در قارهی اروپا و بهویژه در بریتانیا، فوکوس برای فورد به منزلهی رانندهی هواپیمای بوئینگ 747 است. فروش فوکوس در سال 2017 و تنها در این کشور بیشتر از کل فروش کمپانیهای ولوو، رنو و هوندا بوده است.
بنابراین زمانی که بحث نسل جدید فورد فوکوس میشود جایی برای خطا وجود ندارد. اگر فوکوس جدید به اندازهی کافی جادار نباشد خانوادهها آن را انتخاب نخواهند کرد. اگر این خودرو به اندازه کافی کممصرف نباشد ناوگانهای خودرویی نیز به آن نظر نخواهند انداخت؛ و اگر سواری آن خوب نباشد طرفداران پر و پا قرص فوکوس شانس دوبارهای به آن نخواهند داد. ما برای اولین بار پشت فرمان چهارمین نسل این خودرو نشستهایم تا ببینیم فوکوس جدید چه در چنته دارد.
و زمانی که فورد میگوید نسل جدید فوکوس کاملاً جدید است یعنی واقعاً جدید است. هیچ قطعهای از نسل پیشین در این خودرو به کار نرفته است.
فوکوس جدید بر پایهی پلتفرمی کاملاً جدید با نام C2 ساخته شده و دارای تجهیزات و طراحی جدیدی میباشد.
علیرغم محبوبیت بالا، فوکوس در سال 2017 سومین خودروی پرفروش بازار بریتانیا لقب گرفت که دلیل آن سن بالای فوکوس قدیمی در مقایسه با رقبای کارکشته بود. فورد درباره نسل جدید این خودرو ادعاهای بزرگی داشته و میگوید فوکوس 2018 بهترین خودروی تاریخ کمپانی میباشد.
توجه داشته باشید که فورد نمیگوید “زیباترین” بلکه میگوید “بهترین”! بحث طراحی و زیبایی موضوعی شخصی بوده اما از نظر ما زیبایی فوکوس جدید به نوع تریم ارائه شده بستگی دارد. در تریم تیتانیم X و رنگ بدنهی آبی کرومی شاهد طراحی چندان جالبی نیستیم مخصوصاً اینکه رینگهای 17 اینچی نیز کوچک به نظر میرسند؛ اما مدلهای ST-Line جذابیت بصری بیشتری دارند زیرا از استایل اسپورت تر برخوردار میباشند.
کابین نسل پیشین فوکوس نقطهضعف این خودرو محسوب میشد. دکمههای زیاد و سیستم اطلاعات سرگرمی از مد افتاده باعث شده بود کابین نسل قبلی قدیمی جلوه کند. فورد در نسل جدید فوکوس به این موارد توجه زیادی داشته و صفحه لمسی 8 اینچی واضح و پاسخگویی ر نصب کرده است. این صفحهنمایش اکثر عملکردها را در خود جای داده است. خوشبختانه هنوز هم دکمههایی زیر صفحهنمایش برای سیستم صوتی و سیستم تهویه مطبوع وجود دارد.
اما جای شرمساری دارد که طراح کابین فورد به اهرم تعویض دنده توجهی نداشته و به نظر میرسد این اهرم دنده از نسل اول موندئو گرفته شده است. همچنین طرح رنگی بکار رفته در خودروی حاضر در تست کمی یکنواخت به نظر میرسد؛ اما جدای از این موارد شما در کابینی ارگونومیک و تر و تمیز حضور خواهید داشت.
از آنجایی که خریداران بریتانیایی روز به روز از پیشرانههای دیزلی روی برمیگردانند بنابراین فورد پیشبینی میکند بخش اعظم فروش فوکوس جدید را پیشرانهی 3 سیلندر 1 لیتری اکوبوست تشکیل دهد. این پیشرانه واقعاً عالی بوده و در فیستا امتحان خود را به خوبی پس داده است. پیشرانهی موردبحث سه خروجی متفاوت 85، 100 و 124 اسب بخاری داشته و اینجا قویترین نسخهی آن با گیربکس 6 سرعته دستی همراه شده است.
این پیشرانه نرم، آرام و قوی بوده و برای خانوادهها انتخاب مناسبی خواهد بود. پیشرانه در دورهای زیر 2 هزار کمی تعلل دارد اما فراتر از آن مناسب نشان میدهد. فورد میگوید شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت فوکوس با این پیشرانه برابر با 10 ثانیه است که برای این بخش از بازار کاملاً کفایت میکند.
شما میتوانید با پرداخت 1330 پوند دیگر گیربکس 8 سرعته اتوماتیک را انتخاب کنید که باعث افزایش آلایندگی فوکوس جدید میشود. همچنین مصرف سوخت این نسخه بیشتر از مدل دستی میباشد. ما علاقهای به سفارش این گیربکس نداریم زیرا جدای از فواصل تعویض طولانی، گیربکس دستی هیجانانگیز بوده و کلاچ هم نرم است.
اما بهتر از قوای محرکهی فوکوس جدید شاسی و پاسخ و فرمان آن است و این خودرو هماکنون با پایداری و دقت مثالزدنی پیچها را طی میکند، چیزی که در نسل قبلی دیده نمیشد. نسل جدید این خودرو به خوبی با دست اندازها کنار آمده و فرمان دقیق آن نیز کاملاً از دستورات راننده اطاعت میکند. فوکوس بار دیگر عنوان بهترین سواری در کلاس خود را به دست آورده است.
اگرچه سواری این خودرو عمدتاً نرم و تحت کنترل است اما از نظر نرمی به پای فولکسواگن گلف نمیرسد. فوکوس 1 لیتری از سیستم تعلیق سنتی میله پیچشی در بخش عقب استفاده کرده است. مدلهای قویتر 1.5 یا 2 لیتری در بخش عقب از طراحی رضایتبخشتر مستقل استفاده میکنند که راحتی بیشتری را به ارمغان میآورد.
اما فاکتور مهم خریداران خانوادگی فضای کابین و بار است. پلتفرم جدید c2 باعث شده فاصله بین محوری فوکوس جدید 53 میلیمتر افزایش یابد درحالیکه فضای کابین نیز بهبود یافته و صندلیها در جایگاه بهتری نصب شدهاند.
در بخش عقب فضای سر و زانوی مناسبی وجود داشته و سه نفر میتوانند بدون دردسر خاصی روی صندلی بنشینند. همچنین بهصورت استاندارد دو نقطه اتصال ایزوفیکس هم وجود دارد. صندوقعقب این خودرو فضای قابلتوجه 375 لیتری دارد که یکی از بهترینهای کلاس میباشد. خواباندن صندلیهای عقب این فضا را به 1354 لیتر میرساند که بهتر از گلف است.
فورد هنوز جزئیات مربوط به فروش لیزینگی این خودرو را منتشر نکرده اما گفته میشود مدل تیتانیم X با پیشرانه 1 لیتری با سپرده 5 هزار پوندی و اقساط ماهیانه 225 پوندی عرضه خواهد شد. این شرایط درست همانند گلف یا آسترا میباشد.
جدیدترین نسل فورد فوکوس ثابت میکند این خودروساز به بهترین شرایط خود بازگشته است. فوکوس جدید تمامی نیازهای کلیدی یک خانواده را مرتفع میسازد. این خودرو راحت، جادار و مجهز است. فوکوس همچنین بهترین سواری در کلاس را نشان میدهد. شاید این خودرو فاقد کیفیت و نرمی فولکسواگن گلف باشد اما در کل نمیتوان آن را نادیده گرفت. اگر فوکوس جدید بازهم جزو پرفروشترینهای بازار شد اصلاً سورپرایز نشوید.
مشخصات فورد فوکوس تیتانیوم X 1.0 EcoBoost 125PS
قیمت: 22820 پوند
پیشرانه: 3 سیلندر 1 لیتری توربو
قدرت/گشتاور: 123 اسب بخار/200 نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 10 ثانیه
حداکثر سرعت: 200 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 4.9 لیتر در هر صد کیلومتر