‌ها و غربیلک فرمان کار شده است. ازجملهٔ تجهیزات X70 نیز می‌توان به کنترل تهویهٔ اتوماتیک دو منطقه‌ای، نمایشگر هشت اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، اینترنت 4G، چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن‌های اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، آینه‌های جانبی جمع شوندهٔ الکتریکی، چراغ‌های LED با دی‌لایت و رینگ‌های 18 اینچی آلیاژی اشاره کرد. این خودرو همچنین به صفحه آمپر تمام دیجیتالی قابل تنظیم هم مجهز شده است. این ویژگی برای اولین بار است که توسط برند پروتون ارائه می‌گردد. تیپ‌های بالایی X70 از سقف پانورامای شیشه‌ای کامل نیز برخوردار هستند.

به ایمنی X70 نیز توجه زیادی شده است به‌گونه‌ای که برای آن طیف گسترده‌ای از تجهیزات و سیستم‌های ایمنی همچون دوربین دید 360 درجه، ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، سیستم پایش نقاط کور، شش ایربگ و سیستم پایش باد تایرها در نظر گرفته شده است؛ اما تغییر عمده‌ای که در X70 نسبت به Boyue انجام گرفته تبدیل آن از حالت فرمان چپ به فرمان راست است زیرا سیستم رانندگی در مالزی مانند بسیاری از کشورهای جنوب شرقی آسیا از نوع فرمان راست است. بنابراین Boyue اولین محصول جیلی محسوب می‌شود که به‌صورت فرمان راست هم تولید شده است.

X70 یا همان Boyue با یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری چهار سیلندر توربو در مالزی عرضه می‌شود. این موتور 180 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور دارد که انتقال آن توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد. X70 در دو نسخهٔ دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک قابل انتخاب است. Boyue به‌منظور عرضه در مالزی مورد آزمایش‌های گسترده‌ای قرار گرفته است به‌گونه‌ای که تعداد 77 دستگاه نمونهٔ آزمایشی آن، در بیش از دو میلیون کیلومتر تحت آزمون‌های قابلیت اطمینان قرار گرفته‌اند. انتخاب نام این کراس‌اوور چینی هم در مالزی به نظرسنجی گذاشته شده که حدود 90 هزار نفر در آن شرکت کرده و 60 درصد از آن‌ها به نام X70 رأی داده‌اند. قیمت پروتون X70 هنوز اعلام نشده است اما پیش‌فروش آن از ماه سپتامبر با پیش‌پرداخت هزار رینگت (240 دلار) آغاز شده است.

منبع پدال


نظرات