1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. آشنایی با 6 خودروساز آمریکایی که ورشکست شدند

آشنایی با 6 خودروساز آمریکایی که ورشکست شدند

26 آبان 1397
  • 3

برندها نیز همچون انسان‌ها متولد می‌شوند، به بلوغ می‌رسند، دچار غرور می‌شوند، شکست می‌خورند، با رشد فروش مواجه شده و در نهایت در انزوا ورشکسته و تعطیل می‌شوند. نام برخی از آنها که خودروهایی خاص و عجیب و محبوب ساختند البته تا همیشه به یاد مردم می‌ماند. صنعت خودرو آمریکا از آغاز حیات در انتهای قرن نوزدهم و ابتدای سده بیستم تا به امروز یاران جدیدی را رهسپار جدال با رقیبان آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی، انگلیسی، ژاپنی و اخیرا کره‌ای نموده منتهی شش شکست خورده بزرگ این سال‌ها همگی برنده‌های آمریکایی هستند. اینجا مروری کوتاه روی کارنامه، مهمترین محصولات و دلیل ورشکستگی‌شان خواهیم داشت.

 آشنایی با 6 خودروساز آمریکایی که ورشکست شدند


اولدزموبیل


 آشنایی با 6 خودروساز آمریکایی که ورشکست شدند

از همه قدیمی‌تر است و تاسیسش به سال ۱۸۹۷ برمی‌گردد و ۱۰۷ سال بعد پس از تولید بیش از ۲۵ میلیون دستگاه خودرو برای همیشه تعطیل می‌شود. اولدزموبیل در بازارهای جهانی با اقسامی از سدان‌های شهری نرم و مدرن و کوپه‌های لوکس به شهرت رسید گرچه تا ابتدای دهه ۹۰ میلادی و عرضه مدل کوتلاس در ایران کسی با این نام آشنایی نداشت. مشهورترین خودرو این شرکت مدل راکت ۸۸ است که سال ۱۹۴۹ ساخته شد. آخرین خودرویی هم که اولدزموبیل به بازار مصرف فرستاد شاسی‌بلند زمخت براوادا بود.


پونتیاک


 آشنایی با 6 خودروساز آمریکایی که ورشکست شدند

با ۸۴ سال سن، نامی مملو از احساس و شور جوانی است. در ایران با مدل فایربرد کوپه و در بازارهای جهانی با اقسامی از کوپه‌های جسور مثل سولستیس شناخته می‌شود. ذاتا یک خودروساز دیترویتی نیست و در اوکلند زاده شده اما در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی جزو شش برند اصلی بازار آمریکا بود. بحران جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۰ اما برای همیشه چراغ این برند را خاموش کرد.


پلیموت


 آشنایی با 6 خودروساز آمریکایی که ورشکست شدند

از سال ۱۹۲۸ که توسط جنرال موتورز تاسیس شد تا ابتدای سال ۲۰۰۱، کل تولید پونتیاک به کمتر از ۱۵ میلیون واحد می‌رسد که برای یک دور ۷۳ ساله چندان زیاد نیست. این برند در بازارهای جهانی و البته ایران با خودروهای سری کودا و باراکودا شناخته می‌شود. پلیموت از ابتدا با این ایده تاسیس شد که محصولات شورولت را در فرمی ارزان‌تر تولید کند اما این ایده هرگز باعث نشد پلیموت به برند موفق تبدیل شود. این برند با عرضه کوپه عجیب الخلقه پراولر در نهایت به کار خود پایان داد.


مرکوری


 آشنایی با 6 خودروساز آمریکایی که ورشکست شدند

باورش سخت است اما مرکوری یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان آمریکا است که تا پایان راه به شرکت فورد وفادار ماند. مرکوری که در سال ۱۹۳۸ همزمان با جنگ جهانی اول آغاز به کار کرد، پس از ۷۳ سال در اکتبر ۲۰۱۱ برای همیشه تولید خودرو را کنار گذاشت. برند مرکوری که گونه ارزانتر لینکلن و فورد بود، با خلاقیت ادسل فورد فرزند فقید هنری فورد تاسیس شد اما هیچگاه جایگاهی برجسته در بازار پیدا نکرد. آخرین محصول این برند سدان خوشفرم میلان بود.


ساتورن


 آشنایی با 6 خودروساز آمریکایی که ورشکست شدند

کمتر کسی در ایران اسم ساتورن را شنیده اما این خودروساز آمریکایی که توسط جنرال موتورز خلق شد در آمریکای شمالی یک برند نوظهور بود. البته ساتورن تنها ۲۵ سال زندگی کرد و در این مدت هرگز نتوانست ایده‌های جنرال موتورز را در بخش خودروهای شهری محقق کند. مشهورترین محصول این بنرد سری یون بود.


هامر


 آشنایی با 6 خودروساز آمریکایی که ورشکست شدند

به مدد حضور گسترده در ارتش آمریکا و البته ورود چند نسخه از این شاسی‌بلندساز مشهور به ایران، هامر خودرویی نسبتا شناخته شده در ایران است. این شرکت که تنها ۱۸ سال عمر کرد از ابتدای سال ۹۲ میلادی شروع به کار کرد و در پایان سال ۲۰۱۰ برای همیشه تعطیل شد. مهمترین محصول این شرکت خودرو آفرودر اچ۲ است.



نظرات

  • Amir Amir (26 خرداد 1400 ساعت 16:22)

    ادمین عزیز.هامر دقیقا کی ورشکست شد?په اینا ک الان دارن تولید میشن پرایدن?موتور الکتریکی ساخته 1000اسب بخار 3ثانیه صفر تا صد میزنه

  • Hossein Hossein (8 مرداد 1399 ساعت 21:55)

    جنگ جهانی دوم ۱۹۳۸ آغاز شد، که به اشتباه عنوان شده بود جنگ جهانی اول!

  • علی علی (26 آبان 1397 ساعت 23:33)

    پلیموت مربوط به کرایسلر و ویرایش های کودا و باراکودا بر اساس چلنجر ساخته میشدن