ما به تازگی این شانس را داشتیم که مزدا 3 مدل 2014 را آزمایش کنیم. در حالی که پیش از این نسلهای قبلی آن را نیز امتحان کرده بودیم. به عنوان مثال برای مدتی طولانی مالک نسل اول این خودرو بودیم و یا مدل هاچ بک نسل قبلی را نیز داشتهایم. حالا میتوانیم به خوبی گذر مزدا 3 و تکامل آن ظرف ده سال اخیر را به وضوح ببینیم.
مزدا 3 مدل 2014 با طراحی کاملاً جدید، از ویژگیهایی چون تجهیزات استاندارد جدید، موتورهای قویتر و کم مصرف، رابط جدید الکترونیکی و ویژگیهای ایمنی بهتر سود میبرد.
مزدا 3 جدید از یک موتور پاسخگو، طراحی ظاهری جذاب، کیفیت داخلی خوب و سطح تجهیزاتی در حد رقبا برخوردار است. اما بیشترین پیشرفت در بخش عایق بندی است. میزان سروصدای داخلی بسیار کاهش یافته و کابین ساکتتر است. البته بیشتر این کاهش به ایزولاسیون خوب بر میگردد و موتور در هنگام شتاب گیری و تحت فشار، همچنان صدای نسبتاً زیادی تولید میکند.
سوار شدن به خودرو نیز راحتتر از قبل است. فضای داخلی با یک جهش خوب، از عیوب سابق فاصله گرفته و دیگر نقدی بر آن وارد نیست. فضای صندلیهای عقب نیز بهبود خوبی یافتهاند. فاصله بین دو محور 6.1 سانتیمتر افزایش یافته است. پهنای بدنه نیز بیشتر شده اما ارتفاع آن کاهش یافته است.
فضای کابین اسپرت و مدرن و تصفیه شده به نظر میرسد. یعنی سادگی در دستور کار قرار گرفته و همه چیز آراسته و ظریف طراحی شدهاند. کنترلهای بصری خوب و کیفیت ارتقا یافته موارد مورد استفاده را هم باید افزود. متأسفانه صفحه نمایش لمسی در فاصله کمی دور از دستها نصب شده است. رابط کاربری ارتقا یافته و امکاناتی نظیر نظارت بر نقاط کور، هشدار ترافیک متقابل، هشدار خروج از خط، سیستم جلوگیری از برخورد با کاهش خودکار سرعت نیز روی این خودرو قابل سفارش میباشند.
طراحی خودرو با سبک موسوم به کودو انجام گرفته و بسیار شیک و با جذبه تر از نسل قبلی آن است. جلوپنجره زیبای آن با حاشیه باریک کرومی، چهره ای همانند یک جنتلمن به آن بخشیده است. طراحی کلی بدنه از فرم خندان نسل پیشین به چهره ای اخمو و جدی تر مبدل گردیده است. پلتفرم مورد استفاده در کراس آور CX-5 و مزدا 6 نیز به کار گرفته شده است.
در بخش پیشرانه، بهرهوری و اقتصاد سوخت مورد توجه واقع شده و میدانیم که فنآوری اسکای اکتیو نقش مؤثری در این زمینه داشته است. در این زمینه مزدا 3 در حد هوندا سیویک و بهتر از تویوتا کرولا و شورولت کروز عمل میکند. موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر 155 اسبی همان پیشرانه سه سال قبل مزدا است که بهینهسازی شده و در کنار آن یک موتور 2.5 لیتری 4 سیلندر 184 اسبی هم قابل انتخاب است.
سواری خودرو همچنان اسپرت است و انعطافپذیری زیادی ندارد. در این کلاس فورد فوکوس و هیوندای النترا نیز وجود دارند که عملکرد نرم تری دارند. با این وجود، لذت رانندگی و هندلینگ آن را به هیچ وجه در النترا نخواهید یافت.
شتاب سریع خودرو، با وجود موتور 2.0 لیتری که کمی پر سر و صدا است. البته در حالت کارکرد معمولی، این پیشرانه همانند یک بچه گربه آرام است.
به نظر میرسد که برای مالکان مزدا 3 قدیمی، خرید یک مزدا 3 مدل 2014 و بالاتر، یک بهروزرسانی مطلوب و خوب باشد. خودرویی که پویایی و لذت رانندگی خود را حفظ کرده و حتی افزوده است و بسیاری از نقاط ضعف مدلهای پیشین را نیز جبران کرده است.