1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. مقایسه سیر تکاملی پراید و تویوتا کرولا

مقایسه سیر تکاملی پراید و تویوتا کرولا

17 مهر 1393
  • 20

پراید طی سال های تولید خود در ایران علی رغم یدک کشیدن پر فروش‌ترین خودروی داخلی همچنان تغییر قابل توجهی را در طراحی خود شاهد نبوده است، اما طی همین مدت خودروی تویوتا کرولا هم از نظر ظاهری و هم از نظر فنی به خودرویی کاملا متفاوت از نمونه اولیه خود تبدیل شده است.

تویوتا کرولا یکی از خودروهای محبوب و پر تیراژ شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن محسوب می‌شود که طی سال‌های تولید خود تغییرات شگرفی را از نظر فنی و ظاهری تجربه کرده است.از سوی دیگر خودروی پراید بیش از دو دهه است که توسط شرکت خودروسازی سایپا در بازار داخلی عرضه شده و به خاطر ارزانی و کم مصرف بودن همچنان پر فروش‌ترین خودرو در بازار داخلی محسوب می‌شود.این خودرو از سال 1372 به بازار ایران معرفی شد که ابتدا به صورت مونتاژ و سپس خط تولید آن از کره جنوبی به ایران منتقل شد.

شرکت تویوتا از سال 1990 تا کنون تغییرات محسوسی را با هدف جلب رضایت مصرف کننده در این خودرو به وجود آورده است، به گونه ای که پس از سال های طولانی و بیش از دو دهه از معرفی این مدل به بازار، کرولا همچنان در زمره یکی از پر فروش‌ترین و محبوب ترین خودروهای تولیدی این شرکت قرار دارد.تغییرات ظاهری و فنی این خودرو به گونه‌ای است که به جرات می‌توان گفت که نه از نظر ظاهری و نه از نظر فنی هیچ شباهتی بین تویوتا کرولا 1992 و تویوتا کرولا 2016 وجود ندارد.

شرکت سایپا اعلام کرده است که در طول سال‌های تولید پراید، با اجرای پروژه‌های گوناگون، توانسته است تغییرات موفقی را از نظر فنی و ظاهری در این خودرو به وجود آورد.اجرای تغییرات قابل توجه سالانه در خودروهای تولیدی و به خصوص در مدل‌های پرفروش و محبوب طی سال‌های اخیر به یک سنت در میان خودروسازان بین‌المللی تبدیل شده است.با در نظر گرفتن سیر تکاملی و تغییرات دیگر خودروهای تولیدی شرکت‌هایی مانند بی ام و، مرسدس بنز، لکسوس، کیا، هیوندای، جنرال موتورز، فورد، و بسیاری از شرکت‌های حاضر در رقابت بین المللی فروش خورو می توان به لزوم تکامل و به روز رسانی ظاهری و فنی خودروها در رقابت با دیگر بازیگران بازار خودروی جهانی پی برد.

تغییرات ظاهری از یک سو مشتریان کنونی را نسبت به تعهد شرکت خودرو ساز برای افزایش کیفیت تولیدات خود آگاه ساخته و از سوی دیگر می‌تواند مشتریان جدیدی را جذب یک خودروساز شاخص نماید که همین امر می‌تواند آینده شرکت خودرسازی را در رقابت با دیگر شرکت‌های حاضر در بازار تضمین کند.با مطالعه شرکت هایی که نظام تکامل و ارتقا را در صدر روند تولید خود قرار نداده‌اند می‌توان به این نتیجه رسید که این شرکت ها که عموما در کشورهای با بازار بسته شکل گرفته‌اند در زمان آزاد سازی بازار هیچ حرفی برای گفتن نداشته و به طرز غم انگیزی از مسیر رقابت حذف شده‌اند.

اگرچه حمایت از تولید داخل می تواند نقش مؤثری در شکوفایی اقتصادی داشته باشد، اما این بدان معنا نیست که توقع مصرف کنندگان افزایش نیافته و استاندارد محصولات که توسط سازمان‌های مربوطه تعیین می‌شود، طی سال ها دست نخورده باقی بماند.نباید از یاد برد که علی رغم ایفای نقش شرکت خودروسازی پروتون مالزی به عنوان خودروساز ملی این کشور، در یک بازه زمانی، به دلیل عدم اهتمام به ارائه خودروی با کیفیت، همین خودروساز ملی مالزی از سوی مردم خود این کشور تحت تحریم قرار گرفت و با بحران مواجه شد.

ارتقای سالانه استانداردهای تولید، ارزیابی سالانه تولیداتی که پیشتر تأییدیه استاندارد دریافت کرده‌اند و همچنین ارتقای نگرش مسئولان تدوین کننده استانداردهای مربوط به محصولات مختلف و به خصوص خودرو می‌تواند نه تنها به افزایش رقابت در بازار خودروس داخلی کمک به سزایی کند، بلکه مصرف کنندگان را نیز نسبت به اتخاذ روند رو به تکامل از سوی متولیان تولید و استاندارد مطمئن سازد.

در بسیاری از کشورها بدلیل بهبود سالانه استانداردهای تولید، محصولاتی که حتی تا همین چند سال پیش تولید می‌شده‌اند، بدون ارتقا در کیفیت، مجوز ادامه تولید نخواهند داشت.این سیاست‌ها باعث شده است که شرکت‌های گمنامی که تا چند سال پیش حرفی برای گفتن در بازار جهانی نداشته‌اند، روز به روز حضور خود را در برابر رقبای قدرتمند جهانی خود پر رنگ تر کرده و حداقل در بازار آزاد داخلی عملکرد موفق تری در ارائه خدمات نسبت به دیگر رقبای خارجی خود داشته باشند.

در تصاویر زیر به مقایسه سیر تکاملی پراید و تویوتا کرولا از سال های 1990 تا کنون پرداخته شده است.

پراید 1372- 1393

پراید 72

پراید 93

تویوتا کرولا 1989- 1992

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا 1992-1994

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا1995-1996


تویوتا کرولا1995-1996

تویوتا کرولا1997-2000

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا2001-2004

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا2004-2007

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا2007-2009

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا2009-2011

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا مدل 2011

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا مدل 2012

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا مدل 2013

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا مدل 2014 و 2015

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا

مدل 2016

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا




نظرات

  • میلادحسنی میلادحسنی (20 مهر 1393 ساعت 08:01)

    معلوم ما بهتر کار کردیم تا تویوتا

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (18 مهر 1393 ساعت 18:35)

    پراید از سال 1372 به بازار ایران آمد که ابتدا به صورت مونتاژ و سپس خط تولید آن از کره جنوبی به ایران منتقل شد.

  • عابدینی عابدینی (18 مهر 1393 ساعت 14:23)

    نمی دونم چرا راه نمی ره اصلا
    فک کنم لیمیتد گذاشتن تا مصرف بیاد پایین

  • تنبور تنبور (18 مهر 1393 ساعت 10:28)

    مدل کرولا 2016 عالیه اگه همین مدل کانسپت به بازار بیاد محشره

  • آفرین آفرین (18 مهر 1393 ساعت 10:06)

    پراید سیر تکاملی قیمت را بخوبی طی می کند حتی یک شبه دو برابر میشود چرا این را کسی متوجه نمی شود ازاین بهتر مگه میشه

  • محمد سعید محمد سعید (18 مهر 1393 ساعت 04:25)

    چقدر طراحی کرولا 2016 زیبا بود یاد پراید 111 خودمون میفتم

  • سستو المنتو سستو المنتو (17 مهر 1393 ساعت 23:52)

    اینکه پراید نیست. این سایپا ایکس صده. پراید محصول هیوندای کره ست. این مقایسه ، هم در شان تویوتا نیست هم اگر بود مقایسه ی صحیحی نبود. تویوتا کجا ایران کجااااااااااااااااا؟ کرولا کجا پراید کجا؟

  • دیستور دیستور (17 مهر 1393 ساعت 21:47)

    چرا نمیگید پراید کلی اپشن جدید بهش اضافه شده - چراغ مطالعه و نقشه خان - ترمز ای بی اس - ایر بگ -فرمون هیدرولیک- و هزاران هزار جایزه نقدی دیگر :)

  • صالح انصاری صالح انصاری (17 مهر 1393 ساعت 16:57)

    از این چیزا بزارید بیشتر بخندیم

  • یوونتوس یوونتوس (17 مهر 1393 ساعت 12:44)

    البته مدل 2014 و 2015 کرولا مثل مدل 2013 هستش. اونی که مقاله نمایش داده نسخه آمریکاییشه.

  • یوونتوس یوونتوس (17 مهر 1393 ساعت 12:41)

    فقط باید سکوت کرد!

  • حامدمیت حامدمیت (17 مهر 1393 ساعت 12:04)

    چه مقایسه به جا و تاثیر گذاری بود

  • جیتی آر جیتی آر (17 مهر 1393 ساعت 11:56)

    تغییرات پراید آنقدر زیاد بود که من اول نشناختم!!!
    ولی تویوتا کرولا 1989 با 2016 کاملا یکی هستند!!!

  • محمدماجد محمدماجد (17 مهر 1393 ساعت 11:37)

    چرا پرایدی که کیا جدیدن زده رو مقایسه نمیکنید ایران که قابل قیاس نیست

    دومینیک تورتو دومینیک تورتو (17 مهر 1393 ساعت 23:46)

    درسته.پراید که مال ایران نیست.پراید کره اییه.بهتره بود پراید کره ای رو با کرولا مقایسه میکردید.

  • کامیارکامارو کامیارکامارو (17 مهر 1393 ساعت 11:19)

    "سیر تکاملی پراید " اصلا مگه پراید تکامل داشته که سیر داشته باشه؟؟؟؟!!!!!!!
    ولی کرولا هم مدل به مدل داره زشت تر میشه. کلا تویوتا داره عقب گرد میزنه تو طراحی هاش

  • حسین معمار حسین معمار (17 مهر 1393 ساعت 11:02)

    خوبه که
    اصالت رو حفظ کرده....

  • ام جی کینگ ام جی کینگ (17 مهر 1393 ساعت 10:10)

    در شان تویوتا نیست که اینجا مقایسه بشه!!

  • مهدی صا مهدی صا (17 مهر 1393 ساعت 09:51)

    خیلی عالی بود . دلدرد گرفتم از خنده (;

  • برندآینده برندآینده (17 مهر 1393 ساعت 08:02)

    روز به روز خوشگل تر