1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. پاتک سوئدی ها به آلمان ها با معرفی خودروی بی‌نظیر ولوو S۶۰

پاتک سوئدی ها به آلمان ها با معرفی خودروی بی‌نظیر ولوو S۶۰

22 مهر 1397
  • 0

در این گزارش به معرفی «ولوو S۶۰» مدل ۲۰۱۹ که می خواهد مرسدس سدان های اسپورت بنز و ب.ام.و و آئودی را به چالش بکشد، میپردازیم.

اگر حدود 10 سال پیش از هر شخص علاقه مند به صنعت خودروسازی می پرسیدید که کسل کننده ترین (و شاید نچسب ترین!) طراحی خودرو در بین همه محصولات مربوط به کدام برند است، احتمالا «ولوو» جواب مشترک خیلی از آنها بود! واقعیت این است که برند سوئدی ولوو طی دهه های گذشته هرچه که در مباحث دینامیکی و ایمنی، حرف های زیادی برای گفتن داشت اما در زمینه طراحی، به وضوح نمره مردودی می گرفت.

 پاتک سوئدی ها به آلمان ها با معرفی خودروی بی‌نظیر ولوو S۶۰

همین امر سبب شده بود تا محصولات ولوو هرگز نتوانند آنگونه که باید و شاید در برابر رقبای آلمانی و آمریکایی خود قد عمل کنند. ولی طی سه چهار سال اخیر و بعد از اعمال تغییرات اساسی در دپارتمان طراحی ولوو، این شرکت شاید یک انقلاب درونی بود و توانست به سرعت سری در میان سرها درآورد. بعد از محصولات جدیدی چون XC90 (که به بازار ایران نیز آمد) و S90، حالا نوبت به نسل نو S60 رسیده تا شانس خود را در این بازار پررقابت امتحان کند.


چرا باید S60 را جدی گرفت؟


 پاتک سوئدی ها به آلمان ها با معرفی خودروی بی‌نظیر ولوو S۶۰

بدون مبالغه S60 را باید یکی از جذاب ترین خودروهای حال حاضر جهان دانست. طراحی ظاهری این خودرو همان زبان طراحی انقلابی ولوو را دنبال می کند که پیشتر در مدل XC90 دیده بودیم. این خودرو در نمای جلو با بهره گیری از چراغ های «دی لایت» که به شکل حرف T انگلیسی طراحی شده، بسیار جذاب و فراتر از زمان به نظر می رسد. ضمن آنکه در نمای جانبی و عقب نیز از تناسب فوق العاده ای بهره مند است که در کمتر سدان اسپورتی مشابه آن را می بینیم. برای درک بهتر موضوع کافی است به یاد آوریم که نسل نو مرسدس بنز C-Class و ب.ام.و سری 3 بعد از رونمایی تا چه اندازه سیبل انتقادات قرار گرفتند اما S60 در مقوله طراحی از هر نقدی در امان مانده است.

اما این برای موفقیت کافی نیست. شرکت ولوو در کنار طراحی زیبا، به مولفه های دیگری همچون مشخصات فنی و تجهیزات رفاهی نیز توجه ویژه داشته است. این محصول روی پلتفرم انعطاف پذیر ولوو (که به اختصار به SPA معروف است) طراحی شده. این پلتفرم با داشتن حسگرهای مختلف، پارامترهای رانندگی و ایمنی را در لحظه آنالیز کرده و بهترین راندمان را در اختیار راننده قرار می دهد. همچنین این خودرو به سامانه «اتوپایلوت» (خود ران) مجهز شده که فرمان پذیری و شتابگیری خودرو را تا سرعت 130 کیلومتر بر ساعت بر عهده دارد. شرکت ولوو اعلام کرده که در فاز نخست تولید، دو نوع پیشرانه برای S60 در نظرگرفته که اولی از نوع تویین توربو با قدرت 340 اسب بخار بوده و دیگری از نوع هیبریدی بوده که دارای 400 اسب بخار قدرت است. همچنین پیش بینی می شود که تا سال آتی میلادی دو نوع پیشرانه کوچک بنزینی نیز برای این خودرو قابل سفارش باشد.


با چه قیمتی خواهد آمد؟


 پاتک سوئدی ها به آلمان ها با معرفی خودروی بی‌نظیر ولوو S۶۰

نسل نو ولوو S60 با قیمت پایه 35 هزار دلار عرضه خواهد شد که این رقم در مدل فول آپشن هیبریدی به 55 هزار دلار می رسد. از این حیث ولوو ارزان تر از رقبای آلمانی همچون «سری 3» و «C-Class» خواهد بود که این نیز می تواند امتیاز ویژه ای برای این محصول به شمار آید. اما 60 به ایران نیز خواهد آمد؟! با آنکه چند سالی می شود محصولات ولوو (به صورت غیر مستقیم) در ایران عرضه می شود اما با توجه به شرایط خاص این روزهای کشور و ممنوعیت واردات خودرو، به نظر نمی رسد که به این زودی ها شاید حضور S60 در خیابان های کشورمان باشیم.

قطعا اگر این خودرو با قیمت مناسب تری نسبت به رقبای آلمانی به ایران می آمد شاهد رقابت داغی در کلاس سدان های اسپورت و نیمه لوکس بودیم.

 پاتک سوئدی ها به آلمان ها با معرفی خودروی بی‌نظیر ولوو S۶۰



نظرات