تولید خودرو در ایران طی سال های اخیر با چالش های جدی در زمینه تأمین قطعات و یا ارتقا کیفیت همراه بوده است.
صنعت خودروسازی در کره جنوبی تقریبا همزمان با شکل گرفتن این صنعت در ایران به وجود آمد و اکنون با حدود نیم قرن سابقه دو کشور در زمینه تولید انبوه خودرو، محصولات تولیدی آنها فاصله زیادی هم از نظر کیفیت و هم از نظر قدرت نفوذ در بازار جهانی با یکدیگر دارند.
با در نظر گرفتن بحران سال های اخیر صنعت خودرو در ایران و تأکید مسئولان این صنعت بر تحریم های غرب علیه این صنعت به عنوان اصلی ترین دلیل بروز بحران های بنیادین در این صنعت، این سوال مطرح می شود که آیا تحریم های مشابه علیه صنعت خودروی کره جنوبی نیز می تواند بحران های مشابهی را در این کشور ایجاد کند.
بازار خودروی کره علی رغم تمایل مردم این کشور برای استفاده از خودروهای داخلی، برای ورود تولیدات دیگر خودروسازان خارجی به این کشور طی سالیان باز بوده است.
دولت کره جنوبی به صنعت خودروی این کشور همواره به عنوان یک صنعت با ارزش افزوده بالا نگاه کرده است اما این بدان معنا نیست که با مسدود کردن راه ورود رقبای سرسخت خارجی، مسیر پیشرفت این صنعت را هموار کرده باشد.
در تمام کشورهایی که به گونه ای دستی در تولید انبوه خودرو دارند، سیاست دولت ها بر حمایت از تولید داخل و تشویق مردم نسبت به خرید تولیدات داخلی است.
استفاده از خودروهای داخلی در این کشور ها، از یک سو از خروج ارز از کشورها جلوگیری کرده و از سوی دیگر با افزایش تولید این خودروها نه تنها نگرانی ها نسبت به بیکاری افراد در این صنعت برای دولت ها از بین می برد بلکه می تواند با افزایش سطح رقابت پذیری و صادرات برای دولت ها ارزش افزوده نیز به همراه داشته باشد.
صنعت خودروسازی کره را به جرات می توان یکی از نمونه های موفق ارتقا کیفیت و سطح رقابت و همچنین حمایت مناسب دولتی از یک صنعت نامید.
انحصار و حمایت بی چون و چرا از یک صنعت هیچگاه نمی تواند باعث ارتقای کیفیت تولیدات آن شود. این اقدام نه تنها تمایل شرکت ها نسبت به سرمایه گذاری بر بخش تحقیق و توسعه (R&D) را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد بلکه کیفیت تولیدات آنها بدلیل تنزل اهمیت بخش بازرسی و کنترل کیفیت نیز نسبت به قبل کاهش می باید.
در بازار با رقابت بالا دیگر خودروسازانی که بخش های کنترل کیفیت، تحقیق و توسعه، تولید، و مدیریت آنها از عملکرد مناسبی برخوردار نیستند قادر به ادامه عرضه محصولات خود نخواهند بود و موفقیت در این عرصه را مستلزم توجه بیش از پیش به نوآوری و توسعه در این صنعت می کند.
در ادامه روند تولید خودروی نیمه لوکس پژو پارس ایران خودرو را با خودروی هیوندای سوناتا، یکی از پرفروش ترین محصولات بازار جهانی، مقایسه شده است.
پژو پارس1379-
پژو پارس1393
هیوندای سوناتا-1991
هیوندای سوناتا-1992
هیوندای سوناتا-1994
هیوندای سوناتا-1996
هیوندای سوناتا-1998
هیوندای سوناتا-2000
هیوندای سوناتا-2005
هیوندای سوناتا-2009
هیوندای سوناتا2010-
هیوندای سوناتا-2014
هیوندای سوناتا-2015