مقایسه Toyota GT86 و BMW Z4 20i

14 دی 13936:11
8 دقیقه


مقایسه Toyota GT86 و BMW Z4 20i

این روزها با وجود محدودیت‌های اعمال‌شده در شرایط واردات خودرو، حضور خودروهای اسپرت 6 سیلندر و 8 سیلندر صفرکیلومتر نیز در بازار داخلی کمرنگ‌تر شده است و در واقع اگر طالب یک اتومبیل کوپه یا کروک لوکس با مشخصات فنی قابل توجه و ویژگی‌های اسپرت باشید، راهی جز خرید مدل‌های دست دوم ‌یا مدل‌های کمیاب صفر کیلومتر با قیمت کاذب وجود ندارد! اما نگران نباشید، در میان مدل‌های زیر 2500 نیز گزینه‌هایی پیدا می‌شود که با قیمت و هزینه نگهداری کمتر بتوانند، هیجان و لذت رانندگی با یک اتومبیل اسپرت را برای شما فراهم کنند، به عنوان مثال، شما می‌توانید با قیمتی کمتر از 200 میلیون تومان، یک اتومبیل کوپه کم‌ استهلاک مانند تویوتا GT86 را خریداری کنید و یا حتی با قیمتی کمتر از 350 میلیون تومان، از ویژگی‌ها و قابلیت‌های یک رودستر اسپرت آلمانی یعنی ب‌ام‌و Z4 بهره‌مند شوید که در دو نوع 20i و28i در بازار داخلی عرضه می‌شود و البته در این نوشتار و به لحاظ مقایسه فنی با GT86، مدل 20i آن را در نظر می‌گیریم.

اصولا خیلی‌ها ب‌ام‌و Z4 را به خاطر فرم خاص کاپوت و طراحی قسمت جلوی آن دوست دارند که به قول معروف و با وجود چراغ‌های حلقوی رانندگی در روز، مانند یک کوسه خشن در خیابان‌ها به دنبال شکار می‌گردد. البته Z4 در نمای جانبی و عقب و در حالت بسته بودن سقف، جلوه‌ای نسبتا کلاسیک را نیز به نمایش می‌گذارد که تا حدودی یادآور مدل منحصربه‌فرد، Z8 است. همچنین حدود 99 درصد Z4های موجود در بازار داخلی از نوع M Sport Package هستند که با وجود رینگ و کیت بدنه اسپرت M، ظاهر جذاب‌تری را به نمایش می‌گذارد.

در مقابل، GT86 نیز با چهره‌ای جسور و جذاب، پا یه میدان گذاشته است که خصوصیات یک اتومبیل اسپرت ژاپنی را به خوبی به رخ می‌کشد و این طور می‌توان گفت که فعلا از لحاظ ظاهری، هیجان‌انگیز‌ترین مدل تویوتا است. GT86 نیز در دو نوع معمولی و یا اسپرت پکیج در بازار داخلی یافت می‌شود که مدل دوم، دارای سپرها و دیفیوزر اسپرت و همچنین یک بال بزرگ ‌روی صندوق عقب است و مشاهده آن در خیابان، شما را به یاد اتومبیل‌های تیونینگ شده در فیلم Fast and Furious می‌اندازد! البته بعضی‌ها ظاهر معمولی GT86 را با همان اسپویلر کوچک، بیشتر می‌پسندند. در کل، هر دو اتومبیل، طراحی ظاهری اسپرت و جذابی دارند که در این میان، Z4 نسبتا لوکس‌تر است و GT86، مسابقه‌ای‌تر به نظر می‌رسد!

 مقایسه Toyota GT86 و BMW Z4 20i

کابین و امکانات رفاهی

ب‌ام‌و Z4 در نمای داخلی نیز تلفیقی از ویژگی‌های لوکس، اسپرت و کلاسیک را به نمایش می‌گذارد و از لحاظ چیدمان ادوات کنسول و پانل مرکزی و همچنین دسترسی به کنترلرهای مختلف، ارگونومی خوبی دارد. فرم اهرم تعویض دنده الکترونیکی ب‌ام‌و که شباهت زیادی به جوی استیک هواپیمای ایرباس دارد، در کنار غربیلک فرمان خوش‌دست و اسپرت، حس خوبی را به راننده القا می‌کند و کیفیت ادوات و پوشش‌ها نیز، خوب و قابل توجه است. اما در کابین GT86 خبری از تریم‌ها و تزئینات لوکس نیست و همه چیز، صرفا برای یک اتومبیل اسپرت طراحی شده است. به عنوان مثال، پدال‌ها از نوع اسپرت آلومینیومی هستند و فرم اهرم تعویض دنده، ترمزدستی، داشبورد و غربیلک فرمان به صورتی طراحی شده که گویی پشت فرمان یک خودرو مسابقه‌ای قرار گرفته‌اید.

اگرچه کیفیت پوشش‌های چرمی و پارچه‌ای در GT86 نسبتا خوب و رضایت‌بخش است اما نوع تریم تزئیناتی و قسمت‌های پلاستیکی پانل و کنسول مرکزی چندان دلچسب نیستند که البته در این محدوده قیمت، نمی‌توان انتظار بیشتری داشت، خصوصا اینکه هدف تویوتا از تولید این مدل، عرضه یک کوپه اسپرت نسبتا اقتصادی و ارزان‌قیمت به بازار بوده است. هر دو خودرو در حالت فول آپشن مجهز به تجهیزاتی مانند سیستم استارت و ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های برقی و فتوکرومیک، مانیتور مرکزی، بلوتوث، سیستم صوتی با قابلیت اتصال USB و AUX، تودوزی چرم و سنسور پارک عقب هستند با این تفاوت که Z4 می‌تواند امکاناتی مانند تنظیم برقی صندلی سرنشین با حافظه، گرم‌کن غربیلک فرمان، TV دیجیتال، تهویه مطبوع اتوماتیک دو‌نقطه‌ای، سیستم اتصال به اینترنت، سیستم کمک پارک با سنسورهای جلو و عقب، چراغ‌های تطبیقی جلو، کروز کنترل و همچنین پکیج نور‌پردازی کابین و چراغ زیر دستگیره‌های بیرونی درب را نیز دارا باشد. در کل، فضای راننده و سرنشین در Z4 راحت‌تر و اندکی جادارتر است و البته برای GT86 یک ردیف صندلی نیز در قسمت عقب تعبیه شده است که فضای بسیار تنگ و محدودی دارد و چندان کاربردی نیست. ضمنا شما در Z4 می‌توانید با باز کردن سقف از جریان هوای آزاد لذت ببرید.

 مقایسه Toyota GT86 و BMW Z4 20i

سواری و مشخصات فنی

هر دو خودرو مجهز به پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری هستند با این تفاوت که موتور Z4 20i، مجهز به سیستم توربوشارژ است. GT86 با قدرت 197 اسب بخار، دقیقا 13 اسب از Z4 20i قوی‌تر است اما در این میان نمی‌توان از گشتاور 270 نیوتن‌‌متری Z4 هم چشم‌پوشی کرد که تاثیر بسزایی در بهبود شتاب‌گیری آن داشته است. البته با وجود اختلاف وزن بسیار زیادی (230 کیلوگرم) که بین این دو خودرو وجود دارد باید گفت از نظر شتابگیری، تویوتا با وجود قدرت بیشتر و وزن کمتر نسبت به رقیب خودش ضعیف عمل کرده است.

جالب اینجاست که GT86 برخلاف ظاهر تهاجمی و جسورش، کوپه چندان سریع و چابکی نیست و به کمک گیربکس 6سرعته اتوماتیک، در مدت زمان 8.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کند؛ یعنی 0.3 ثانیه دیرتر از مرسدس بنز E200 2014 و 1.3 ثانیه کندترتر از ب‌ام‌و Z4 20i که البته ب‌ام‌و این توانایی و بازدهی قابل توجه را با کمک سیستم توربوشارژ و همچنین عملکرد بسیار خوب گیربکس 7سرعته اتوماتیک دوکلاچه کسب کرده است. اما در بحث هندلینگ و فرمان‌پذیری، اوضاع کمی عوض می‌شود و اینجاست که ذات اسپرت GT86 با پایداری بسیار خوب و فرمان‌پذیری نسبتا دقیق آن نمایان می‌شود و بدین ترتیب می‌تواند جلوی سیستم sDrive ب‌ام‌و Z4 آبرو‌داری کند! عملکرد سیستم تعلیق هر دو خودرو (خصوصا در GT86) سفت و اسپرت است و ضمنا Z4 از سیستم فرمان‌پذیری فعال نیز بهره می‌گیرد اما اگر خواهان سواری نرم‌تری باشید باید یک Z4 مجهز به سیستم تعلیق فعال و تنظیم‌شونده را خریداری کنید که دارای حالت‌های کامفورت، اسپرت و همچنین اسپرت پلاس است.

در کل GT86 نسبت به Z4 هزینه نگهداری کمتری دارد و اگر با شتاب‌گیری آن مشکلی نداشته باشید، در رنج قیمتی حدود 150 میلیون تومان، گزینه جالبی به نظر می‌رسد، در غیر این‌صورت باید با پرداخت حداقل 160 میلیون تومان بیشتر، به سراغ Z4 بروید که کشش و چابکی بیشتری را به همراه ادوات داخلی لوکس‌تر و با‌کیفیت‌تر در اختیار شما قرار می‌دهد، البته فراموش نکنید که حالا علاوه بر Z4 28i، مدل‌های 420i و 428i کوپه نیز به جمع خودروهای اسپرت زیر 2500 سی‌سی اضافه شده‌اند که قیمتی بیش از 370 میلیون تومان دارند.

 مقایسه Toyota GT86 و BMW Z4 20i

نظرات کاربران
26 دی 1393
عزیزم تفاوت شتاب این 2 ماشین 1.3 ثانیه هست! یه ذره فکر کن بعد نظر بده. از پستی که اول زدم کاملا مشخصه فهمیدم کی سبکتره (منظورم این بود که وقتی اختلاف وزن 230 کیلو هست و بازم تویوتا با 16 اسب بیشتر کم آورده پس نمیشه با گیربکس توجیهش کرد). اصلا گیربکس اتومات رو بیخیال! شتاب تویوتا با گیربکس 6 دنده دستی 7.6 ثانیه و شتاب Z4 20i با گیربکس 6 دنده دستی 6.9 ثانیه است! پس با گیربکس و کلاچ یکسان (هر دو 6 دنده دستی) بازم شتاب Z4 بهتره. در نتیجه مشکل از موتور تویوتاست. حتی اگه بدترین گیربکس هم روش بود بازم با 230 کیلو وزن کمتر باید بهتر عمل میکرد! دیگه بحثی ندارم و نیازی به لشگرکشی به صفحه فیس بوک کسی هم ندارم! موفق باشید.