وقتی به یک سدان آئودی A7 یا نمونه اسپرت آن یعنی S7 نگاه میکنید، به دور از هر گونه تجمل زائد و طراحی انتزاعی، یک چهره آرام، با صلابت و با وقار را مشاهده میکنید و این به تنهایی برای زیبا بودن این سدان های لوکس ژرمن، کافیست.
آئودی مدتهاست که در لولی شرکت مادر خود، فولکس واگن به ساخت خودروهای لوکس و نیمه لوکس میپردازد. A7 نیز پرچمدار خودروهای لوکس این کمپانی به شمار میرود. مدل 2015 این کلاس، با حفظ شخصیت اصیل خود، فرمی کوپه مانند و مشابه مدلهای دهه 70 میلادی به خود گرفته است.
جلوپنجره تک فریم مشبک، با اندازه بسیار بزرگ و نوار دور کرومی، به امضای محصولات آئودی تبدیل شده اما به سبک خودروهای جدید اکنون گوشههای گرد آن، تیز شده و شکلی شش ضلعی را ایجاد کرده است.
اما نکته تمایز اساسی را باید در چراغهای مدرن جلو جستجو کرد. جاییکه لامپهای گرد بدرود گفتهاند و کاسه چراغ کوچکتر، کانکتور نازک تر، چراغ زنون و LED با ماتریس جدید مطابق استانداردهای روز اروپا برای نور روز، شب و نوربالا، جلب توجه میکنند. چراغهای عقب نیز با طرحی متفاوت پرتوهای افقی و مورب را ساطع میکنند. همچنین سپرهای عقب و شکل اگزوزها نیز تغییر فرم دادهاند.
تمامی این تغییرات، بازتابی از عناصر طراحی آئودی اسپورت بک مفهومی هستند که در سال 2009 معرفی شده بود. بعضی از معایب A7 های قبلی نیز در این مدل مانند شکل جعبه مانند دریچههای هواکش، بیرون زدگی سنسورهای رادار و تناقضات طراحی در این مدل برطرف شده است .
فضای داخلی با رنگهای گرم و تریم چوب و سیستم سرگرمی جدید، سیستم دید در شب بهتر و خدمات اتصال LTE، صفحه نمایش سربالا، بهبود یافته است. اما طراحی نمایشگر کشویی همچنان زائد و ناهماهنگ به نظر میرسد.
سری به داخل کاپوت میزنیم. برای اولین بار،؛ آئودی در این سطح از خودروهای خود، به سراغ موتورهای چهار سیلندر رفته است. البته این مدلها تنها در اروپا عرضه میشوند. موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری TFSI با کمک توربوشارژر قادر است 252 اسب بخار نیرو تولید نماید. این مدل تنها به شکل دیفرانسیل جلو میباشد. بعد از این مدل ناامیدکننده، موتور V6 با سوپر شارژر و انتقال نیروی کواترو به هر چهار چرخ قرار دارد که 333 اسب بخار قدرت دارد. البته در اروپا گزینههای دیزلی فراوانی نیز وجود خواهند داشت از جمله مدل کارآمد 3.0 TDI که 218 اسب بخار قدرت دارد و دیفرانسیل جلوست یا مدل اولترای همین پیشرانه و قدرت 272 اسب بخار که نیروی آن به هر چهار چرخ منتقل میگردد. مدل دیزلی با توربوشارژر دوقلو هم 320 اسب بخار توان در اختیار دارد. همه این مدلها میتوانند از گیربکس هشت سرعته خودکار ZF یا هفت سرعته خودکار استاندارد بهره ببرند.
در یک پله بالاتر با مدل S7 مواجه خواهید شد که از یک موتور V8 با حجم 4.0 لیتر و توربوشارژر دوقلو و توان 450 اسب بخار بهره میگیرد. برای انتقال نیروی این مدل از گیربکس هفت سرعته دوکلاچه استفاده میشود. هنوز خبری از مدل فوق توانای RS7 نیست اما انتظار میرود این مدل هم با پیشرانه ای با توان 560 اسب بخار به مصاف ب ام و M و بنز AMG برود.
مدل تجدید نظر شده A7/S7 در اواخر سال 2014 در اروپا و در سایر نقاط جهان در اوایل سال 2015 روانه بازار میشود. ب ام و سری 6 گرن کوپه و مرسدس بنز CLS در انتظار این مدل برای یک رقابت داغ تر هستند.